فیلم سینمایی «تروی / تروآ / Troy» ساخته ولفگانگ پترسن اگرچه یکی از آثار تاریخی با سطح اکشن بالا توجه بسیاری را به خود جلب کرد و حتی بسیاری از منتقدین حرفهای را مقهور خود ساخت اما بیشک این فیلم با نقدهایی در اجرای فرم همراه است؛ هرچند این نقد نمیتواند ارزشهای سینمایی این تریلر را منکر شود و این فیلم همچنان یکی از مهمترین آثار این ژانر محسوب میشود.
به گزارش «تابناک»؛ چه اشکالی دارد اگر تروی برخی از نکات مثبتش را فدای موفقیت [تجاری] کند؟شما نمی توانید اثری عظیم و تاریخی را با حضور عواملی که در راسشان «برد پیت» با آن زره پر زرقو برقش در نقش آشیل است، و مدام برای بدست آوردن دل یک دختر در حال تکرار بازی «من از تو جذاب ترم» است را خلق کنید. درست است، این فیلم از افسانه های هومر اقتباس شده و یادآور اجرای شعر ایلیاد در کلاس ادبیات است.
تروی، علاوه بر اینکه به شدت سرگرم کننده است، بهترین اقتباس از افسانههای هومر است. کارگردان این فیلم «وولفگانگ پترسن»، افسانه تروی را زیر و رو کرده و فیلمی اکشن با بودجه 185 میلیون دلاری ارائه داده است. او جلوههای کامپیوتری دیوانه واری ارائه داده، به طوری که در صحنههای جنگ با در اختیار داشتن هزار سرباز، نبردی عظیم و پنجاه هزار نفری خلق کرده است. پسران ترویی شاید صندلهایی شبیه به صندلهای زنانه به پا داشته باشند، اما میتوانند شمشیر بدست بگیرند و در موقعیتهای بغرنج خونریزی به راه بیاندازند.
فیلم داستان پاریس، شاهزاده جذاب تروی را روایت می کند که همراه هلن، همسر جذاب شاه یونانی منلیوس، به تروی می گریزد. بعد از این واقعه شاه و برادرش آگاممنون، به شکلی عظیم هزار کشتی را به سمت تروی روانه می کنند. صحنههای نبرد، با وجود سربازهایی که به یکدیگر هجوم می برند و اسلحه های سنگین خود را به اهتزاز در می آورند، با تمام وجود به تصویر در می آیند.
آیا شما می توانید در میان شخصیتهای فیلمهای تجاری کسی را پیدا کنید که اهل عشق و عاشقی نباشد؟ اینجا هم به همین منوال است. در ابتدا، به نظر می آید که برد پیت پاشنه آشیل شخصیت آشیل است. بدون کلاه خودش، موهای پرپشت و بلوندش نمایان میگردد. آشیل، مزدوری که توسط یونانیها به جنگ آورده شده، توسط شیاطین تسخیر شده است. فیلمنامه نوشته «دیوید بنیوف» نویسنده «بیست و پنجمین ساعت» است. او آشیل را در زمره بزرگان قرار نمی دهند و همین امر سبب می شود تا او راهی این سفر شود.
پیت برای هرچه طبیعی تر کردن فیلم، بسیار ورزیده شده، اما این تغییر ظاهر پیت هم کمکی به بیشتر به چشم آمدنش در میان بازیگران کاربلد اکثراََ انگلیسی، که «پیتر اُ تول» افسانهای نیز در نقش شاه پرایم پادشاه تروی نیز میانشان حضور دارد نمی کند. «اورلاندو بلوم»، ریسک بجایی کرده، بازیگری که به واسطه نقشش در ارباب حلقهها شناخته میشد، اینجا به خوبی در نقش پاریس، شاهزاده جوان و نحیفی که عاشق هلن با بازی «دایان کروگر» ظاهر شده است.
یکی از صحنه های چشمگیر فیلم مربوط حماقت پاریس و نبرد تن به تن او با منلائوس اختصاص دارد و پاریس، برای در امان ماندن به پیش پای برادرش هکتور با بازی «اریک بانا» می خزد. عموماََ به نقش شاهزاده جوان خرده گرفته میشد، اما بلوم با زیرکی تغییرات لازمه را به وجود آورده است. بانا، بازیگر استرالیایی که نمایش خوبی در فیلم «ساطور / Chopper» داشت و در «هالک» چندان درخشان نبود، اینجا بهترین و قوی ترین نقش آفرینی فیلم را به ارمغان آورده، و هکتور را بدون اینکه خام نشان دهد، بسیار پخته و خوب به نمایش درآورده است.
با مدت زمان دو ساعت و چهل و سه دقیقه، تروی می توانست فقط اتلاف وقت کند اما حتی وقتی پترسن نبردهای اکشن فیلم را به سومین بخش می رساند، جایی که آشیل و هکتور در نبردی تن به تن و مرگبار صف آرایی می کنند و یونانی ها در حال مخفی شدن در یک اسب 38 فوتی ترویی هستند، هیجان به هیچ وجه از بین نمی رود. تروی با همه نقدهایش توانسته روایتی پرکشش را برای تماشاگر به ارمغان بیاورد و همین امر باعث شد بسیاری بکوشند از این الگو کپی کنند، هرچند غالباً شکست خوردند.