خبرگزاری میزان – سلسه نشستهای مکتب حاج قاسم به همت گروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی از ابتدای ترم مهرماه سال جاری بر اساس الگوی تفکری قهرمان جهان اسلام(شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی) مبتنی بر حکمت ، عزت و وحدت مسلمین در حال برگزاری است که تلاشی است در جهت رسالت آموزشی و تربیتی گروه معارف اسلامی دانشگاه، اساتید بر اساس مکتب جهاد تبیین و نیز شرایط پرجنبش و جوش اخیر در فضای دانشگاهی.
این نشستها تلاش می کند با تبیین واقعیتهای جامعه و نیز مسائل منطقه و محور مقاومت برای دانشجویان ، نقشههای دولتهای متخاصم جهت تخریب چهره انقلاب اسلامی را برای دانشجویان تبیین کند.
در همین زمینه با علی رجبزاده دانش آموخته دکترای علوم سیاسی دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی و مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی به گفتوگو نشستیم.
مستحضرید کشورمان ایران اسلامی با یک جنگ پیچیده ترکیبی روانی-اقتصادی مواجه است و طبعاً تلاش امپرئالیسم فرهنگی برای مدیریت افکار عمومی، مسئولیت مسئولان دلسوز انقلاب(و نه همه صاحبان صندلیهای مدیریتی) را سنگینتر میکند، یکی از تدابیر مهم در «جنگ روایت»ها موضوع مهم «جهاد تبیین» است و دانشگاهیان باید پیشقراولان این مهم باشند، ضمن آسیبشناسی این بخش، بفرمایید دانشگاه شما چه اقداماتی انجام داده و یا در دست اقدام دارد؟
سلسله نشستهایی توسط گروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی تحت عنوان« مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی »مبتنی بر الگوی این شهید بزرگوار که شاخصترین آن، مرد میدان بودن است، برگزار میشود، در بحثهای فرهنگی و آموزشی نگاه بر همین اساس است. مباحث جهاد تبیین که از سوی مقام معظم رهبری طرح گردید بیان واقعیتها و حقیقتها است، ولی به معنای این نیست که مردم این واقعیت را نمیدانند یا دانشجویان به نحوی مطلع نیستند بلکه در اثر تهاجم دروغین رسانهای دنیای استکبار و امپرئالیسم فرهنگی، در حاشیه قرار میگیرند و وظیفه ما این است که واقعیتها را بیان کنیم زیرا آنقدر این واقعیتها بیان نمیشود که گویی در اصطلاح جای قاتل و شهید تغییر یافته است؛ اتفاقی که بارها در اغتشاشات و درگیریهای اخیر شاهد بودیم به طوری که فردی را در آشوب ها از سوی اغتشاشگران (که فیلمها و مستندهای آن موجود است )شهید یا کشته شده را با دروغ و هزاران ترفند رسانهای که متأسفانه قسمت عمده قدرت رسانه ای ، در دست استکبار جهانی است، در بین جامعه به گونهای منتشر کردند که این واقعه توسط نیروهای دولتی ایران اتفاق افتاده تا پروژه کشتهسازی اتفاق بیافتد، البته این بحث در انقلابهای رنگی به دلیل این که مردم حاضر نیستند تا اقدامی انجام دهند ، از خود آنها نیز کسی حاضر نیست جانش فدای این مسیر کند به همین دلیل با ترفندهایی افرادی را میکشند و کشتهسازی را ایجاد میکنند و این را به نام نظام تمام میکنند تا در واقع مردم را تهییج و تحریک کنند تا سوپاپهای اطمینان امنیتی جامعه برداشته شود اما با همین آگاهیسازی و جهاد تبیین، خلع سلاح میشوند و هنگامی که مردم نسبت به این واقعیتها واقف باشند، طرفدار نظام بوده و باقی میمانند.
طبعاً وقتی از جهاد تبیین سخن میگوییم، جامعه دانشگاهی با تمرکز بر دانشجویان نقش مهمی در پویایی جامعه و انتقال صحیح حقایق دارند، برای تبیین موضوعات به قشر دانشجویان و حتی اساتید چه برنامههای انجام شده و بناست انجام شود؟
M, [1/4/2023 11:08 PM]
تقویت شبکهسازی آموزشی و فرهنگی لازمه جهاد تببین است
خبرگزاری میزان – سلسه نشستهای مکتب حاج قاسم به همت گروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی از ابتدای ترم مهرماه سال جاری بر اساس الگوی تفکری قهرمان جهان اسلام(شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی) مبتنی بر حکمت ، عزت و وحدت مسلمین در حال برگزاری است که تلاشی است در جهت رسالت آموزشی و تربیتی گروه معارف اسلامی دانشگاه، اساتید بر اساس مکتب جهاد تبیین و نیز شرایط پرجنبش و جوش اخیر در فضای دانشگاهی، تلاش می کنند با تبیین واقعیتهای جامعه و نیز مسائل منطقه و محور مقاومت برای دانشجویان ، نقشههای دولتهای متخاصم جهت تخریب چهره انقلاب اسلامی را برای دانشجویان تبیین کنند.
