نظرات برگزیده مخاطبان الف: ای کاش مسئولین به اندازه ماجرای معلم قائمشهری به معیشت مردم حساس بودند/ تیم اقتصادی دولت فاقد دانش و تجربه کافی است

الف جمعه 11 اردیبهشت 1405 - 12:03
بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبان «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

مطلبی با عنوان «نمی شود بعضی کارها زودتر انجام شود؟!» با نظرات متعدد کاربران همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*اقتصادایران برای مقابله با تحریم ها بایدازاقتصاد سرمایه داری خارج شود و اتفاقا قیمت دلار آزاد باید جمع شود اقتصاد ما نمیتواند لیبرالیستی باشد چون کشور مستقلی هستیم‌واقتصاد آزاد معنایی ندارد

*فرق روسیه با ما در این است که روسیه مشکل حجاب و معیشت و مشکل مدیریتی ندارد ولی ما داریم. او قدرت بزرگی است ما کنار او هستیم

*در مشکلات اقتصادی 18 ماهه دولت آقای رئیسی نقش تحریم ها را نمیتوان انکار کرد. ولی شدت و شیب مشکلات به حدی است که فقط کار تحریم ها نمی تواند باشد. با این ترکیب از افراد غیر متخصص در مناصب اقتصادی و به حاشیه راندن افراد متخصص امیدی به بهبود وضع نیست.

*تا زمانیکه بانک مرکزی اسقلال نداشته باشد وضعیت ارز همین طور است نمونه بی استقلالی بانک مرکزی :نمایندگان مجلس می خواهند تصویب کنند سال آینده به خانوارهارهایی که خودرو ندارند 15 لیتر سهمیه بنزین بدهند هیچ کس نمی آید از بانک مرکزی سوال کند با این مصوبه چقدر پول به جامعه تزریق می شود از کجا منابعش تامین میشود؟آیا این طرح تورم زا نیست چون قدرت خرید را افزایش میدهد حجم نقدینگی چقدر بالا میرود ؟فقط مهم این است طرحی بدهیم یه عده خوشحال بشوند پولی بهشان داده ایم حالا چقدر همین قشر ندار تورم امانشان را می برد آیا مهمه؟

*اقا دولت روسیه یک کار درست دیگر هم کرد و ان جلوگیری از خلق پول توسط بانک های خصوصی است. این بانک ها امان اقتصاد را بریدند به خودشان وام چند برابری می دهند و در زمین و مسکن سرمایه گذاری کلان می کنند.

*سیاست جدید بانک مرکزی برای عرضه دلار نیمایی با نرخ ثابت 28 هزار و پانصد تومان در کنار به رسمیت بخشیدن قیمت بازار آزاد برای تقاضاهای غیرتجاری با ابهام‌های زیادی مواجه است. این اقدام به بازتولید ارز ترجیحی در کشور منجر شده و تمام مفسده‌های متاثر از آن مجددا به اقتصاد کشور تحمیل می شود.

*بالاخره تمام حکومت یکدست در اختیار جریان انقلاب است، نزدیک به دو سال زمان کافی نبود که امور سامان داده بشود؟ چقدر زمان لازم است؟

*تیم اقتصادی دولت فاقد دانش و تجربه کافی برای مدیریت اقتصاد کشور است.

*قیمت ارز تابع تولید و سیاست داخلی و خارجی است. تا موقعی که این ها سرو سامان نگیرند، وضعیت از این هم بدتر خواهد شد.

