کالابرگ الکترونیکی و توزیع آن

صدا و سیما شنبه 21 آبان 1401 - 07:21
دکتر قادری نماینده محترم مجلس شورای اسلامی: پرداخت‌های نقدی به نسبت کالابرگ معمولا سطح مطلوبیت و رفاه بیشتری برای مصرف کننده در پی دارد.

به گزارش خبرگزاري صداوسيما  دکتر قادری نماینده محترم مجلس شورای اسلامی و دکتر طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی با رادیو اقتصاد در برنامه رهیافت در خصوص موضوع کالابرگ الکترونیک و توزیع آن گفتگو کرده اند.

مجری: من یکی دوتا مطلب را باید اشاره کنم این که موقعی که صحبت از کالابرگ الکترونیک بود همزمان یک مصوبه‌ای در بودجه داشتیم که به هر حال دولت باید قدرت خرید را به قبل از شهریور ۱۴۰۰ برگرداند اگر این مصوبه ملاک ما قرار بگیرد طبعا این مواردی که دولت پیش بینی کرده در بودجه فکر می‌کنم کفاف به هر حال این مصوبه را ندهد، ولی اگر هدف این باشد این اعداد و رقم را که دولت دارد در بودجه به صورت نقدی پرداخت می‌کند این در قالب یک کارت اعتباری که در اختیار افراد بگذارد و افراد بتوانند از این مبالغ درجهت خرید تعدادی از کالا‌ها استفاده بکنند یعنی فرض کنیم چند قلم که قدرت مانور برای مصرف کننده فراهم بکند و از طرف دیگر کسری هایش را خودش پرداخت بکند یعنی این طور نشود که اصلا دولت بیاید یک سبد مشخصی را ملاک عمل قرار دهد دولتی را یک مبلغ مشخصی را کمک بکند بین بحث کالابرگ الکترونیک و حمایت‌های ریالی دولت قابل جمع، ولی اگر اصرار بر این باشد که یک سبدی از کالا‌ها به هر حال برای افراد تامین کند یعنی در قالب حساب الکترنیک یا کالابرگ

مجری:یعنی شما تاکید می‌کنید هر چه قدر ما به توزیع نقدی کالابرگ نزدیک بشویم منطقی‌تر داریم عمل می‌کنیم؟

میهمان برنامه: جناب آقای دکتر قادری نماینده محترم مجلس شورای اسلامی:

نه نگاه کنید درسته پرداخت‌های نقدی مزیتش این است که ما اگر یک مقدار مشخصی از کالا‌ها را ملاک عمل قرار بدهیم و با تغییر قیمت کالا‌ها اون پرداخت‌های نقدی تغییر بکند افزایش پیدا کند، چون قیمت کالا‌ها اضافه می‌شود این بهترین شکل برای مصرف کننده است

مجری:بین اون کالا‌ها سبد مصرف خودش را خودش انتخاب کند

میهمان برنامه: جناب آقای دکتر قادری نماینده محترم مجلس شورای اسلامی:قدرت مانوری را می‌دهد همان طور که اطلاع دارید توی مفاهیم اولیه اقتصادی است شما اگر در حقیقت کوپن را دریافت کنید یا یک مقدار نقدی را خوب پرداخت‌های نقدی معمولا سطح مطلوبیت و رفاه بیشتری برای مصرف کننده در پی دارد.

مجری: در خدمت جناب آقای دکتر طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی هستیم  آقای دکتر طغیانی کالابرگ الکترونیک به عنوان یک حکم قانونی به دولت تکلیف شده دلایلشو می‌خواهم مطلع بشوم؟

جناب آقای دکتر طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی: در مورد ارتباط بین سیاست‌ها ما یک وقتی در مورد نرخ ارز مجلس نمی‌خواهد تصمیم بگیرد گفته همون نرخ ۴۲۰۰ را من حفظ می‌کنم و من دیگر کاری با نتایجش ندارم خوب برآیند نظرات در دولت و مجلس بر این شد که به ۴۲۰۰ بپردازد و عملا این نرخ را تعیین و تکلیف کند و هم سال ۱۴۰۰ این اتفاق افتاد در بودجه و هم در ۱۴۰۱ که در ابتدای سال دولت رفت به سمت اینکه اجرایی بکند این موضوع را و حذف ارز ۴۲۰۰ را انجام بدهد البته خوب شاید شرایط به گونه‌ای بود که خود ارز ۴۲۰۰ نمی‌توانست ادامه پیدا کند یعنی اینقدر به نوعی شیب افزایش افزایش  تقاضای کالا‌های ۴۲۰۰ افزایش پیداکرده بود که پیش بینی این بود که در ماه‌های نیمه دوم سال قطعا کشور با مشکل مواجه خواهد کرد و نمی‌تواند نیازهارا الاقل در استان‌های مرزی تامین بکند لذا رفت به اصلاح حالا این که این اصلاح چگونه انجام شود خوب پیشنهادی در صحن علنی مطرح شد البته قبلا به شکل دیگری در کمیسیون تلفیق بهش پرداخته شده بود اینکه به شکل کالابرگ الکترونیکی و پرداخت منابع بیاید سمت تامین کالا و توسط کالابرگ توزیع بشود دولت تو آن مرحله که این کار را انجام داد من احساسم بر این بود وبعد‌ها هم پرس جوهایم تایید کرد این نتیجه را که دولت چند مرحله برنامه ریزی کرده بود یک مرحله آن بعد از ماه مبارک رمضان بود که بحث گندم بود اتفاقاتی که تو اون بازه افتاد یعنی عملا هیجانی حاکم شد بر بازار‌ها و همه کالا‌های مرتبط  دچار یک شوک وارد شد کالا‌هایی که با نهاد‌های اساسی تامین می‌شد عملا دولت رو برد به سمت اینکه مراحل بعدی این آزادسازی را در همان اردیبهشت وخرداد انجام بدهد یعنی چندباره این شوک به اقتصاد وارد نشود و یک به یکباره این کار را جمع بکند که خوب نتیجه اش این شد که هنوز زیرساخت کالابرگ الکترونیک فراهم نشده مجبور شد که دولت اعلام بکند من منابع را به شکل نقدی توزیع می‌کنم و حالا می‌رویم به سمت اینکه مثلا در شهریور ماه کالابرگ الکترونیکی آماده شود زیرساختش، ولی می‌دانیم که از جهات اجتماعی وقتی شما توزیع نقدی می‌کنید نمی‌شود دیگر آن توزیع نقدی را حذف کرد