در همین زمینه با علی رجبزاده دانش آموخته دکترای علوم سیاسی دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی و مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی به گفتوگو نشستیم.
مستحضرید کشورمان ایران اسلامی با یک جنگ پیچیده ترکیبی روانی-اقتصادی مواجه است و طبعاً تلاش امپرئالیسم فرهنگی برای مدیریت افکار عمومی، مسئولیت مسئولان دلسوز انقلاب(و نه همه صاحبان صندلیهای مدیریتی) را سنگینتر میکند، یکی از تدابیر مهم در «جنگ روایت»ها موضوع مهم «جهاد تبیین» است و دانشگاهیان باید پیشقراولان این مهم باشند، ضمن آسیبشناسی این بخش، بفرمایید دانشگاه شما چه اقداماتی انجام داده و یا در دست اقدام دارد؟
سلسله نشستهایی توسط گروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی تحت عنوان« مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی »مبتنی بر الگوی این شهید بزرگوار که شاخصترین آن، مرد میدان بودن است، برگزار میشود، در بحثهای فرهنگی و آموزشی نگاه بر همین اساس است. مباحث جهاد تبیین که از سوی مقام معظم رهبری طرح گردید بیان واقعیتها و حقیقتها است، ولی به معنای این نیست که مردم این واقعیت را نمیدانند یا دانشجویان به نحوی مطلع نیستند بلکه در اثر تهاجم دروغین رسانهای دنیای استکبار و امپرئالیسم فرهنگی، در حاشیه قرار میگیرند و وظیفه ما این است که واقعیتها را بیان کنیم زیرا آنقدر این واقعیتها بیان نمیشود که گویی در اصطلاح جای قاتل و شهید تغییر یافته است؛ اتفاقی که بارها در اغتشاشات و درگیریهای اخیر شاهد بودیم به طوری که فردی را در آشوب ها از سوی اغتشاشگران (که فیلمها و مستندهای آن موجود است )شهید یا کشته شده را با دروغ و هزاران ترفند رسانهای که متأسفانه قسمت عمده قدرت رسانه ای ، در دست استکبار جهانی است، در بین جامعه به گونهای منتشر کردند که این واقعه توسط نیروهای دولتی ایران اتفاق افتاده تا پروژه کشتهسازی اتفاق بیافتد، البته این بحث در انقلابهای رنگی به دلیل این که مردم حاضر نیستند تا اقدامی انجام دهند ، از خود آنها نیز کسی حاضر نیست جانش فدای این مسیر کند به همین دلیل با ترفندهایی افرادی را میکشند و کشتهسازی را ایجاد میکنند و این را به نام نظام تمام میکنند تا در واقع مردم را تهییج و تحریک کنند تا سوپاپهای اطمینان امنیتی جامعه برداشته شود اما با همین آگاهیسازی و جهاد تبیین، خلع سلاح میشوند و هنگامی که مردم نسبت به این واقعیتها واقف باشند، طرفدار نظام بوده و باقی میمانند.
طبعاً وقتی از جهاد تبیین سخن میگوییم، جامعه دانشگاهی با تمرکز بر دانشجویان نقش مهمی در پویایی جامعه و انتقال صحیح حقایق دارند، برای تبیین موضوعات به قشر دانشجویان و حتی اساتید چه برنامههای انجام شده و بناست انجام شود؟
آنچه که در ارتباط با بحث جهاد تبیین ضرورت دارد، مربوط به بیان واقعیتها است و در واقع مجاهدت و تلاشی است که بایستی برای بیان واقعیتها انجام داد؛ همانطور که در روایات آمده دروغ گو بزرگترین دشمن خداست و این موضوع را در اغتشاشات به آسانی میتوان دید که آنها تا چه اندازه با دروغ گویی باعث کشتهسازی، فتنهانگیزی و ازبین رفتن حقوق عامه شدند و این موارد نکات مهمی است که باید در ارتباط با بحث جهاد تبیین به آن توجه کرد ، گروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی سلسله نشستهایی را تحت عنوان« مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی » ترتیب داد که با مهر ماه مصادف شد. از اوایل مهرماه تاکنون دو جلسه با این مضمون با حضور اساتید برگزار شده است بخشی از اساتید عضو هیئت علمی و بخش دیگر اساتید مدعو هستند به طوری که نزدیک به ۸۱ نفر در ترم جاری استاد مدعو در مقطع کارشناسی در پنج گرایش تاریخ اسلام، مبانی نظری، انقلاب اسلامی، اخلاق اسلامی و متون اسلامی یا تفسیر موضوعی قرآن و نهج الابلاغه با زیر مجموعههای آن مشغول به تدریس هستند، در مقطع کارشناسی که ۱۴۰واحد است ۱۴واحد دروس معارف وجود دارد