نظرات برگزیده مخاطبان الف: عملکرد بد مسئولان،علت به‌وجودآمدن اپوزیسیون و توجه دولت‌های خارجی است/ گوش شنوایی وجود ندارد/ چرا دریافتی کارمندان کمتر از کارگران است؟

الف جمعه 11 اردیبهشت 1405 - 10:17
بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبان «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

یادداشتی با عنوان «انقلاب اسلامی، قومیت های ایرانی و فیلسوف کاخ سفید!» با نظرات متعدد کاربران الف همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

* در رژیم منفور پهلوی از ترس اینکه مبادا همسایه ساواکی باشد جرأت نقد و اعتراض نداشتیم. حال در نظام جمهوری اسلامی هر مخالفی به راحتی اظهار نظر می‌کند و ترس هم از کسی ندارد. آزادی بیان از ارمغان‌های بزرگ جمهوری اسلامی است که باید قدر آن را بدانیم.


* کارهای بزرگ و حماسه‌آمیزی در طول چند دهه انقلاب در سراسر کشور در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی، عمرانی، آموزشی و بهداشت صورت گرفته که هر کدام نیاز به تبیین و روشنگری دارد ولی به دلیل کم‌کاری‌ها مردم از خیلی از این اقدامات حیرت‌آور مطلع نیستند.

*مردمی که در راهپیمائی 22 بهمن شرکت می‌کنند حساب انقلاب و رهبری را از ناتوانی‌ها، بی‌عرضگی‌ها و یا لجاجت‌های برخی دولتمردان جدا کرده‌اند.

*اگر معنای ثروتمند بودن زیر پا انداختن ماشین بنز و بی ام و و معنای فقر داشتن پراید باشد با این معیار خیلی‌ها فقیر محسوب خواهند شد. واقعیت این است که سطح عمومی زندگی مردم نسبت به گذشته و قبل از انقلاب به مراتب بهتر شده و بی‌انصافی است که عده‌ای دانسته یا ندانسته در مقایسه‌هایشان با گذشته سیاه‌نمایی می‌کنند.

*مسئولانی که پایبند به هشدارهای رهبری نبوده و نیستند چگونه می‌خواهند پاسخگوی مردم باشند؟ شک نداشته باشید که به لطایف‌الحیل طفره می‌روند و سوءمدیریت خود را توجیه می‌کنند که تا به حال نیز چنین کرده‌اند.

*اگر مسئولان ما دلشان به حال ملت می‌سوخت و منافع ملی را بر منافع حزبی خود ترجیح می‌دادند این وضعیت بد اقتصادی در کشور به وجود نمی‌آمد. دادن مشاوره‌های غلط به مسئولان چندین سال پیشرفت ملت ایران را عقب انداخت.

*مشکل اینجاست مسئولین با دیدن اینها فراموش میکنند یک جمعیت وسیع در خانه ها هستند که معترض به فساد و تبعیض و بی کفایتی و شعارهای بی عمل و کاخ نشینی و فاصله طبقاتی مسئولین و خانواده هاشون با مردم وجود داره که باید رسیدگی شه .

 

یادداشتی با عنوان «برای این فاجعه قرن کاری هم کرده‌ایم؟!» مورد توجه قرار گرفت و با نظرات کاربران الف همراه شد که گزیده‌ای از آن را می‌خوانید:

 

*بر طبق پیش بینی ها هر ۱۵۰ سال یکبار زلزله بزرگی در تهران صورت می گیرد و از زلزله قبل همین تعداد سال تقریبا گذشته است طبق گفته ها زمانی میرسد و مردمی از کنار تهران رد میشوند و می گویند اینجا روزی تهران بوده است که پس از زلزله و ویرانی در فاضلاب غرق شده است.

* طی یک برنامه چند ساله تهران باید تخلیه و به یک منطقه کشاورزی و باغداری وسیع تبدیل شود.

*عقلانی ترین کار این است که دیگر در تهران اجازه هیچ ساخت ساز و نوسازی داده نشود و بتدریج تمامی امکانات عمومی قطع گردد تا مردم از تهران کوچ کنند و دولت هم دستگاه های اداری خود را به دیگر شهرها منتقل کند و تهران بزرگ را به یک منطقه وسیع کشاورزی و باغداری تبدیل کنیم هر چند غیر باور به نظر می‌رسد ولی اگر اراده و تصمیم محکم پشت این‌کار باشد شدنی استو

*عقل حکم می کند که تهران هرچه سریعتر تخلیه شود و تمام وسعت تهران بزرگ به امر کشاورزی و باغداری اختصاص یابد پایتخت باید در شهرهای دیگر توزیع شود.

