«ترانزیت ترکیبی»؛ ابتکار تازه ایران و روسیه در حوزه تجارت

ایرنا سه شنبه 04 آبان 1400 - 16:10
مسکو - ایرنا - در دیدار سرگئی پاولوف معاون اول راه آهن سراسری روسیه و کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور اعلام شد که دو طرف در حال بررسی راه اندازی حمل و نقل و ترانزیت ترکیبی کالا بین دو کشور هستند.
«ترانزیت ترکیبی»؛ ابتکار تازه ایران و روسیه در حوزه تجارت

به گزارش ایرنا از مسکو  جلالی و پائولف روز سه شنبه در نشستی مسائل مربوط به آخرین پروژه کریدور شمال –جنوب و وضعیت همکاری های حمل و نقل دو طرف بخصوص در بخش راه آهن را بررسی کردند.

سفیر ایران در روسیه اظهار داشت: راه اندازی حمل و نقل ترکیبی کالا در دولت جدید ایران با جدیت در دست پیگیری است و با اتمام برخی پروژه های ریلی در داخل ایران زمینه اجرایی این نوع حمل ونقل بین دو کشور فراهم خواهد شد. 

در ترانزیت و حمل و نقل کالا بصورت ترکیبی، از خطوط آهن موحود، مسیر جاده‌ای و حمل و نقل دریایی استفاده می شود.

پاولوف معاون راه آهن روسیه نیز تاکید داشت این کشور در حال پیگیری حمل کالا از هند به اروپا از طریق خاک ایران است.

میخائیل پائولف معاون راه آهن سراسری روسیه و کاظم جلالی سفیرجمهوری اسلامی ایران در این کشور آخرین اقدام های انجام شده برای تحقق مسیر بین المللی ریلی شمال- جنوب را بررسی کردند و در این نشست اعلام شد تا زمان برطرف شدن خلاء ریلی در قسمت ایران، مسیر ترکبیی برای آغاز حمل کالا اجرایی شود.

کریدور حمل و نقل «شمال-جنوب»، شمال اروپا به شرق آسیا از طریق ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه متصل می‌شود و هدف اولیه‌ای که برای این طرح نوشته شد، ترانزیت سالانه پنج میلیون تن کالا از این مسیر است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه گفت: ارتباطات راه آهن ایران و روسیه بسیاری قوی است و دو طرف مرتبا با هم گفت و گو دارند و بر همین اساس دو طرف تلاش دارند  مسیر ترانزیتی شمال جنوب را که برای دو کشور اهمیت زیادی دارد هر چه سریعتر راه اندازی شود. 

«ترانزیت ترکیبی»؛ ابتکار تازه ایران و روسیه در حوزه تجارت

کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب ایران ارتباط کشورهای اروپایی، آسیای میانه، روسیه و منطقه قفقاز را با خلیج فارس و هندوستان فراهم می کند و گفته می شود با تحقق آن سالانه امکان نقل و انتقال ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون مسافر فراهم می شود و با تحکیم روابط تجاری ایران با کشورهای بهره مند از این مسیر ریلی، میزان اثرگذاری ایران در ثبات اقتصادی و سیاسی منطقه نیز ارتقا خواهد یافت.

کارشناسان امر اعلام کرده اند که اکنون حرکت کشتی های تجاری از هندوستان به آسیای میانه از مسیر مومبای - کانال سوئز - مسکو به طول ۱۶ هزار و ۱۲۹ کیلومتر ۴۰ روز طول می کشد اما بعد از تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب فقط ۱۴ روز زمان می برد و هزینه های حمل و نقل نیز به اندازه قابل توجهی کاهش می یابد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.