جدال کرونا و آموزش به کجا خواهد انجامید؟

خبرگزاری فارس چهارشنبه 17 شهریور 1400 - 13:23
جدال کرونا و آموزش به کجا خواهد انجامید؟

خبرگزاری فارس – اردبیل| ساناز هدایت‌پور: در روزهای پایانی شهریور ماه قرار گرفته‌ایم، روزهایی که به یادآورنده خاطرات بسیار شیرین برای همه ما در دوران کودکیمان بوده، روزهایی که به شوق بازگشایی مدارس در پی خرید لوازم التحریر و کتاب، دفتر و مداد و ... می‌رفتیم و خود را آماده حضور در مدرسه و کلاس درس در بین هم کلاسی‌ها و دوستانمان می‌کردیم.

اما دوسالی است که شیوع ویروس کرونا در کشور تمام ابعاد زندگی را تحت تاثیر خود قرار داده و تغییراتی اساسی در آنها ایجاد کرده، کرونا همچنان که شیوه زندگی، دورهمی‌ها، سفرها، کسب و کار و سایر امور روزمره ما را به کل تغییر داد، بازگشایی مدارس و حضور در کلاس درس را به تعطیلی کشاند.

حال که به ماه مهر، ماه بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم نحوه برگزاری کلاس‌های درس بار دیگر به اصلی‌ترین موضوع و دغدغه خانواده‌ها و دانش آموزان تبدیل شده است.

 

دوری از مدرسه سبب افت تحصیلی و روابط اجتماعی دانش آموزان شده است

برخی بر این باورند که تعطیلی مدارس آسیب‌هایی از جمله رفتاری، روانی، اخلاقی و حتی تحصیلی را بر روی کودکان در پی دارد، موضوعی که «تقی دادرس» کارشناس جامعه شناسی نیز بر آن تاکید داشته و اظهار کرد: وقتی دانش آموز در محیط آموزشی مدرسه قرار می‌گیرد، ارتباط با دوستان و هم‌کلاسی‌ها باعث ارتقاء تحصیلی آن‌ها خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: وقتی دانش آموز در مدرسه حضور پیدا نمی‌کند و از هم سن و سالان و دوستان خود دور می‌افتد، مشکلاتی از جمله افت تحصیلی، کاهش یادگیری و ارتباط اجتماعی و در نتیجه افسردگی و تنهایی را برای وی به‌همراه خواهد داشت.

دادرس بیان می‌کند: وقتی دانش آموزان در فضای واقعی مدرسه قرار می‌گیرند، علاوه بر ارتباط چهره به چهره با معلمان و فراگیری مناسب دروس، ارتباطات اجتماعیشان نیز رشد کرده و بهتر می‌توانند وارد جامعه شوند.

به اعتقاد این جامعه شناس، امروزه در شرایط بحرانی کرونا متاسفانه بی برنامگی در زندگی روزمره، به‌هم خوردن ساعت خواب و بیداری و در نهایت برخی آسیب‌های روحی و روانی برای جوانان و نوجوانان ایجاد شده است.

 

ضرورت باز شدن مدارس بیش از پیش احساس می‌شود

یوسف قاسمی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در خصوص لزوم بازگشایی مدارس گفت: براساس تحقیقات مراکز علمی بین‌المللی در صورت فراهم بودن تمامی شرایط در آموزش غیرحضوری از جمله امکانات و محتوای آموزشی مناسب، معلم توانمند و استفاده از روش‌های تدریس مطلوب، بازدهی این‌گونه آموزش در مقایسه با آموزش حضوری ۵۰ درصد خواهد بود.

وی افزود: پس ضرورت بازگشایی مدارس بیش از پیش احساس می شود. اهتمام آموزش و پرورش بر آن است که با اتمام واکسیناسیون معلمان تا آغاز تحصیلی، امکان لازم برای آموزش حضوری دانش آموزان را فراهم آورد.

آموزش حضوری به مراتب موثرتر از آموزش مجازی است

لزوم بازگشایی مدارس و تدریس حضوری موضوعی است که مورد تاکید برخی از معلمان نیز قرار دارد. چنانچه یکی از معلمان مدارس اردبیل در این خصوص عنوان کرد: در آموزش حضوری سطح یادگیری کودکان به مراتب بهتر از آموزش مجازی است.

