ایران بهترین مسیر حمل کالا از کریدور شمال - جنوب

صدا و سیما چهارشنبه 15 تیر 1401 - 13:31
ایران با ظرفیت‌هایی که در حمل و نقل جاده‌ای و ریلی دارد یکی از مهم‌ترین مسیرها در کریدور شمل - جنوب است.

ایران بهترین مسیر درحمل کالا از کریدور شمال -جنوب

رییس کانون شرکت‌های حمل و نقل کالای کشور در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما گفت: هدف از طرح کریدور شمال - جنوب فراهم آمدن زمینه‌های موجود تبادل کالا از همسایه‌های شمالی (روسیه، قفقاز، آسیای میانه) برای همسایگان حاشیه خلیج فارس و کشور‌ها جنوب شرقی آسیا و هند است. عمده‌ترین مسیر این کریدور، ریلی و جاده‌ای است که ایران با ظرفیت‌هایی که در حمل و نقل دارد در این مسیر واقع است.
رستمی افزود: از مزایای کریدور شمال به جنوب تامین بار برای حمل و نقل، افزایش ترانزیت کالا در کشور، اشتغال زایی و درآمدزایی از دریافت عوارض حاصل از عبور این کالاها  است.
رستمی در ادامه گفت: وجود قوانین ناپایدار در کشور، فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و متصل نبودن ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و ریلی در آستارا و چابهار از دلایل کاهش سرعت حمل ونقل در کشور است که با رفع این موانع می‌توانیم از کریدور شمال - جنوب بهره کافی برد.
رییس کانون شرکت‌های حمل و نقل اظهار داشت: اعتمادسازی در بین سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در مسیرهای حمل و نقل جاده ای کشور، باعث توسعه ترانزیت کالا از جاده‌های می شود.
رستمی در ادامه افزود: ظرفیت حمل و نقل جاده‌ای در بحث جابجایی کالا در کشور حدود ۹۰ درصد است، ولی متاسفانه از ظرفیت‌های موجود به درستی استفاده نشده است. در حال حاضر تعداد کامیون‌های فعال و دارای کارت هوشمند در کشور حدود ۴۸۰ هزار  هستند، که حدود ۵ تا ۷ درصد آنها در بخش ترانزیت فعالیت می کنند.
وی عمر ناوگان و فرسودگی و بهره وری کم را از مشکلات اساسی در حمل و نقل جاده‌ای برشمرد و افزود: قیمت نامتعارف لوازم یدکی، تقلبی بودن لوازم یدکی، گرانی لاستیک و کمبود سوخت از مشکلات اصلی کامیون داران است.
رییس کانون شرکت‌های حمل و نقل کالای کشور درباره نوسازی ناوگان حمل و نقل گفت: از سه چهار سال قبل جلسات مختلفی برگزار شد و قرار بر این بود هر کامیونی که وارد ایران می‌شود یک کامیون فرسوده خارج شود، ولی این طرح در اجرا موفق نبوده و عملا در نوسازی انتظاری که می‌رفت انجام نشد.
رستمی درباره ترخیص کالا از بنادر هم گفت: ما خوشبختانه مشکل حمل و نقل کالا از بنادر نداریم و هر کالایی که در بنادر دپو و ترخیص نشده  مشکلات دیگری، چون استاندارد، مشکل ارزی و غیره دارد.  

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.