اقتصادآنلاین-پرهام کریمی؛ البته این تصمیم ابتدا با چالش های زیادی از جمله مخالفت شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد اما در نهایت و پس از کش و قوس های فراوان و منقضی شدن مصوبه ۴ ساله ممنوعیت واردات خودروی، اواخر اردیبهشت ماه با اعلام فاطمی امین، وزیر صمت دولت سیزدهم و ابلاغ مصوبه واردات خودرو از سوی مجلس به دولت چند هفته پس از آن واردات خودرو رسما آزاد شد.
طی ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو در روز گذشته در ذیل بند ۵ این قانون دولت موظف شده است با تبیین آئین نامه واردات خودرو و تصویب آن در هیئت وزیران نسبت به واردات خودرو اقدام کند. اما حالا با رسمیت گرفتن واردات خودرو سوالات و ابهامات زیادی پیرامون آن شکل گرفته است. سوالاتی که پس از انتشار آئین نامه واردات با تاخیر حدودا دو ماهه به اوج خود رسیده و بندهایی در این آئین نامه همچنان مبهم است.
اقتصادآنلاین در صحبت با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به بررسی بندهایی از این آئین نامه پرداخت.
به عنوان مثال در بند ۳ این آئین نامه ذکر شده که وزارت صمت موظف است نسبت به داخلی سازی و انتقال تکنولوژی خودروهای وارداتی به خصوص خودروهای اقتصادی اقدام کند و مشوق های تولیدی و سرمایه گذاری در این خصوص فراهم کند.
مهدی دادفر در خصوص این بند از آئین نامه واردات خودرو به اقتصادآنلاین گفت: بودجه مشخص شده برای ورود خودروها ۱ میلیون یورو است که به هیچ عنوان نیاز بازار را تامین نمی کند. حالا با همین میزان اندک واردات خودرو که میزان کمتری از این خودروها هم اقتصادی خواهند بود، چگونه می خواهند داخلی سازی و از آن مهمتر انتقال فناوری انجام بدهند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین افزود: مگر پس از حدود ۲۰ سال از ورود پژو ۲۰۶ هنوز می توانیم کامل این خودرو را تولید کنیم که می خواهند خودروی وارداتی را به محض ورود داخلی سازی کنند.
بند پنجم این آئین نامه هم نکات جالب توجهی در خود جای داده است. از الزام واردکنندگان به صرف ورود خودروهای هیبریدی و تمام برقی به مناطق آزاد بگذریم نکته مهمتر در این بند الزام این واردکنندگان به سرمایه گذاری و احداث ایستگاه های شارژ با هزینه شخصی در این مناطق است. مهدی دادفر در خصوص این جمله عجیب در آئین نامه واردات خودرو به اقتصادآنلاین گفت: مگر شما برای واردکننده چه امتیازی قائل شده اید که بخواهد برای تعداد کم خودروهای برقی که می خواهد بیاورد ایستگاه شارژ هم احداث کند.
دادفر افزود: ایستگاه های شارژ برای خودروهای وارداتی مبحثی مهندسی و جدا از مباحث واردات است؛ ضمن اینکه انتقال دانش و فناوری این ایستگاه ها و همچنین احداث آن ها هزینه زیادی دارد که بعید است برای واردکنندگان صرفه اقتصادی داشته باشد.