به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، حجت الاسلام منصوریان دامغانی در گفتگوی قرآنی صبح امروز درباره فلسفه غیبت حضرت امام زمان(عج) افزود: علت این غیبت کبری و صغری توسط اهل فن در چند علت و موضوع مطرح شده که می شود گفت از مهمترین هایش حفظ جان امام(عج) هست و به هر حال حجت حق آخرین حجت الهی هست و مخالفان و دشمنان همانطور که انبیا الهی و ائمه طاهرین را به شهادت می رساندند؛ وجود مطهر امام عصر(عج) هم از این مسئله مبری نیست. غیبت صغری شروع شد تا جان مبارک تا زمان آماده بودن شرایط حکومت حفظ شود. در کنار آن مؤمنان مورد امتحان الهی قرار میگیرند و شیعیان تربیت میشوند و دلایل دیگری که در این رابطه مطرح است.
حجت الاسلام منصوریان دامغانی در ادامه در پاسخ به این سؤال که در زمان نواب خاص، نواب عام هم وجود داشتند افزود: نواب عام در زمان خود اهل بیت(ع) هم هستند؛ یعنی کسانی که مجتهد، آگاه به مبانی و عادل بودند. آیا در زمان امام صادق (ع) ایشان با امکانات آن روز نسبت به مردم کوفه غایب نبودند؟ غیبت در زمان حضور خود اهل بیت(ع) یک معنایی پیدا می کرد که زمانی که حضرات ائمه زنده بودند، در ظاهر در یک شهر دیگری امام غایب بود؛ در آن جا حضرت میفرمودند به فقها رجوع کنید. از امام صادق(ع) روایت است زمانی با مسئلهای روبهرو شدید، به فقهای عادل و عالم رجوع کنید که ما او را بر شما حاکم و قاضی قرار دادیم.
این کارشناس دینی درباره علائم ظهور و شرایط ظهور گفت: یکی از مشکلاتی که امروز در حوزه معارف دین داریم این است که غیرکارشناسانی که مبانی را بلد نیستند اظهارنظر می کنند. در موضوع مهدویت سه آیه صریح قرآنی داریم و با کمک روایات حدود 300 آیه و حدود 7 هزار روایت درباره علائم ظهور احصا شده است. برای تبیین موضوع مهدویت باید روایت در آن منظومه آیات و روایات و آن فضای استنباطی و اجتهادی دیده بشود. ما بارها در این سال های اخیر شنیدیم که به زودی امام زمان(عج) ظهور خواهد کرد. چرا؟ چون در نقطهای یک درگیری اتفاق افتاده است. پس چرا این ظهور اتفاق نمی افتد؟ چون براساس استنباط از مجوعه های آیات و روایات کسی که همه این آیات و روایات را بگذارد مقابل خودش مجتهدانه به آن نگاه کند متوجه می شود که ظهور متوقف بر علائم نیست؛ متوقف بر شرایط ظهور است. یعنی ما باید یک شرایطی را فراهم بکنیم. علائم ظهور نیز برای این است که آن شرایط تحقق پیدا بکند.
وی با بیان اینکه علائم ظهور باید در ضمن شرایط ظهور کسب شود اضافه کرد: ما باید گفتمان مهدویت مان در جامعه در شرایط ظهور باشد نه علائم ظهور.
منصوریان افزود: قبل از ظهور امام زمان (عج ) باید دارای یک رهبری متمرکز باشیم، این رهبر متمرکز استعداد شیعیان را جهت دهد و به سمت ظهور هدایت کند. ما معتقدیم که ولایت فقیه همین است، امام (ره) فرمود ما قیام نمی کنیم مگر این که ظهور اتفاق بیافتد و یا رهبری فرمودند آرمان بزرگ ما نزدیک شدن به ظهور است. اگر قرار است ظهور اتفاق بیافتد باید شیعه به یک قدرتی برسد که امام وقتی ظهور می کند متوقف بر افراد و وضعیت های مختلف نباشد. تمدن نوین اسلامی یعنی باید شیعه قبل از ظهور به قدرتی برسد که بتواند با آن قدرت نظم ظالمانه که دنیا پر از ظلم و جور می شود . این را چه کسی بشکند ، شیعه و با یک قدرت برسد که بتواند بشکند.
حجت الاسلام منصوریان اضافه کرد: امام زمان آن تمدنی که شیعه ساخته و ریل گذاری کرده را رهبری می کند. یعنی شیعه به قدرتی رسیده است که بتواند نظم ظالمانه را کنار بزند.