وی ادامه می‌دهد: در آموزش حضوری ساعت مشخصی را با دانش‌آموز در ارتباطیم، اما در آموزش مجازی به طور ۲۴ ساعت شبانه‌روزی مشغول به  تدریس و پاسخ‌گویی  به سوالات دانش‌آموزان هستیم. در کل می‌شود گفت آموزش حضوری بیشتر ترجیح داده می‌شود. اما در این میان سلامتی کودکان و بزرگسالان در اولویت اول است.

جعفری تشریح کرد:‌ در شرایط کنونی و آموزش مجازی شاید آن‌چنان ارتباط و سطح تعامل دانش‌آموز و معلم کاهش چندانی نداشته، اما با وجود شرایط کنونی تدریس مجازی سخت‌تر شده و آموزگار نمی‌تواند به طور کامل و موثر مانند آموزش حضوری تدریس کند و این حس نارضایتی آموزشی هم از طرف معلم و هم از طرف دانش آموز وجود دارد.

 

بازگشایی مدارس سبب نگرانی از بیماری فرزندانمان شده است

اما از طرفی دیگر شیوع بیماری کرونا و افزایش سویه‌های مختلف به‌خصوص در پیک‌های جدید که میزان بستری شدگان و فوتی‌ها را افزایش داده و حتی منجر به بیماری کودکان نیز شده، نگرانی‌هایی در میان خانواده‌ها ایجاد کرده است.

در این خصوص یکی از والدین گفت: یکی از فرزندان من در مقطع اول ابتدایی و یکی‌دیگر مقطع چهارم ابتدایی تحصیل می‌کند و در طول دوران تحصیل‌شان نیز جزو دانش‌آموزان زرنگ و شاگرد اول کلاس خود بودند.

وی افزود: باشیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس سعی کردیم که در کنار معلمان در درس کودکان‌مان اهتمام بیشتری داشته باشیم و درست است که آموزش مجازی جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد اما با وضعیت کنونی شیوع ویروس کرونا چاره‌ای جز این کار نداریم.

این شهروند اردبیلی ادامه داد: از آنجایی‌که واکسیناسیون تمام اعضای خانواده‌ها هنوز تکمیل نشده، در صورت حضور فرزندانمان در مدارس نگران بیماری آنان نیز هستیم و لذا بازگشایی مدارس به یکی از دغدغه‌های اصلی ما تبدیل شده است.

والدین باید در آموزش مجازی همراه معلم و دانش آموزان باشند

یکی دیگر از والدین دانش آموزان در خصوص آموزش مجازی و چگونگی رفع مشکلات درسی دانش آموزان بیان کرد: وضعیت کنونی برای تمامی مردم به وجود آمده و هم چنان که بسیاری از مشاغل از شیوع این بیماری ضربه خورده و رنج می برند موضوع تحصیل و آموزش دانش آموزان نیز با مشکل مواجه شده اما آیا این موضوع دلیلی بر کم‌کاری والدین و یا خود دانش آموزان می‌تواند باشد؟

وی ادامه داد: پس از بروز چنین وضعیتی من به همراه دیگر اعضای خانواده در حد توان خود نسبت به ادامه تحصیل فرزندان خود پرداختیم و خوشبختانه با کمک و تلاش معلمان نیز روند تحصیل فرزندانمان آنچنان به مشکل برنخورد.

این مباحث نشان دهنده نظرات متفاوت و مخالف خانواده‌ها در خصوص بازگشایی مدارس و یا مجازی بودن سالتحصیلی جدید است.

 

مدارس احتمالا به صورت آموزش ترکیبی تشکیل خواهد شد

البته طبق آخرین اظهارات مسؤولان، آموزش به‌صورت ترکیبی از حضوری و مجازی در سال تحصیلی جدید مدنظر قرار دارد. ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص مباحث مطرح شده درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به صورت حضوری، گفت: با توجه به اعلام مسؤولان مربوطه، احتمالاً مدارس به صورت آموزش ترکیبی تشکیل خواهد شد.

وی افزود: اگر بتوانیم تا مهرماه واکسیناسیون را به میزان لازم انجام دهیم می‌توانیم با رعایت برخی پروتکل‌ها، کلاس‌ها را به صورت ترکیبی برگزار کنیم.