*مسئولان دولت سیزدهم مرتباً اعلام می کنند که صادرات نفت و محصولات غیر نفتی افزایش یافته است و ارز حاصله از صادرات به طور کامل به کشور بر می گردد. سوالی که در اینجا مطرح است، این است که اگر مسولان صحیح و راست می گویند، پس چرا بازار ارز را نمی توانند کنترل کنند و رکوردهای قیمت ارز هر روز شکسته می شوند؟

*(پاسخ به کامنت بالا)چون تورم دارید و تورم هم به خاطر پول سرگردان هست که می رود دلالی به جای تولید یا حتی بلوکه نشدن در بانک و زیر بالشتی چون دلالی در ایران آزاد هست چه توسط مردم چه توسط بانک ها و شرکت ها و هم خود فروش نفت که حقوق و یارانه می دهند

*چرا در این فاجعه دولت اعلام نمیکنه مثلا فلان مسئول رو از کار برکنار کرده چرا همه مسئولین فقط وعده وعید برای فرداهای بهتر میدن همه ما داریم با پوست و استخونمون گرانیها رو حس میکنیم اینکه تبلیغ دشمن نیست شما برین یک کیلو گوشت بخرین برگردین خونه متوجه میشین حالا یکماه دیگه سال عوض میشه سال آینده اجاره خونه ها سر به فلک میکشه هر سال میگیم دریغ از پارسال .

***

مخاطبین الف درباره «مدرسه جای «گنگسترها» نیست!» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*۱) در زمان گذشته یعنی قبل از انقلاب مگر روحانیون ما امکانات و قدرتی مادی داشتند که آنگونه اثر گذار بودند؟ مگر قدرت سیاسی داشتند که آنچنان نفوذ کلام داشتند؟ ۲) زاکزاکی در نیجریه مگر یک روحانی پول دار و با قدرت سیاسی بود که آنقدر اثر گذار بود؟ مگر روحانیون در بحرین در عربستان دارای قدرت مادی و سیاسی اند که آن میزان در مردم خود موثرند؟ ۳) آیا آیت الله سیستانی در عراق از دولت ارتزاق می کند و از قدرت برای اعمال نظرش بهره می برد که اینقدر موفق است که مردم مریدش هستند و پاپ و بسیاری از سیاسیون پا به خانه محقرش می گذارند؟

*در بحث مدارس غیر انتفاعی باید گفت که متاسفانه در روند گرفتن ودادن امتیاز تاسیس مدارس غیر انتفاعی مواجه با مشکلاتی گردیده وواگذاری ودادن مجوز تاسیس مدارس غیر انتفاعی به اشخاصی صورت گرفته که بعضآ صلاحیت لازم را جهت گرفتن آن نداشته اند.

*دوستان مسول رده بالا نگاه انها به آموزش وپروش نگاه مصرف گرایی باشه نه سرمایه ای ،بعد وقتی منزلت وارزش وجایگاه معلمی تنزل پیدا کنه ،و نامفهوم بودن وبی ربط بودن محتوای درسی ،وعدم توجه به اخلاق و رفتار حق وحقوق دانش اموزی باید هم نظام اموزش وپرورش وتربیت حال وروزش این باشه ودر پایان شعر این خانم ودانش اموزان یک گویش محلی بوده ..جای تعجب داره چرا مسولان اینقدر حساس شدن ...وای اگر مسولان مملکت به معیشت واقتصاد مردم اینقدر حساس بودن کشور گلستان میشُد.،،،

