مصائب صنعت خودرو (بخش اول)؛ از ممنوعیت واردات تا لاتاری خودرویی

اقتصاد آنلاین پنج شنبه 16 تیر 1401 - 22:03
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، گفت: دولت مجبور بود در زمان تحریم مدیریت ارزی را در اولویت قرار دهد و ممنوعیت واردات تصمیم درستی بود؛ اما باید بین سیاست و نحوه اعمال سیاست تفاوت قائل بود. به گزارش اقتصاد آنلاین، امیرحسین کاکایی اظهار داشت: دولت مجبور بود در زمان تحریم مدیریت ارزی را در اولویت قرار دهد و ممنوعیت واردات تصمیم درستی بود؛ اما باید بین سیاست و نحوه اعمال سیاست تفاوت قائل بود. وی افزود: مسئله این بود که واردات خودرو به طور ناگهانی در ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ ممنوع شد و همین موضوع ضربه‌ بزرگی به بازار زد و منجر به دپو شدن ۱۹هزار خودرو شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، امیرحسین کاکایی اظهار داشت: دولت مجبور بود در زمان تحریم مدیریت ارزی را در اولویت قرار دهد و ممنوعیت واردات تصمیم درستی بود؛ اما باید بین سیاست و نحوه اعمال سیاست تفاوت قائل بود.

وی افزود: مسئله این بود که واردات خودرو به طور ناگهانی در ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ ممنوع شد و همین موضوع ضربه‌ بزرگی به بازار زد و منجر به دپو شدن ۱۹هزار خودرو شد.

کاکایی بیان کرد: در دو سالی که برجام اجرا شد، سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام و تضامین لازم از شرکت‌های خارجی گرفته شد اما تحریم‌های آمریکا به‌ گونه‌ای شدید بود که خودروسازان خارجی با گریه از ایران رفتند.

وی گفت: چاره‌ای جز قرعه کشی نداشتیم اما مشکل به سال ۹۷ باز می‌گردد که متاسفانه تا به امروز هم ادامه دارد و آن قیمت‌گذاری دستوری است؛ در حقیقت قرعه‌کشی عادلانه‌ترین روش در یک بی‌عدالتی بزرگ بود.

منبع خبر "اقتصاد آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.