مجری:آقای دکتر نظر شما چیست کالابرگ را به عنوان یک سیاست اجرایی  موثر قبول دارید یا خیر؟ پیامکی آمده از یکی از شهروندان مبنی بر اینکه اگر یارانه‌ها همسو با گرانی‌ها افزایش پیدا کند آیا گرانی‌ها را افزایش نمی‌دهد؟

جناب آقای دکتر طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی:من معقتدم هرکدام از این سیاست‌ها یعنی پرداخت نقدی یا به شکل کالابرگ منافع و مضراتی دارد این طور نیست که بگوییم که یکی مطلقا خوب است  از نظر من و یکی مطلقا خوب است اصلا اینطور نیست کالابرگ بالاخره وقتی توزیع می‌شود  یک سطحی از کالا رو تضمین می‌کند با یک قیمت مشخصی برای مردم

مجری:در شرایط فعلی که اگر شفاف بخواهیم بدانیم از نظر این سیاست موثر است

جناب آقای دکتر طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی:الان گذشته اصلا نمی‌شود حرف از کالابرگ الکترونیکی زد

مجری:اگر صحبتی هست بفرمایید آقای دکتر قادری

میهمان برنامه: جناب آقای دکتر قادری نماینده محترم مجلس شورای اسلامی:در طول سال‌های گذشته همونطور که توضیح دادم معمولا به دلایل مختلفی ما اصلاحاتی در نظام انتخاباتی نداشته باشیم و تا زمانی که جریان‌های حزبی در کشور تقویت نشود و تا زمانی که افراد تخصصی بیشتر ورود پیدانکنند ما این معضل و مشکل را داریم متاسفانه وقتی که به هر حال قضاوت مردم نسبت به عملکرد نمایندگان بر این است که آیا تعداد طرح هایشان اضافه شده ایا مبالغی که برایشان در نظر گرفته شده اصلا نگرانی نسبت به مسائل کلی و کلان نمی‌شود وقتی چنین قضاوت و نگاهی وجود دارد نوعا نمایندگانی که در مجلس حضور دارند خیلی آثار و پیامد‌های تورمی بودجه انبساطی را بهش توجه نمی‌کنند در مجموع طرح‌ها و پروژه‌های انتخابی چه تغییراتی مواجه هستیم و متاسفانه وقتی که دقیقا منابع تامین کننده زیرساخت‌ها نوعا اعتبارات دولتی است و مسیر‌هایی را برای استفاده از ظرفیت‌های بخش  غیر دولتی  فراهم نکردیم و امروز هم که ما تلاشی که در مجلس داشتیم و کلیات طرح مالی و زیرساخت‌ها را مشخص کردیم در طول یک و نیم سال گذشته ما در کمسیون جهش تولید در خدمت آقای طغیانی و دوستان دیگر تلاشمان این بوده که روش‌های غیر بودجه‌ای را برای تامین مالی زیرساخت‌ها فراهم بکنیم که فشار روی منابع بودجه‌ای کاهش پیدا بکند

مجری:اگر نکته‌ای آقای طغیانی دارید

جناب آقای دکتر طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی: نکته این که اقداماتی که به صورت خواسته یا ناخواسته انجام می‌دهند عملا دارد این کار را تشدید می‌کند من به نظر می‌رسد نقطه شروع، چون طبق قانون اساسی تهیه بودجه با دولت است نقطه شروع را اتفاقا باید در دولت بگذاریم و بدانیم دولتی که به شکل فعال بودجه‌ای رابا اصلاح ساختارها، با صرفه جویی ها، با آن ساختاری که واقعا می‌تواند کمک کند و بعد بیاید مجلس به شکل فعال هم از آن بودجه دفاع می‌کند ابزار‌هایی قانون اساسی در اختیار دولت قرار داده است که حتی بتواند تمامی هزینه‌هایی که مجلس در بودجه اضافه کرده را در شورای نگهبان رد بکند یعنی بگوید این‌ها بار مالی است و من این بار مالی را نمی‌پذیرم دولتی که بودجه تعیین می‌کند و تا آخر پای اون بودجه‌ای که اصلاح ساختار هم شده است صرفه جویی شده منابع را داخلش دیده بودجه با کسری و تورم زا نبسته است و بعد هم تا آخر مسیر پای حرف خودش می‌ایستد خوب به نتیجه می‌رسد

مجری:مچکرم

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.