خبرگزاری میزان – علیرضا زاکانی در حاشیه یکصد و بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برنامه چهارم توسعه ۱۴۶ حکم دارد، اظهار کرد: این برنامه با شعار عدالت شهری تدوین شده و برای آن پنج سرفصل در نظر گرفته شده که در حال مرور است.
شهردار تهران با بیان اینکه شروع این برنامه با حوزه حمل و نقل بوده است، تصریح کرد: قرار بود ۶۳۰ دستگاه ون وارد شود که در مسیر پلاک گذاری است. سپس دستورالعمل برای واگذاری از سوی وزارت کشور برای استفاده کنندگان صادر می شود که امیدواریم تا پایان سال این دستگاه ها وارد شود.
زاکانی با بیان اینکه ما هیچ افتراقی با شورا در برنامه چهارم نداریم، تصریح کرد: اولویت ما در توسعه ناوگان، تمام بخشهاست و چون مترو زمانبر است، در کوتاه مدت روی تاکسی، ون و اتوبوس سرمایه گذاری کرده و در برنامه میان مدت مترو مدنظر است. چون مترو پروسه زمان بر خاصی خود را دارد، بازخورد فعالیتها در میان مدت ایجاد خواهد شد که مصوبات برنامه چهارم مقدمه آن خواهد بود.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار شهر مبنی بر اینکه تا پایان سال، اتوبوس وارد ناوگان خواهد شد یا خیر؟ گفت: ۱۶۲ اتوبوس در مسیر پلاک گذاری است. البته ما قدرالسهم ۶۴۰ دستگاه اتوبوس را نیز واریز کرده ایم که امیدواریم تا پایان سال تامین شود. هرچقد تولید داخل صورت بگیرد ورود اتوبوس به ناوگان نیز سریعتر انجام خواهد شد.
شهرداری تهران با بیان اینکه ۵۰۷ هزار میلیارد تومان در برنامه چهارم توسعه ناظر بر ناوگان حمل و نقل عمومی است، یادآور شد: از این میزان ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای مترو است و ۱۴۷ هزار میلیارد تومان نیز جداگانه در نظر گرفته شده است. اعداد و ارقام در هر مدل آماده شده و به دنبال این هستیم گره ترافیکی تهران را باز کنیم. گره آلودگی هوا نیز با این اقدامات تا حدودی باز میشود. ما به دنبال باز شدن گره نوسازی شهر و ایجاد تسهیلات برای رفاه مردم هستیم.
وی خاطرنشان کرد: اولویت در تاکسیرانی، نوسازی تاکسی های فرسوده است و دستورالعمل آن همان وام و قدرالسهمی است که ما تامین میکنیم.
زاکانی در یکصد و بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر مقوله عدالت در شهر تهران اظهار کرد: ما در تهران به دنبال عدالتیم و عدالت هم با حرف و شعار جاری و ساری نمی شود، آنچه مهم است این است که عدالت باید به هر طریقی محقق شود.
شهردار تهران تاکید کرد: تهران مشکلات متعددی دارد که باید رسیدگی شود که برای این منظور ۴ تحول باید در پایتخت ایجاد شود؛ یک تحول درون شهرداری است؛ ما تنها یک نهاد خدماتی نیستیم بلکه یک نهاد خدمتگزار اجتماعی هستیم و مراد و مقصود ما رفع نیاز مردم و مطالبه ای است که رهبر انقلاب در این باره داشتند.
وی افزود: نکته دوم ناظر به حوزه کالبدی شهر است که مربوط به حمل و نقل عمومی می شود. محور سوم تحول نرم شهر است، یکی از اشکالات ما در این خصوص توجه بیش از حد به کالبد شهر است. بخش چهارم تحول هوشمند است تا بر اساس آن شهر بتواند به تحول فناورانه برسد که هدف از آن تشدید و افزایش خدمات به مردم است.
زاکانی در ادامه با اشاره به برنامه TOD تصریح کرد: این برنامه تنها برای نجات از ترافیک است؛ در حالی که شهر ما از چند موضوع مختلف رنج می برد؛ نخست معضل ترافیک، دوم آلودگی هوا و سوم ناایمنی و سستی شهر و نکته چهارم بی هویتی شهر است یعنی هویت معماری در شهر تهران گم شده است.
شهردار تهران با اشاره به اینکه قبل از ۱۳۴۸ تهران در جهات مختلف رشد کرده و بر مبنای یک الگوی درست رشد نکرده است، اظهار کرد: بی عدالتی در شمال و جنوب شهر نیازمند یک بازبینی در شهر است؛ مشکل تهران جمعیت نیست بلکه جاسازی نامناسب جمعیت در بافت شهر است. برای اینکه بخواهیم کمبود مسکن و بی هویتی را در شهر برطرف کنیم باید یک راه حلی بیابیم که همه مشکلات را با هم حل کنیم. TOD راه حل نیست و تنها بخش حمل و نقل را حل می کند مسائل دیگری از جمله معماری شهر، ایمنی شهر و غیره همچنان لاینحل باقی می ماند.
وی در پایان یادآور شد: ما برای احداث بی آرتی و ایستگاه مترو بیشتر شهر را بر مدار جدیدی قرار دادیم. ما برای نوسازی شهر نیازمند بودجه ای بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان هستیم. یا نباید بر سطح شهر کار کنیم و همانگونه فرسوده آن را رها کنیم و به مسئول بعدی تحویل دهیم و یا یک نوسازی کامل انجام دهیم.
انتهای پیام/