*بلای بدتر از زلزله در تهران فاضلاب است که پس از زلزله شبیه سونامی تهران را می بلعدو در خود غرق می‌کند.

*خداوند چندین بار به مسئولان ایرانی تلنگر زده و آماده باش زلزله تهران را داده چه در زلزله های خفیف چند سال اخیر تهران چه زلزله های شدید سایر شهرها و کشورها... بد نیست توجه شود موضوع زلزله احتمالی تهران اساسا یک موضوع پراهمیت از حیث امنیت ملی است نه تنها میزان احتمالی تلفات میتواند یک لکه ننگ تاریخی باشد بلکه چنین زلزله ای به وضوح امنیت ملی، یکپارچگی سرزمینی و استقرار نظم و قانون در کشور را تهدید میکند لذا نیاز است این مسئله به فوریت توسط دولت به شورای عالی امنیت ملی ارجاع و چاره جویی و تمهیدات فوری و جدی در نظر گرفته شود. نیاز است در مرحله اول به سرعت انگیزه های مهاجرت به تهران تا حد ممکن کنترل و متوقف شود در مرحله بعد باید انگیزه های مهاجرت معکوس ایجاد شود و نهایتا اقداماتی نظیر جایجایی پایتخت به جد در دستور کار دولت و نظام قرار گیرد.

*بهتره شرایطی ایجاد بشه که بخشی از مردم شهر تهران به شهرستانهای مجاور شهر تهران کوچ کنند و لااقل تراکم انسانی شهر تهران کاهش یابد، یعنی مردم شهر تهران به شهرستانهایی چون گرمدره ، شهریار ، ورامین ، پاکدشت ، کوچ کنند، و در واقع به جهت اینکه مردم ساکن شهر تهران نمیتوانند شغل خود را از دست بدهند و به استانهای دیگر و یا استان خودشان بروند، لذا برای حل مشکل شغل ، بهتره به شهرستانهای فوق الذکر که بسیارنزدیک به شهر تهران میباشند ، کوچ کرده و شغل خودشان را هم داشته باشند.

 

گزارشی با عنوان «ماهی‌گیری تروریست‌ها از آب گل‌آلود شمال سوریه بعد از زلزله!» منتشر شد که مخاطببین الف به آن واکنش نشان دادند:

 

*خدا لعنتشون کنه این گروههای تروریستی ومزدور رو که هرجا هستند چیزی جز بدبختی وبیچارگی ندارن واسه مردم. تروریست‌های سوریه که همشون به طور خاص نوکر اسرائیل هستند.

*خداوند لعنت کنه دولتمردان کثیف و جنایتکار انگلیس، آمریکا و اسراییل و همراهانشان رو که این چنین به مانند کفتار به جان مردم و حکومت ها افتاده اند .هرچه بدبختی و مشکلات واسه مردم خاورمیانه هستش، از زیر سر همین چشم رنگی ها بلند میشه.

*چرا ریشه تروریست را در حومه حلب وادلب نکندند که امروز میدان داری کنند؟ بشار اسد مقصر کوتاه آمدن در این مورد است. باقیماندن تروریست ها در سوریه استخوان تو زخمی است که روز به روز رشد می کند و دوباره قدرت می گیرد.

* خدایا فقط خودت شراین ظلم کثیف را ریشه کن. چقدر دلهره آور ودردناک ست داعش وهمدستان پلیدش . کاش سازمان های مدعی حقوق بشر سری به سوریه بزنند تا شاید...

*داعش وعناصر تروریست در منطقه به سود چه کسانی هستند؟ فارغ از هر کدورتی کشورهای درگیر باید ارتشهای خود را برای ازبین بردن این غده بدخیم متحد کنند و برای همیشه از شر آن راحت شوند. واقعا چطور می شود این را ندید؟

*اگه اردوغان ازشون حمایت نمی‌کرد الان بساطشون جمع شده بود .

 

در ذیل یادداشتی با عنوان «یادمان بماند!» کابران نظرات متعدد خود را ابراز کردند که گزیده‌ای از آن‌ها را می‌خوانید:

 

*حضور خانم‌های دارای حجاب ناکافی در راهپیمایی 22بهمن امسال تودهنی محکمی به تبلیغات پرحجم و چندین ماهه ضدانقلاب داخلی و خارجی بود. با این حال صداوسیما در انعکاس این قضیه نباید به حدی زیاده‌روی کند که اکثریت قاطع بانوان شرکت‌کننده در این راهپیمایی که دارای حجاب کامل بودند اصلا دیده نشوند.