*مدتهاست که آموزش و پرورش نهاد فراموش شده هست چون از دیدگاه مسئولان امر آموزش وپرورش دیربازده هست و سرمایه گذاری برای آن بصرفه نیست ، لذا آقایان دنبال سرمایه گذاری در امور زودبازده هستند و آموزش و پرورش جزء اولویت دست سومی قرار گرفت ، در نتیجه مسافر خانه ای شد که فقط نیاز به مدرک شناسایی داشت نه مدرک علمی و تحصیلی ، و هر کسی که دنبال کار بود برای تامین معیشت وارد آموزش و پرورش شد از وزیر گرفته تا معاونانش که دنبال سفت کاری مقام شان بودند تا کادر آموزشی که فقط دنبال معیشت شان ، در این میان بی کلاه ماند محتوای آموزشی ، که هر ازچندگاهی محتوای آموزشی از فرهنگی به مفاهیم سیاسی تقلیل پیدا کرد و امروز ما ثمره انتصاب وزیران و معاونان و جذب کادر اموزشی و محتوای اموزشی تقلیل یافته را در جامعه به وضوح می بینیم ، بعضی چاره کار را در سخت گیری گزینش دانستند غافل از اینند که بدانند محتوای فرهنگی تقلیل یافته همه ی انگیزه های تحصیل را از وزیر گرفته تا دانش به تحلیل برده است و آموزش و پرورش برای تولید نسل فرهنگی نقش خود را ازدست داده است اگر هم در کنار گوشه کشور دانش اموخته ی خوبی ابراز وجود نموده تاثیر گذار آن مدارس نبوده اند بلکه ثمره ی تلاش ، پیگیری و محتوای سازی فله ای خانواده هاو مراکز آموزشی بیرون از مدارس بوده است بازخورد آن را امروز ما در جامعه مشاهد می کنیم ، چگونه باید دانش آموز پارادوکسهای عینی موجود در جامعه شامل فقر و فساد وتبعیض و رانت خواری و اختلاس و حقوق های نجومی را با محتواهای آموخته شده تطبیق نماید چگونه دانش آموزباید الگو گیری کند که فردا به موقعیتی رسید راه گانگستر ها را پیش نگیرد امروز چاره کار اخراج آن معلم نیست اخراج افکار التقاطی از ذهن مسئولان کشور در خصوص آموزش وپرورش هست که به همه سطوح آموزش وپرورش سرایت کرده است نیاز امروز تغییر دیدگاه و سیاست گذاری های فله ای است

*مدارس غیر انتفاعی ( شما بخوانید انتفاعی) = بی عدالتی آموزشی . و تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.وقتی دانش اموز در مدرسه غیر انتفاعی خود را برتر از دانش اموز مدرسه دولتی میداند, ایا وقتی به برکت مدرک دانشگاهی بهتر, در جایگاه مدیریتی قرار میگیرد میخواهد عدالت را بفهمد و اجرا کند. زهی خیال باطل.

*وقتی موسیقی رو از زندگی مردم و از مدارس حذف میکردید باید به این روزها هم فکر میکردید. دانش اموزی که گوشش با موسیقی فاخر اشنا نشده چون اساسا حاکمیت بنیادین با موسیقی و اموزش اون حالا اون هم در مدارس! مخالف هست معلومه که گوشش و ذهنش با موسیقی داغان و مبتذل پر میشه. مسئول اصلی این نابسامانی ها خود شما هستید. حالا هزار مدل فیلتر هم بذارید برای پالایش افراد!

*خانم معلم فردی خلاق است وتوانسته فضای مدرسه راشاد وتوانمندکندواما غفلت کرده ازاینکه فرازهایی از این شعربدآموزی دارد.وامابایدتذکربه خانم معلم داده شود وحتی درج درپرونده واما اخراج نادرست است ،چون این خانم معلم،نه قصداهانت به دین وآئین ومذهبی راداشته ونه به کسی ناسزاگفته واین ترانه محلی ای است که درخیلی ازجاها خوانده میشود واما درشکوفایی دانش آموزانش دچار کج اندیشی شده است واینطورهم نیست که این خانم چنین آهنگی نواخته،ترانه ای است که دانش آموزان اززبان خیلی از اقوام ومیهمانی هاشنیده اند وفقط این خانم آن را شکیل ومجازی (همخوانی)کرده است.

*متاسفانه شعار زدگی افت و بلای جان نظامهای فرهنگی، اقتصادی، و سیاسی شده است، بنحوی که مسولان بیشتر از آنکه عمل کنند شعار میدهند.شعارهایی چون معلمی شغل انبیاست و یا تحصیل علم عبادت است و غیره، اما در عمل همین معلمی که شغل انبیا را دارد در جامعه جایگاهی ندارد و یا مجبور است برای گذران چرخ زندگی دو شیفت کار کند،بنابراین عدم تطابق شعار با عمل در همه زمینه ها مشکلات عدیده ای را برای مردم و کشور بوجود آورده است.

