به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرعامل شرکت سوخت رسانی ستاره قشم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری گفت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به تازگی با تأمین حدود چهار میلیون دلار منابع مالی، برای خرید و انتقال سوخت دیزل آلترا (یک دهم درصد سولفور)، بهره-برداری از مجموعه بانکرینگ بندر سلخ جزیره قشم را آغاز کرده است.
محسن فاخری افزود: موقعیت ویژه بندر سلخ در ساحل جنوبی جزیره قشم که با آبراهه بینالمللی خلیج فارس پنج مایل دریایی فاصله دارد، یکی از مناسبترین شرایط برای تبدیل شدن این بندر به قطب بزرگ سوخت رسانی (Bunkering) را فراهم میسازد.
وی گفت: هیئت وزیران با تصویب قانونی خاص، منطقه آبی جنوب بندر صیادی سلخ از سواحل جنوبی قشم را به طور انحصاری برای سوخت رسانی به کشتیهای داخلی و بین المللی در منطقه آزاد جزیره قشم تعیین کرده است.
مدیرعامل شرکت سوخت رسانی افزود: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۹۰ با خرید سهام تاپیکو، سهامدار این شرکت شده و در چند نوبت واگذاری و افزایش سرمایه، از اواخر سال ۱۳۹۲ با کسب ۶۰ درصد از سهام، سهامدار ممتاز و دارای حق مدیریت و تصمیم گیری در این شرکت است. ۲۵ درصد سهم مجموعه سازمان منطقه آزاد قشم و شرکت ملی نفتکش ایران ۱۵ درصد سهم دارد.
فاخری گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ده سال گذشته با تامین سرمایه مورد نیاز برای پیشبرد و تکمیل و اتمام پروژه در هر دو بخش خشکی و دریا نسبت به احداث زیرساختهای لازم برای این طرح اقدام کرده است.
مدیرعامل شرکت سوخت رسانی و خدمات کشتیرانی قشم افزود: ابتدا با هدف ایجاد زیرساختهای لازم جهت تولید، بارگیری و تخلیه سوخت و مشتقات نفتی و تأمین ترابری دریایی با ظرفیت چهار میلیون تن، در دو بخش ساحلی (پالایشگاه و سایت ذخیره سازی) و فرا ساحلی (بندر و اسکله) مطالعاتی بـه انجـام رسـیده بود.
وی افزود: اواخر سال ۱۳۸۸ فقط عملیات احداث بخش مخازن ذخیره سازی شروع شد که به منظور امکان بهره برداری از این طرح، کشتیرانی جمهوری اسلامی بلافاصله در سال ۱۳۹۳ همزمان با اجرای تاسیسات مجموعه ذخیره سازی نسبت به اجرای بخش فراساحلی اقدام کرد به طوریکه با اتمام بخش مخازن و تاسیسات مربوطه، بخش فراساحلی بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
محسن فاخری افزود: بخش ساحلی طرح سوخت رسانی در زمینی به مساحت بیش از ۱۲ هکتار (شامل ۱۰ مخزن نگهداری فرآوردههای نفتی به حجم ۵۲۶۰۰ متر مکعب، بیش از ۱۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت، پمپ خانه، تأسیسات دوشهای تخلیه تانکرهای حامل سوخت سنگین گازوئیل، تأسیسات بلندینگ و بویلر روغن داغ و...) ایجاد و در انتهای سال ۱۳۹۵ تکمیل شد.
به گفته فاخری بخش فراساحل این طرح، با هدف احداث اسکله و موج شکن در مجاورت سایت خشکی و مخازن در جهت تکمیل مسیر انتقال سوخت و پهلوگیری ایمن شناورها، دارای حوضچه آرامشی به مساحت بیش از ۶۰ هکتار شامل دو شاخه موج شکن (موج شکن اصلی به طول ۱۶۰۰ متر و موج شکن فرعی با ۷۰۰ متر طول) و یک پست اسکله برای پهلوگیری شناورها با ظرفیت بار ۱۰ هزار تن (DWT) طراحی و اجرا شده است که با عمق آبخور ۸.۵ متـر بـدون نیـاز بـه لایروبـی، قابلیت پهلودهی شناورهای سوخت رسان (با کمک ۴ دلفین و ۸ بولارد) را دارد. در حال حاضر ظرفیت عملیاتی این سایت با یک پست اسکله موجود، یک و نیم میلیون تن سوخت در سال است.
مدیرعامل شرکت سوخت رسانی گفت: ایجاد پالایشگاه تولید سوخت که از اهداف اصلی طرح از ابتدا بوده است؛ هنوز محقق نشده و در عین حال نیز، با توجه به الزامات بین المللی ۲۰۲۰ در خصوص سوخت کم سولفور نیم درصد، این مجموعه در حال حاضر امکان تولید سوخت کشتیها را دارا نبوده و ایجاد زیرساختهای لازم جهت سولفورزدایی و تولید سوخت کم سولفور، نیازمند سرمایه گذاری سنگین به همراه انتقال تکنولوژی و تجهیزات است که در شرایط و محدودیتهای فعلی، دستیابی به آن به چندین سال زمان نیاز دارد.
وی اصلیترین مشکلات و چالشهای سوخت رسانی در این طرح را تأمین سوخت کم سولفور و سولفورزدایی در جزیره قشم و عرضه ناکافی سوخت کم سولفور پالایشگاههای داخل و همچنین نحوه انتقال سوخت پالایشگاههای کشور به جزیره قشم (تکمیل پل ارتباطی جزیره به سرزمین اصلی) دانست.
فاخری گفت: در حال حاضر بندرسلخ جزیره قشم به عنوان پایگاه تدارک سوخت دیزل ناوگان ملی فعال است و با تامین حدود چهار میلیون دلار منابع مالی خرید و انتقال سوخت دیزل آلترا (یک دهم درصد سولفور) بهره برداری از مجموعه را آغاز کرده است.
مدیر عامل شرکت سوخت رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم افزود: از حدود یک سال پیش دو ارگان حاکمیتی، درخواست خرید و انتقال سهام گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی را در این شرکت ارائه کردهاند که هیئت مدیره شرکت سوخت رسانی ستاره قشم در مورد بروز رسانی و ارزیابی قیمت داراییها و سهام شرکت اقدام کرده است.
فاخری گفت: شرکت سوخت رسانی و خدمات کشتیرانی، سال ۱۳۸۶ در منطقه آزاد قشم تاسیس و از سال ۱۳۸۸ شرکتهای تاپیکو و ملی نفتکش ایران به عنوان سهامداران آن معرفی شدند.