تحقق مساوات بین زن و مرد در دین اسلام

خبرگزاری ایسنا شنبه 10 مهر 1400 - 09:52
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور شهرکرد، گفت: رشد و تعالی انسانی مختص تمامی انسان‌ها صرف نظر از جنسیت آن‌ها است و در زمینه ارزش‌های الهی و انسانی تمامی انسان‌ها حق رشد و ترقی دارند و منزلت افراد بستگی به عمل صالح آن‌ها دارد، براساس مبانی قرآن انسانی جایگاه دینی بالاتر و ارزشمندتری دارد که اعمال صالح بیشتری انجام داده و ارزش‌های انسانی خود را بیشتر رشد دهد.
تحقق مساوات بین زن و مرد در دین اسلام

حجت‌الاسلام اسماعیل رئیسی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص مساوات بین زن و مرد در دین اسلام، اظهار کرد: اولین مورد رعایت عدالت و مساوات بین زن و مرد در اسلام در خصوص حقوق اجتماعی افراد است، هر یک از حقوق اجتماعی بین زن و مرد بر اساس این موضوع که دارای شان و منزلت اجتماعی هستند و به‌نوعی یک حق انتخاب در سرنوشت فرد محسوب می‌شوند، مساوی است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور شهرکرد افزود: بنابراین نمی‌توان گفت زن به دلیل نوع نگاه خلقتی که به او می‌شود در انتخاب و تعیین سرنوشت اجتماعی خود با مردان متفاوت است، زنان می‌توانند مانند مردان در اجتماع حضور فعال داشته و مشغول به‌کار باشند و برای تامین نیازهای اقتصادی خود به کسب درآمد بپردازند.

وی ادامه داد: همچنین زنان می‌توانند در امور مملکتی و سایر موارد دارای پست و جایگاه باشند، نکته مهم و قابل توجه این موضوع است که درآمد زن که در اثر شغلی که دارد کسب می‌شود، کاملا متعلق به خود او است و خانواده و همسر این فرد حقی در این درآمد ندارند.

رئیسی عنوان کرد: حقوق اجتماعی شامل موارد دیگری نیز می‌شود، برای مثال حق رای، حق اظهار نظر، داشتن مسئولیت، کسب درآمد و به‌طور کلی تمامی فعالیت‌هایی که در یک جامعه انجام می‌شود و در تعیین سرنوشت اجتماعی افراد تاثیرگذار  خواهد بود، بین زن و مرد یکسان است و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور شهرکرد اضافه کرد: البته یک شرط در خصوص حضور زنان در اجتماع وجود دارد که باتوجه به خلقت لطیفانه‌ای که زن دارد، لازم است برخی شئونات و مباحث محرم و نامحرم را رعایت کنند و دارای پوشش مناسبی باشند که این موضوع نیز به این دلیل است که خود زنان در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار نگیرند، البته این موضوع تنها مخصوص زنان نیست و حضور مردان در اجتماع نیز دارای شرایطی است.

وی یادآور شد: نکته دوم مربوط به مباحث مالی است، حق ارثیه و دیه برای مردان و زنان وجو دارد، اما در خصوص این دو مورد مساوات وجود ندارد، یعنی ارثیه و دیه مردان دو برابر زنان است که این موضوع نیز دلیل روشنی دارد، زیرا زمانی‌که مردی دارای دو سهم ارثیه می‌شود باید این سرمایه را برای فرزندان و همسر خود خرج کند، در صورتی‌که یک سهم ارثیه زنان کاملا متعلق به آن‌ها است، زیرا براساس مبانی اسلام هیچ وظیفه‌ی مالی در مورد خانواده و همسر برعهده زنان نیست، بنابراین زن یک سهم از ارثیه پدری خود دارد و در دو سهم ارثیه‌ای که همسر این زن دارد نیز سهیم است و بی‌عدالتی صورت نمی‌گیرد.

رئیسی تصریح کرد: در مورد دیه نیز همین مورد وجود دارد، در صورتی‌که برای یک مرد حادثه‌ای رخ دهد و در اثر این موضوع به این فرد دیه تعلق بگیرد، شخص باید این مبلغ را صرف هزینه زندگی همسر و فرزندان خود کند، اما  اگر این دیه به یک زن تعلق بگیرد چون این شخص هیچ تعهدی درخصوص پرداخت هزینه همسر و فرزندان خود ندارد، مبلغ دیه کاملا به خود او تعلق دارد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور شهرکرد بیان کرد: بنابراین نبود مساوات در خصوص مباحث مالی به دلیل رعایت عدالت بین زن و مرد است، زیرا مسئولیت سنگین تامین نیازهای مالی خانواده و فرزندان به‌صورت کامل بر عهده مرد است و زنان بر اساس مباحث دینی هیچ تعهدی نسبت به تامین مسائل مالی ندارند و برای حفظ عدالت در این زمینه موضوع مساوات وجود ندارد، اما مساوات در خصوص مباحث مالی به این صورت بیان می‌شود که زن و مرد هر دو حق دیه و ارثیه دارند، در صورتیکه در زمان جاهلیت زنان در مباحث مالی حقی نداشتند، اما پس از اسلام برای زنان نیز حق مالی در نظرگرفته شد.