*این قد تعصب نداشته باشید همین کارها باعث شد که خانمها دیگه حجاب نداشته باشند

*وقتی فکر و ذکر یک معلم بشود کلیپ گرفتن از دانش اموزانش و گذاشتن آن در اینستاگرام به قصد خودنمایی و گرفتن چند لایک بی ارزش ، وقتی زن خانه دار از هر پستوی خانه اش و از هر سفره اش جهت خودنمایی در اینستاگرام استفا ه می کند وقتی نوجوانان کشور بالای صد هزارتومان هزینه فیلتر شکن می دهند باید واقعا فکری به حال این خودنمایی و لایک طلبی در فضای مجازی کرد که عقل برخی را زایل کرده و هزینه های سنگینی به اجتماع ما وارد کرده است.

*آموزش وپرورش بیماراست فقط لکه گیری میکنند درصورتی که از بن خراب است وباید ازپایه اصلاح شودخیلی عقب هستیم از پیشرفت جامعه

***

مطلب «نئولیبرال‌زدایی از مردم!» با نظرات متعدد کاربران الف همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*خب اشکالی نداره. وضعیت فعلی نتیجه ۳۰ بلکه ۴۴ سال یکه تازی نئولیبرالها است. قبول . حالا که حکومت به صورت کامل در اختیار غیرنئولیبرالهای عزیز قرار گرفته انشاءالله کِی ، این "پیرایه‌زدایی انگاره‌های نئولیبرالی از دامان جامعه" که می گید قراره انجام بشه؟

*اصولا دولت هیچ ایده اقتصادی ندارد تا بتوان با توجه به آن ایده این دولت را لیبرالی ، اسلامی، سوسیالیستی و .. نامید و تمام تصمیمات فقط واکنشی است

*متاسفانه با واژگان سازی قصد دارند ناکارآمدی ها را توجیه کنند و هم زمان فرصت برای آینده تولید کنند. تمامی تصمیمات حداقل فعلا در شرایط وحشتناک اقتصادی فعلی باید علمی و بر مبنای تجربه موفق کشورهای دیگر باشد و اجرایش هم توسط افراد با سوابق مدیریتی موفق قبلی باشد نه تصمیمات خلق الساعه و آزمون و خطا افراد کم کار بلد و با سوابق تجربه پس نداده ناموفق مدیریتی

*اتفاقا برعکس در میان مردم ذهنیت اصلی انتظار از دولت است. ببینید با هر کس صحبت میکنید میگوید «مسئولین به فکر مردم باشند، فشار اقتصادی زیاد است، دولت کاری کند»! یعنی در بطن جامعه اتفاقا صد در صد متضاد با نئولیبرالیزم است. البته هر دو نگاه اشتباه است. راه حل نه این است و نه آن، یعنی دخالت و سکانداری دولت در امور اقتصادی لازم است اما این سکانداری نیاز به دخالت و انتخاب مستقیم مردم دارد. مردم نباید گوشه ای در حاشیه باشند و از دولت انتظار انجام امور داشته باشند و تصمیم سازان در سطح سیاسی هم نباید جدا از مردم باشند. متاسفانه این نگاه بسیار مهجورتر از دونگاه افراطی «بی دولتی» و «حکومت مطلقه» است.

*این نتیجه نئولیبرالی نیست, نتیجه عدم اعتماد به سیستم هست نتیجه رقابت با آرای باطله همینه

*در گام اول پیرایه‌زدایی انگاره‌های نئولیبرالی باید از تعطیلی گام به گام مراکز اموزشی از دانشگاه تا کودکستان ها را شروع کرد و در اول راه دانشگاه های آزاد وغیر دولتی به تدریج از پذیرش دانشجو خودداری و یا تمامی انها شهریه های خود را به مدت ده سال ثابت نگه دارند تا با تورم سالیانه در انتهای دهسال اتی شهریه شان نزدیک به صفر شود.

 

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.