حمایت از کسب و کار های فرهنگ بنیان در نمایشگاه رستا

صدا و سیما شنبه 13 اسفند 1401 - 22:06
معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا گفت:در صورت مراجعه کسب و کارها به نمایشگاه رستا، بخش‌های مختلفنظیر شرکت های دانش بنیان ، رسانه و اپراتورها می‌توانند با هم هم افزایی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه روزنه رادیو گفتگو میزبان آقای دکتر محمدصادق افراسیابی معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا بود تا در خصوص شرایط برگزاری نمایشگاه رستا توضیحاتی بفرمایند.حمایت از کسب و کار های فرهنگ بنیان در نمایشگاه رستا


سوال: خبری خواندم در خصوص برگزاری نخستین نمایشگاه رستا و روز‌های یازدهم تا چهاردهم اسفند شاهد برگزاری هشت نشست تخصصی با همکاری پژوهشکده سیاست گذاری و تنظیم گری رسانه هم خواهیم بود. آقای دکتر در خدمت شما هستیم.
افراسیابی: ما هم اکنون در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران سالن‌های ۷ و ۲۷ در نمایشگاه رستا ما میزبان همه عزیزان، همه کسانی که چه در حوزه کسب و کار‌های محتوایی دغدغه دارند و چه عموم مردم که مایل هستند در رویداد‌هایی که در این نمایشگاه برگزار می‌شود شرکت کنند هستیم و دعوت می‌کنم هم فعالان این حوزه و هم عموم مردم و خانواده‌ها را که حتما از این نمایشگاه بازدید داشته باشند.


سوال: کسانی که به شما مراجعه کنند درخصوص همانطور که اشاره فرمودید کسب و کار‌هایی که فرهنگ بنیان هستند برای تولید و پخش محتوای فرهنگی، شما چه امکانات و کمک‌هایی می‌توانید در اختیارشان قرار دهید؟
افراسیابی: در کسب و کار‌ها اگر مراجعه کنند این جا بخش‌های مختلف می‌توانند با هم هم افزایی داشته باشند همین الان من در غرفه‌ای هستم که در حوزه کنترل محتوی فعالیت‌هایی داشته، یکی از شرکت‌های دانش بنیان که کمک می‌کند ظرفیت‌هایی را فراهم می‌کند برای این که محتوای پلت فرم‌ها مدیریت شود و خدای نکرده محتوای مجرمانه منتشر نشود، علاوه بر این دو اپراتور بزرگ کشور در این نمایشگاه حضور دارند و فرصت‌هایی را فراهم کردند برای انعقاد قرارداد‌ها و پروژه‌های هم افزایی، علاوه بر این یکی از بانک‌های اصلی که حمایت می‌کند از کسب و کار‌های فرهنگی حضور دارد علاوه بر این شرکت‌های سازمان صدا و سیما و همین طور زیرمجموعه معاونت فضای مجازی، معاونت فنی سازمان صدا و سیما، معاونت‌های تولیدی سازمان صدا و سیما در این نمایشگاه حضور دارند و بستر هم افزایی کسب و کار‌های محتوایی با بخش‌های مختلف سازمان صدا و سیما فراهم است. این ظرفیت کمک می‌کند به این که کسب و کار‌ها نیاز‌هایی که دارند در این نمایشگاه بتوانند پیدا کنند حتی با شرکت‌هایی که از ما مجوز دارند از ساترا، از سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوتی و تصویری طراحی در فضای مجازی شرکت‌هایی که مجوز دارند می‌توانند با هم کار مشترک تعریف کنند، همین امروز شورای فرهنگ عمومی کار خیلی خوبی که انجام داده موسساتی که از وزارت ارشاد مجوز دارند در حوزه تولید محتوا و طراحی انیمیشن، طراحی و تولید محتوا‌های مختلف، این‌ها را جمع کرده با رسانه‌هایی که مجوز دارند نشستی طراحی کرده که بحث بازار محتوی شکل بگیرد، یک موضوع اصلی که شورای فرهنگ عمومی در نشست امروز دارد دنبال می‌کند این است که ما باید زنجیره محتوایی را به شکلی طراحی کنیم که اولا این یک کاراکتر خلق شود، وقتی یک کاراکتر خلق شد فرض کنید در یک انیمیشن استفاده می‌شود و بعد می‌آید در بازی یارانه‌ای و در بازی و اسباب بازی و در سریال‌های نمایش خانگی و در انیمیشن‌ها و سریال‌هایی که برای کودکان و نوجوان تولید می‌شود، این کاراکتر همیشه باید محفوظ بماند و کمک می‌کند به زنجیره‌ای که وقتی مخاطب کاراکتر را دید جذبش شود الان ما در حوزه کاراکتر مسئله داریم یعنی مثلا فرض کنید یک فیلم سینمایی پخش شود یک کاراکتری را ایجاد می‌کند و بعد آن کاراکتر فراموش می‌شود و رویش کار نمی‌شود در صورتی که برند‌های خارجی این کار را انجام می‌دهند مثلا وقتی سریال یا انیمیشنی پخش می‌شود متناسب با آن سریال یا انیمیشن براساس کاراکتر خلق شده، یک کتاب داستان تولید می‌شود، در کنارش اسباب بازی خلق می‌شود، در کنار بازی تولید می‌شود و آن کاراکتر دائم است. ما الان کاراکتر‌هایی را داریم که شاید قریب به ده سال یا چند ده سال حضور دارند و همین طور دارد با آن بازی می‌شود مثلا اول یک کارتون بوده بعد فیلم سینمایی اش ساخته می‌شود و بعد سریال تلویزیونی آن ساخته می‌شود و در کنارش بازی یارانه‌ای و ما در این حوزه در کشورمان ضعف داریم و یکی از کار‌هایی که در نمایشگاه دارد دنبال می‌شود همین است.