نماینده شهرستان گرمی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با مهیا شدن شرایط بازگشایی مدارس می‌توانیم حضور دانش آموزان را به‌صورت شیفتی در مدارس داشته باشیم و به‌صورت حضوری ـ مجازی کلاس‌ها را تشکیل دهیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید براینکه باید آمار واکسیناسیون معلمان و فرهنگیان نیز اعلام شود تا تصمیم لازم برای بازگشایی مدارس اتخاذ شود، عنوان کرد: یکی از شروط کمیسیون اجتماعی و مجلس برای بازگشایی مدارس قطعا واکسیناسیون معلمان خواهد بود.

اسماعیلی با بیان اینکه در بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها باید حفظ سلامت دانش‌آموزان و دانشجویان در اولویت قرار گیرد و هرگونه تصمیم‌گیری در این باره با دقت‌های لازم انجام شود، اضافه کرد: خانواده‌ها نگران سلامتی فرزندان خود هستند بنابراین نیاز به تصمیم گیری سنجیده و درست در این زمینه هستیم.

حال با این اوصاف، هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص بازگشایی یا عدم بازگشایی حضوری مدارس باید با در نظر گرفتن سلامت دانش آموزان و والدین باشد.

بالا بردن کیفیت درسی دانش آموزان از جمله برنامه‌های آموزش و پرورش است

معاون آموزش متوسطه آموزش و پروش استان اردبیل در خصوص اقدامات انجام یافته در راستای جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان بیان کرد: تشکیل کمیته‌های کیفیت بخشی در مدارس و مناطق و نواحی با حضور متخصصان مربوطه و اتخاذ تصمیمات لازم برای شرایط کنونی و ارائه راهکارهای لازم از جمله برنامه‌ها برای پیشگیری از افت تحصیلی دانش آموزان است.

وی ادامه داد: تهیه بسته‌های کمک آموزشی و لوح فشرده و امکان ایجاد آموزش حضوری برای مدارسی که تعداد دانش آموزان کمتری دارند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله اقدامات و برنامه‌های آموزش و پرورش برای افزایش کیفیت آموزشی است.

قاسمی گفت: اطلس دسترسی دانش آموزان به آموزش توسط شوراهای مدارس و مدیران برای وضعیت‌های مختلف حضوری، غیرحضوری و  نیمه‌حضوری تهیه شده و به محض اعلام هر یک از این شرایط  مذکور توسط ستاد کرونای کشور، آموزش دانش آموزان همانند همان شرایط انجام خواهد شد.

معاون آموزش متوسطه ادامه داد: همه افراد جامعه خصوصا دانش‌آموزان نیازمند مشاوره‌های تخصصی از جمله تحصیلی و روانی هستند. لذا یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش ارائه مشاوره‌های لازم به دانش آموزان است.

وی افزود: این خدمات در قالب حضور مشاورین در مدارس و وجود مراکز مشاوره در هر یک از مناطق و نواحی به دانش آموزان و اولیا ارائه می‌شود تا حمایت‌های لازم از دانش آموزان در معرض آسیب اجتماعی صورت پذیرد.

 

والدین معلمان اصلی دوران کرونا برای فرزندان خود هستند

با شیوع بیماری کرونا، عملا قسمت مهمی از بار آموزشی معلمان و مربیان محترم به والدین عزیز انتقال یافت. اما در فرایند این انتقال ناخواسته و ناگهانی، متاسفانه والدین هیچ‌گونه آموزشی دریافت نکرده‌اند.

نقی دشتی به‌عنوان دکترای روانشناسی معتقد است: هیچ برنامه منظم و مدون آموزشی برای والدین در کشور ما طراحی و اجرا نشده است. ضروری است که بسته‌های آموزشی ساده و مولتی مدیا برای والدین هر مقطع سنی (به‌صورت جداگانه) در آموزش و پرورش تهیه و آنچه از یک کمک معلم یا مربی خانگی انتظار می‌رود را در آن محصولات مکتوب یا چندرسانه‌ای آموزش داده و به‌دست والدین برسانند.

دشتی ادامه داد:  در این مورد نقش رسانه ملی نیز خطیر و مهم است. در حالی‌که طبق فرمایش امام خمینی(ره)، صدا و سیما، یک دانشگاه عمومی است اما ما از ظرفیت صدا و سیما برای گذراندن دوره‌های مهارت آموزی ویژه والدین و علوم بسیار کاربردی مربوط به فرزند پروری استفاده نکرده‌ایم.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد همه‌گیری بیماری کرونا فرصت مناسبی است که والدین را به این سمت هدایت نموده و با تولید محتواهای مناسب نقش و جزئیات کاری که والدین باید انجام بدهند در آنجا آموزش داده شود.

