پدیده رنگهای جوهری که از آن میتوان با عناوینی چون «بحران»، «مساله» و... یاد کرد، محصول دوران مدرن فرشبافی است، مقصود از دوران مدرن فرشبافی، دوران قاجاریه و عصری است که از آن با عناوینی چون «تجاریسازی» و «تجاریبافی» یاد میشود و میتوان آن را عصر زرین(طلایی) تجارت فرش ایران نام نهاد.
با تجاریسازی قالی بهعنوان یک کالای صنعتی و تجاری که سهم مهمی در ثروتآفرینی و درآمدزایی کشور داشت، ساختار و بافتار نظام پیشبافت، بافت و عرضه و فروش قالی متحول میشود، این تحول و تغییر از یکسو منجر به تولید و بافت گسترده فرش برای پاسخ به نیاز گسترده بازار جهانی میشود و از سوی دیگر منجر به مدرنیزاسیون ناقص یا شبهمدرنیسم در فرآیند و مکانیزم بافت قالی در همه ابعاد و سطوح آن میشود، این مدرنسازی ناقص باعث کاهش کیفیت مواد و مصالح، فرآیند بافت و در یک کلام کاهش کیفیت فرآورده نهایی یا همان فرش میشود. رنگرزی و صباغی بهعنوان یکی از حِرَف و صنایع وابسته و پیوسته به فرشبافی و نساجی تحتتاثیر شرایط جدید قرار میگیرد و لذا ساختار سنتی که از آن میتوان به نظام سنتی رنگرزی نیز تعبیر کرد به مرور رو به نقصان گذاشته و از بین میرود، زیرا هم
ساز وکارهای تولید رنگ و رنگرزی در ساختار سنتی سخت و دشوار است و هم این ساختار نمیتواند پاسخگوی نیاز بازار جهانی باشد؛ بنابراین سازمان سنتی رنگرزی محکوم به نابودی است لذا از همین دوران است که پدیداری با عنوان «رنگ جوهری» و محصول و فرآورده نهایی آن «قالیجوهری» در تاریخ فرشبافی ایران پیدا میشود.
در زمینه رنگ و قالی جوهری آنچه اهمیت دارد آن است که اساسا تعریف معینی از رنگ جوهری در دوره قاجاریه نشده است و همین عدمتعریف معین و مشخصکردن مفهوم آن باعث شده است که هرنوع رنگ شیمیایی، «جوهری» محسوب شود، بهعبارت دیگر نزد بسیاری از نهادهای حکومتی که از قضا متولی امر تولید، توزیع و تجارت فرش بودهاند و همچنین فرشبافان و تجارفرش تعریف معینی از رنگ و قالی جوهری در دست نیست، بدین معنا که ملاک و معیار معینی برای «جوهری» بودن فرشها وجود ندارد، زیرا نخست؛ در دوره قاجاریه با روند تجاریسازی و تجاریبافی فرش دستباف عملا بهمرور طی چند دهه نخست حکومت قاجاریه طبقه رنگرزان سنتی از بین رفتند و امکان رنگرزی سنتی بهصورت محدود وجود داشت، از طرف دیگر با توسعه و گسترش بازار بینالمللی فرشدستباف و افزایش تقاضا در کشورهای مقصد، نیاز روزافزون به رنگآمیزی قالی براساس چند معیار سرعت، تنوع رنگ، سهولت در رنگرزی و کاهش هزینه تمامشده(صرفه اقتصادی) احساس میشد، بنابراین از یک منظر استفاده گسترده از رنگهای جوهری امری غیرقابل اجتناب بود، اما آنچه در این میان موجب خسران و آسیب به فرش ایران شد، همان «سودپرستی» و «کوتهنظری» تجار و دلالان قالی در توزیع و پخش رنگهای جوهری بیکیفیت در میان قالیبافان بود و اگر در این میان به دنبال مقصر اصلی باشیم، بدونشک «تجار و دلالان» مقصران اصلی این قضیه هستند. درست در زمانی که رنگهای شیمیایی با کیفیت در بازار ایران وجود داشته است، دلالان و تجار فرش اقدام به توزیع رنگهای شیمیایی بیکیفیت و جوهری در بازار میکردند. ضمن اینکه نقش حکومت قاجاریه از منظر ضعف ساختار اداری و دیوانسالاری، عدموجود متولی معین برای فرش دستباف، عدم نظارت کافی و ... را نباید از نظر دور داشت.
در مساله جوهر به معنای عام دو پدیدار و متغیر وابسته باید مورد بررسی قرار گیرد، نخست، رنگ جوهری، رنگهای شیمیایی بیکیفیت که ماده اصلی آن را «آنیلین» تشکیل میدهد و دوم، قالی جوهری، قالی که مصالح و مواد اولیه بافت یعنی همان نخبافت با رنگهای جوهری رنگآمیزی شده باشد. یکی از ابعاد و زوایای مهم در مورد ماجرای رنگ و قالی جوهری بعد اقتصادی و تجاری قضیه است تا جاییکه برای فهم داستان پیدایش و گسترش رنگهای جوهری و متغیر وابسته بدان یعنی قالیهای جوهری باید از منظر اقتصادی به موضوع نگریست. تجارت رنگهای جوهری به عللی چون سودآوری و صرفه اقتصادی، وجود تقاضا، تولید ارزشافزوده در رنگرزی قالیهای جوهری و... تجارتی رایج در دوره قاجاریه بود. رنگهای شیمیایی که انواع و اقسام مختلفی داشت و برای مصارف گوناگون در نساجی، فرشبافی و... در ابتدا بهصورت قانونی و از طریق مبادی گمرکی وارد کشور میشد و بعد با ممنوعیت ورود رنگ جوهر بهصورت قاچاق یا با پرداخت رشوه از مبادی رسمی وارد کشور میشد؛ تجارتی پرسود و منفعت بود بهگونهای که بهرغم اعمال محدودیتهای حکومتی بسیار در سراسر دوره قاجار تداوم یافت و علت این تداوم چیزی جز نیاز و تقاضای بازار برای رنگهای جوهری و حاشیه سود بالای این قبیل محصولات برای تجار فرش فروش نبود. رنگهای جوهری بهعنوان پدیده جایگزین رنگهای ثابت دستیابترین، آسانترین، ارزانترین و سریعترین عامل رنگزایی بود که قالیبافان و کارخانهداران در کانونهای بافت در دسترس داشتند. بنابراین واردات گسترده رنگهای جوهری چه از جانب کمپانیها و شرکتهای بزرگ شیمیایی تولید کننده در اروپا و آمریکا به ایران مانند رنگهایی که «زیگلر کمپانی» به ایران وارد کرد و همچنین توسط تجار خرد و کلان به کشور ادامه یافت.
از عمده علل پیدایش و گسترش رنگهای جوهری در تاریخ فرشبافی ایران علاوه بر سرعت، سهولت، آسانی و ارزانی میتوان به مواردی چون شفافبودن و براق بودن رنگهای جوهری، تجاریسازی و تجاریبافی، بافت قالی مطابق میل و سلیقه مشتری یاد کرد. در این زمینه اظهارات مستشارالدوله جالبتوجه است؛ «و تقریبا پنجاه سال میشود که قالیهای ایران مخلوط و ممزوج با جوهر است و برای این است که چون رنگ جوهر شفاف و براقتر استو تجار برای اینکه مالالتجاره خود را مشتریپسند کنند، نخهای قالی را با جوهر رنگ میکنند...»