*احسنت و یادمان باشد بسیاری از دختران و زنان سرزمینمان با این گفتمان بر پایبندی به اصول و حجابشان بیشتر تاکید خواهند کرد. به امید روزی که از تریبون ها به جای نفرت پراکنی وتمامیت خواهی صدای صداقت و یک رویی و عدالت خواهی برخیزد.

*از تمام واجبات دینی و شعائر اسلامی و اخلاقی تنها بر حجاب پافشاری می کنند. اسلام جز حجاب چیزهای فراوان دیگری هم دارد. آن‌هایی که نقص و غرض و مشکل مدیریتی خود را سهوا و یا عمدا نمی توانند حل کنند با پافشاری بر حجاب اجباری قصد پوشاندن مشکل خود را دارند.عدالت را در جامعه حاکم کنید تا ببینید چگونه مردم تن به قانون خواهند داد.

*اگر به جامعه آزادی بیشتر بدهند و اقتصاد مردم را حل کنند،جمهوری اسلامی و مردم در کنار هم و پشت هم خواهند بود.

*اگر تشری می‌بینید برای عرض اندام است والا بروید بچه‌های مسئولان را ببینید بدتر از بچه‌های مردم هستند زندگی لاکچری دارند و نمی‌دانند غم مردم چیست، اگر می‌خواهید ببینید برای جوانان کاری کرده اند از تعداد ازدواج ها بفهمید.

*آقای اکبر نبوی ضمن تایید کامل نوشته جنابعالی باید بگویم متاسفانه همانگونه که از خیلی سال قبل تا امروز هیچ گوشی برای شنیدن فریادهای دکتر توکلی عزیز وجود نداشته و نخواهد داشت، شما هم هیچ گوشی برای شنیدن فریادهایتان پیدا نخواهید کرد.

 

در گزارشی با عنوان «دولت و مجلس كاری بكنند؛ جفا در حق كارمندان در شرف بازنشستگی تامين اجتماعی» به یک دغدغه اجتماعی پرداخته شد که مخاطبین الف نظرات خود را ابراز کردند:

 

* مقاله خوبی است لطفا مجلس در تصویب بودجه به این مسئله توجه کند تا عدالت رعایت شود. اگر کسی امسال باز نشسته شود حقوقش 38 درصد کمتر از حقوق کارمند همرده خودشه که سال گذشته بازنشست شده.

*لازم به ذکر است که تمام بازنشستگان تامین اجتماعی هم فشار خون دارد وهم مشکل ارولوژی یعنی یا کلیه شان خوب کار نمی‌کند یا پروستات دارند ولی متاسفانه داروی هیچ کدام تحت پوشش بیمه درمانی نیست. اصلا بطور کلی بیمه تامین اجتماعی فقط برای ویزیت بیماری تاثیر دارد وبقیه خدمات به صورت آزاد حساب می‌شود. حتی ماهی که صد وخوردی به نام بیمه تکمیلی از حقوق ها کم می‌شود خدمات چندانی نمی دهد بغیر از عمل جراحی.

*احسنت، درود بر نویسنده تیزبین، واقعیت این است که خیلی از حضرات در قانون گذاری به تبعات آن نمی اندیشند، الان حساب می‌کنم اگر سال قبل بازنشسته شده بودم ویک سال کمتر کار کرده بودم حقوقم بیشتر بود.

*پیشنهاد این است در جهت تامین عدالت، مابه التفاوت درصدافزایش امسال که مثلا برای ما 15 درصد بوده نسب به 38درصدی که به حقوق بازنشستگان سال قبل اضافه شده( برای این مورد 23 درصد ) به حقوق بازنشستگان امسال اضافه شود.

*چرا دولت حقوق کارمندان را اینقدر کم بالا می‌برد. چرا عین کارگران حقوقها را بالا نمی‌برد. همین امسال يک کارمند ساده فقط ۷میلیون حقوق میگیره درحالیکه یک کارگر ساده بالای ۹ تا ۱۲میلیون حقوق میگیره.

*حدود 5 سال پیش با 27 سال سابقه و مدرک تحصیلی فوق لیسانس و کارشناسی خبره، حقوقمان تقریبا سه و نیم برابر حداقل حقوق شده بود اما اکنون در شرایط بازنشستگی حقوقمان به سختی به دو برابر حداقل حقوق زسیده و احتمالا تا شروع سال بعد باید با همان حداقل حقوق بازنشسته شویم!!!