یعنی ۱۰درصد دروس دوره کارشناسی در دروس معارف اسلامی است که یک موقعیت ممتاز برای مجموعههای دلسوز نظام است که بتوانند از این ظرفیت بسیار بزرگ در مسیر جهاد تبیین استفاده کنند. در کلاسها به اساتید توصیه میشود یک سویه صحبت نکنند و بحثها را به گونه مشارکتی بیان کنند که موجب تشویق دانشجویان باشد، در واقع باید سؤالات و سخنان نسل جدید شنیده شود چرا که عدم توجه به این موضوع زمینه ساز عدم ارتباط نسلی میشود و منقطع شدن زبان نسلی منجر میشود که نسلهای جدید و جوانان از بدنهی دانشگاهها هم منقطع شوند یعنی لسان و زبان بین الذهانی را ایجاد میکند که موجب مقدمه بین رسانهای بودن مسائل، است که با گفتگو این ارتباط را ایجاد کنیم. گروه معارف اسلامی متولی پاسخگویی به دانشجویان است اما با اساتید برنامههای مشترک برگزار میکند به طور مثال همایش معارف نبوی برای اساتید معارف و سایر دانشجویان برگزار میکند البته برنامههای دبگری نیز در این حوزه وجود دارد. عمده برنامهها در ارتباط با بحث دانشجویان است که در هر ترم هر دانشجوی دوره کارشناسی در طول هشت در هر یک از رشتهها، دو واحد درس معارف اسلامی دارد و حلقه واسط بین معارف و اساتید در این دو واحد است که در هر ترم برای دانشجویان برگزار میشود البته اساتید در بحثهای خوابگاهها، مسجد، کنفرانسها و مجامع عمومی دانشگاهها حضور دارند و پاسخگوی آن هستند اما علت تشکیل این جلسات و نشستها ارایه راهکارهای جهاد تبیین ذیل گفتگو با خود اساتید و همچنین اساتید مدعو است تا به بیان موضوع بپردازند.
اغلب، جریان دولتهای امپرئالیسم جهانی این است که از طریق فضای مسموم رسانهای کار را انجام میدهند. در این خصوص در دانشگاه ویژه نامه تحت عنوان رسانه به مثابه قدرت نرم چاپ شده است که در آن این توضیح آمده است که اگر بتوان در حوزه قدرت نرم که عمدتاً در حوزه رسانه است، فعال شویم. در حقیقت دولتهای غربی دارای نگاه امپرئالیستی و توسعه طلبی با شکست مواجه خواهند شد اما به جهت این که متأسفانه درفضاهای مجازی بر اساس نرمافزارهای موجود مدیریت شده، در حال بازی کردن در پازل و میدان آنها هستیم، نیاز است که در این حوزه اتفاقات خوبی رخ دهد. در مجموع این جلسات جهت تبیین واقعیتهای جامعه، گفتگو با دانشجویان است و یک فضا را در طول ترم استاد با دانشجو در فضای به دور از دردسر و اغتشاشات و در یک فضای مسالمتآمیز و منطقی به گفتگو میپردازد.
واقعیتهای جامعه را باید از طریق عقلانیت، منطق، علم و آگاهیسازی که در جهاد تبیین خودش را نشان میدهد، بازگو کنیم، البته محدودیتهای داریم اما مشکلات به اندازهای نیست که بخواهیم به یکدیگر نزاع کنیم، زیرا دشمنان به دنبال حل مسأله نیستند بلکه در صدد تشدید کردن مسائل و مشکلات هستند. در برخی از روایات آمده است که عقل فقط آن نیست که بین بد و خوب بتوان خوبها را تشخیص داد بلکه عقل آن است که بین بد و بدتر بتوان بد را تشخیص داد و بدتر را انجام ندهد، این روایت ضرورت جهاد تبیین را نشان میدهد. اگر دقت نداشته باشیم به گرفتاریهای بدتری دچار می شویم و جنگ سوریه مصداق اقداماتی بود که غرب موفق شد با تحریک اقوام و گروهها مردم را به جان هم بیاندازد و درنهایت یک جریان تندرو وحشی به نام داعش را به وجود آورد و اگر زحمات دلسوزان مانند حاج قاسم عزیز نبود، داعش تا عراق و حتی تا مرزهای ایران پیشروی میکرد. این قبیل بحثها در جهاد تبیین و آگاهیسازی وجود دارد و این آگاهیسازی به استمرار نیاز دارد.
بهترین کار همین جهاد تبیین توسط هر فرد در حوزه خودش است، اساتید معارف که با بدنه علمی دانشگاه مرتبط هستند باید در این حوزه با یکدیگر مشارکت داشته باشند چرا که هدف از این سلسله نشستها الگوگیری از مرد میدان،شهید حاج قاسم سلیمانی و تبلیغ ایثار و ازخودگذشتگی که اسلام به ما آموخته، است بنابراین باید بتوان این قبیل کارها را تداوم بخشید. باید بحث شبکهسازی آموزشی و فرهنگی خودمان را تقویت کنیم و لازمه آن مشارکت همه است.
انتهای پیام/