سوال: کاملا درست می‌فرمائید البته ما هم داشتیم کاراکتر‌هایی که حتی کاراکتر عروسکی داشتیم و متاسفانه نتوانستیم آن‌ها را حفظ کنیم و خیلی هم در میان مردم محبوب بودند، ولی خودمان یک جور‌هایی آن‌ها را کنار زدیم.
افراسیابی: بله، به چه دلیل کنار رفته؟ برای این که این زنجیره باید ایجاد شود یعنی باید حول کاراکتر زنجیره‌ای باشد که بازی یارانه ای، بازی و اسباب بازی، انیمیشن، سریال و فیلم سینمایی همه باید کنار هم باشد اگر مثلا ما یک کاراکتر خلق کردیم و فقط یک اسباب بازی ارائه شد خوب این حتما مطمئن باشید که بالاخره ماندگار نخواهد شد و از بین خواهد رفت اگر یک کاراکتر مثلا در یک سریال خلق کردیم و متناسب آن بازی و اسباب بازی و انیمیشن و کار‌های بعدی انجام شد آن هم فراموش می‌شود یعنی گاهی وقت‌ها کاراکتر در سینما خلق شده، گاهی در تلویزیون خلق شده و گاهی در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خلق شده، اما چون آن زنجیره کنار هم نبوده ما دچار مشکل شدیم، حالا من یک نمونه مثال زدم در مورد نمایشگاه، خیلی موضوعات دیگر است در حوزه صوت و تصویر فراگیر، در مورد عموم مردم هم فرصت‌هایی که فراهم شده رویداد‌ها را اشاره کنم، ما در نمایشگاه رویدادی داریم که غرفه‌ها برگزار میکنند تست گزارشگری ورزشی، غرفه ایران صدا تست گویندگی و باز یک غرفه دیگر بحث تست دوبله است.


سوال: فکر می‌کنم که نمایشگاه فوق العاده‌ای است و مردم هم علاقمند هستند به این موضوعات، همین جا از مخاطبین دعوت می‌کنیم که به این حوزه علاقمند هستند از نمایشگاه دیدن کنند چه بسا فرصت‌های کسب و کاری برایشان باشد و بتوانند نظرات خودشان را به غرفه داران بگویند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.