*الحق و الانصاف این خبرنگار محترم به نکته بسیارمهمی ورود کرده اند بنده در سال ۱۴۰۱ بازنشسته شدم ولی متاسفانه از طرف سازمان تامین اجتماعی نه اون ۳۸ درصد اضافه شد نه این افزایش حقوق مهرماه لذا خواهشمندیم بخاطر رضای خدا موضوع این بی عدالتی را از هر طریقی که صلاح میدانید پیگیری نماید. لطفا این اجحاف را در حق ما بازنشستگان تامین اجتماعی روا ندارید ما بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی درخواست مساعدت و پیگیری را داریم بخاطر خدا.

*اینکه دولت بودجه خاصی به تامین اجتماعی نمیده و جالب تر از آن اینکه بدهی اش را هم تسویه نمیکنه به کنار. در مورد حقوق بازنشستگان هم دخالت دارن بعد شعار محرومیت زدایی هم سر میدهن به هر حال باید قوانین مد نظر واقع شود راه مشخص است با قانون.

*دولت بدهی چند ساله به تامین اجتماعی رو پس بده. من سال ۹۰ بازنشسته شدم همرده ی من تو کشوری الان ۱۶ تومان میگیره من ۸ تومن .چند سال حق امثال من و بازنشسته های دیگه‌ی تامین اجتماعی و خانواده هاشون رو تو حلقوم کارمند و معلم و وزیر و وکیل و بازنشسته ی کشوری و لشگری ریختید.

 

«جوخه جنایت در یک دانشگاه!» دیگر یادداشتی بود که مخاطبین الف نظرات خود را ذیل آن ابراز کردند:

 

*این چهار نفر که تصویرشان را منتشر کرده اید، با انگیزه ها و عقده های شخصی مخالف نظام هستند. یکی صندلی پادشاهیش را از دست داده. دیگری زن و فرزندش را در حادثه از دست داده. آن دیگری عقده دیده شدن را دارد. آن یکی هم چون در هالیوود موفق نبوده، اکنون راه سیاست را در پیش گرفته است.

*این که اپوزیسیون در برنامه‌های خود بر علیه جمهوری اسلامی مدام شکست می‌خورد و به جایی نمی‌رسد معنی‌اش این نیست که ما در حکومت برای حل مشکلات از ایده‌‌های نو بی‌نیاز باشیم. درست است که مردم هیچ‌گاه به ضد انقلاب روی خوش نشان نداده و نمی‌دهند. ولی همین مردم خوب کشورمان توقع دارند در نظام و با حفظ اصول انقلاب‌، تحول و اصلاح صورت بگیرد و وضعیت بهتر شود.

*عملکرد بد مسئولان و عدم پاسخگویی به مطالبات برحق مردم باعث بوجود آمدن این افراد و توجه دولت های خارجی به آنها شده.

*با انكار يك موضوع نميشه اصل موضوع را حذف كرد. قبل از اينكه اين آب و خاك به دردسر بيافته عقلانيت به خرج بديد و كاري كنيد؛ پول و رسانه و قدرت سياسي و همه چيز در اختيار شما و طرفداران شماست.

*وای خدا ... این بندگان خدا چقدر همه چیشون همه کاراشون مضحکه. فکر کنم دلیل اینکه انقدر خنده دارن اینه که خودشون می دونن مردم استخوان دار ایران اینارو هیچ چی به حساب نمیارن. فکر می کنم همین قدر توجه هم نباید بهشون می کردیم. 

*مملکت را از فساد و رانت و باند بازی پاک کنید و به مردم یک زندگی شایسته عطا کنید. در این صورت هیچ کسی نمی تواند کوچکترین تاثیری بر نظام بگذارد. قدرت گرفتن مخالفان جمهوری اسلامی و اعتنای بخشی از مردم به آنان به دلیل بی عرضگی مسئولان در داخل است نه به دلیل شایستگی مخالفان .

*شاید باور نکنید اما همه فراریان به خارج از کشور، از رضا پهلوی گرفته تا . . . . همه در آرزوی یک لحظه نفس کشیدن در هوای وطن هستند و میدانند تا جمهوری اسلامی پابرجاست انها جرأت حضور در ایران را ندارند. بیچاره ها ناچارند دست بدامان دشمنان ایران شوند و با انها همنوا شوند شاید احساس حقارتشان از بی وطنی با دیده شدن در رسانه ها کمی تسلی پیدا کند.

*این جماعت هدفشان دیده شدن هستند و متاسفانه رسانه ها در دام این نااهلان افتاده و با بازتاب خبرهای اینان در زمین آنها بازی میکنند.

 

 

 

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.