اجتماعی‌تر شدن موزه‌ها

صدا و سیما سه شنبه 10 آبان 1401 - 10:27
بر اساس تعریف جدید شورای بین المللی موزه‌ها موسوم به ایکوم، موزه‌ها دیگر فقط مکانی برای نمایش اشیا نیستند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، گلناز گلصباحی عضو هیئت اجرایی شورای بین المللی موزه‌ها با بیان این خبر افزود: اجتماعی‌تر شدن موزه‌هامتاثر از سال‌هایی که گذشت و تحت تاثیر تحولات فناوری و اجتماعی، شورای بین المللی موزه‌ها تعریف تازه‌ای از موزه ارائه کرده که بر کارکرد اجتماعی و آموزشی موزه‌ها تاکید می‌کند و موزه داران را به سمت گسترش و عمق بخشی فعالیت هایشان سوق می‌دهد.
رئیس موزه هنر ایران افزود: همچنین بنا به این تعریف جدید، موزه‌ها باید اهدافشان را بر پایداری در توسعه، آینده و طبیعت جوامع متمرکز کنند.
مهران نوروزی کارشناس موزه داری هم درباره نگاه جدید شورای بین المللی موزه‌ها گفت: تا کنون موزه‌ها یک نهاد عمومی با در‌های باز به روی مردم بودند، اما بنا به این تعریف، موزه‌ها یک قدم جلوتر می‌آیند و ملزم هستند برای شمول گرایی مخاطب‌ها برنامه ریزی کنند.
نوروزی افزود: این به آن معناست که موزه‌ها موظفند برای مخاطبان خاص به لحاظ توانمندی‌ها یا ناتوانایی‌های فردی، سطح دانش و تحصیلات و حتی جنسیت برنامه‌های متنوع طراحی کنند.
عضو پژوهشکده باستان شناسی ایران همچنین افزود: اجتماعی‌تر شدن، واکنش به مسائل جوامع و به اشتراک گذاری دانش از طریق موزه‌ها اهدافی است که در تعریف جدید موزه‌ها گنجانده شده است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.