این روانشناس تشریح کرد: توصیه به والدین این است که تصورهای قبلی از نقش خودشان در آموزش را کنار گذاشته و قبول کنند که آنها در حال حاضر نقش معلمی را نیز به عهده دارند. با پذیرش این مسؤولیت، دنبال راهکارها و متدهای علمی و اجرایی آموزش دادن به فرزندان خود باشند.

دشتی ادامه داد: اگر کسی مهارت و سواد کافی در این خصوص ندارند، حداقل به این نکته توجه کنند که قسمتی از زمان خودشان را به این اختصاص بدهند که فرزندشان آیا در حال مطالعه و آموزش هست یا نه؟ آیا در کلاس‌های آنلاین شرکت موثری دارد؟ همچنین لازم است که تعامل و ارتباط والدین با مدرسه به‌صورت مستمر و با کیفیت بالاتری برقرار باشد.

 

نظم و همکاری والدین و دانش آموزان اساس و لازمه ایام کرونا است

دادرس، کارشناس جامعه شناسی نیز در این خصوص بیان کرد: ‌خانواده‌‌ها اگر بتوانند حتی نیمی از نظم حاکم در دوران قبل کرونا را هم اکنون در منزل خود برقرار کنند، می‌توانند فرزندان خود را از آسیب‌های جسمی روحی و روانی و همچنین آسیب فضای مجازی در امان نگه دارند. پس نظم و همکاری والدین و دانش آموزان اساس و لازمه این روزها است.

کودکان مناطق محروم وکم برخوردارو حاشیه شهر فراموش نمی‌شوند

همانگونه که اشاره شد، با وجود فراهم بودن شرایط آموزش مجازی برای دانش آموزان، اما هستند افرادی که شرایط بهره‌مندی از فضای مجازی را به دلایل مختلف نداشته و حتی این مساله به ترک تحصیل نیز می‌انجامد.

علی‌رغم اینکه تمامی کنترل‌های لازم برای حضور دانش آموزان در فضای آموزش مجازی توسط مدارس صورت می‌گیرد اما این آموزش و کنترل‌ها در مقایسه با حضور در مدرسه از رسمیت برخوردار نیست، دوری دانش آموزان از مدرسه و حضور در محیط کار در حاشیه شهرها و مناطق کم برخوردار و محروم و همچنین عدم آگاهی والدین از نحوه آموزش در فضای مجازی از جمله عواملی است که می‌تواند منجر به افت تحصیلی شود.

قاسمی، معاون آموزش متوسطه در این زمینه گفت: شناسایی دانش آموزان در معرض آسیب و کمک به آن‌ها برای حضور در آموزش مجازی صورت گرفته و همچنین برنامه‌ریزی برای اتصال تمامی مدارس و دانش آموزان تا آغاز سال‌تحصیلی،‌ تهیه تبلت برای دانش آموزانی که امکان تهیه ندارند،‌ تهیه بسته‌های کمک آموزشی از جمله کتاب، جزوه و لوح فشرده و ایجاد امکانات لازم برای آموزش حضوری از اقداماتی است که انجام می‌گیرد.

به گزارش خبرگزای فارس از اردبیل، با توجه به شرایط موجود و نظر مسؤولان و خانواده‌ها، تحصیل دانش آموزان در دوران کرونایی نیازمند همکاری و همیاری بیش از پیش والدین و مسؤولان و معلمان بوده و باید با توجه به شرایط موجود تصمیمات صحیحی در جهت بازگشایی یا عدم بازگشایی مدارس و تحصیل فیزیکی دانش آموزان اتخاذ شود.

در کنار آن انتظار می‌رود که مسؤولان امر با واکسیناسیون عمومی و هم‌چنین فراهم‍سازی شرایط مناسب برای حضور دانش آموزان در مدارس، نگرانی خانواده‌ها از خطر بیماری و هم‌چنین افت تحصیلی را کاهش دهند.

انتهای پیام/۳۴۶۳/س

منبع خبر "خبرگزاری فارس" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.