وی گفت: درخصوص مسائل قضایی و حقوقی نیز بین زن و مرد مساوات وجود دارد، یعنی همان حقوقی که برعهده مردان است به شکل دیگری برعهده زنان نیز گذاشته شده و به مردان نگاه متفاوتی نمی‌شود، زنان دارای حق نفقه، مهریه و حق اجرت المثل زمان کار کردن در منزل هستند به این معنی که زنان می‌توانند برای زمانی که در منزل شوهر خود کار می‌کنند، پول دریافت کنند، البته درصورتیکه همسر زن همواره با دستور و تحکم کارهای منزل را از او خواسته باشد و زن به خواست و اراده خود آن‌ها را انجام نداده باشد، در تمامی حقوق بیان شده برای زنان فرزندان او هیچ سهمی ندارند و این مبالغ کاملا متعلق به زنان است.

رئیسی افزود: مورد دیگر درخصوص حق حضانت فرزندان است که در این مورد نیز مادر و پدر هر دو دارای حق هستند، البته حق حضانت فرزند تا هفت سالگی بر عهده مادر و پس از آن برعهده پدر قرار می‌گیرد و این موضوع به دلیل وظیفه مالی که برعهده مردان است در نظر گرفته می‌شود، یعنی چون تامین مالی فرزندان بر عهده پدر است، پس از هفت سالگی حق حضانت به مرد واگذار می‌شود، مگر اینکه بر اساس توافق والدین حضانت فرزند پس از هفت سالگی نیز به مادر واگذار شود که در این صورت نیز مجدد تامین نیازهای مالی فرزند برعهده پدر است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور شهرکرد ادامه داد: در موضوعات مرتبط با عبادت افراد در دین اسلام تفاوتی بین زنان و مردان مشاهده نمی‌شود و مساوات رعایت شده است، دلیل این موضوع که دختران در سن ۹ سالگی به سن تکلیف می‌رسند، اما پسران در سنین بالاتر مکلف می‌شود این است که مردان در هیچ برهه‌ای از زمان مجاز به ترک واجبات دینی نیستند و ترک عمدی واجبات گناه محسوب می‌شود اما زنان به دلیل عادات ماهیانه و زایمان قادر به ترک عمدی واجبات دینی هستند، بنابراین مکلف شدن زودتر زنان به دلیل رعایت عدالت در این خصوص است.

وی عنوان کرد: در زمینه پوشش زن و مرد نیز مساوات وجود دارد و به همان صورت که زنان به داشتن پوشش مکلف هستند، برای مردان نیز احکامی وجود دارد، مردان از لحاظ شرعی، عرفی و قانونی مجاز به پوشیدن لباس‌های تنگ نیستند و بیرون گذاشتن سینه و بازو مردان صحیح نیست، بنابراین نمی‌توان گفت در زمینه پوشش زنان محدود می‌شوند، اما مردان برای پوشیدن هر مدل لباسی کاملا آزاد هستند.

رئیسی با اشاره به آیه قرآن کریم که می‌فرماید " هر فردی عمل صالح انجام دهد دارای جایگاه انسانی است" اضافه کرد: رشد و تعالی انسانی مختص تمامی انسان‌ها صرف نظر از جنسیت آن‌ها است و در زمینه ارزش‌های الهی و انسانی تمامی انسان‌ها حق رشد و ترقی دارند و منزلت افراد بستگی به عمل صالح آن‌ها دارد، براساس مبانی قرآن انسانی جایگاه دینی بالاتر و ارزشمندتری دارد که اعمال صالح بیشتری انجام داده و ارزش‌های انسانی خود را بیشتر رشد دهد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور شهرکرد خاطر نشان کرد: به دلیل مشکلات و مسائل موجود در مقام نبوت خداوند آن را به مردان اعطا کرده است، اما در راستای این مقام انسانی و الهی حضرت زهرا (س) وجود دارند که در هیچ زمینه‌ای پایین‌تر از پیامبر اکرم نیستند فقط مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی نبوت به دلیل سختی‌های بالای موجود در کار توسط خداوند برعهده مرد گذاشته شده است بنابراین در مقامات الهی و انسانی حضرت زهرا (س) هم تراز پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) قرار دارد و تنها وجه تمایز موجود در مقام اجتماعی نبوت و امامت آن‌ها است.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.