آخرین آمار عفو اخیر از زبان اژهای
غلامحسین محسنی اژهای،رئیس قوه قضائیه در جلسه شورایعالی قوه قضاییه با اشاره به آخرین آمارعفو اخیر، گفت: تاکنون ۸۲ هزار نفر مشمول عفو شدهاند که ممکن است این آمار افزایش یابد. از این میزان، ۲۲ هزار نفر عفوشدگانِ اغتشاشات هستند که یا محکومیت پیدا کرده بودند و یا قبل از محکومیت، عفو شدند. البته تعداد قلیلی از این افراد در زندان بودند و اکثراً یا با قرار صادره در بیرون از زندان بودند و یا هنوز رسیدگی به پرونده آنها تکمیل نشده بود.
رئیس دستگاه قضا افزود: از سایر محکومان، به غیر از اغتشاشات نیز، بالغ بر ۶۰ هزار نفر، مورد عفو قرار گرفتند که از این میزان، ۲۵ هزار نفر یا از زندان آزاد شدهاند و یا حکمِ حبسِ قطعیشده آنها مورد عفو قرار گرفت. همچنین احکام ۳۴ هزار نفر نیز در نتیجه عفو اخیر، تقلیل یافت.
وی تاکید کرد: محکومان و متهمان جرمهای خشن و همچنین سرقت شامل عفو نشدند.
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای در ادامه با اشاره به ماجراهایی که اخیراً برای برخی مدارس پیش آمد، گفت: ماجراهای اخیر برخی مدارس، متاسفانه یک اضطراب و دلهره را برای جمعیت زیادی از مردم بخصوص برای خانواده دانشآموزان پدید آورد؛ همه مسئولان و بخشهای ذیربط از همان روزهای نخست تا این لحظه، تلاش کردند عوامل این مسئله را شناسایی کنند.
رئیس قوه قضاییه ادامه داد: قضات ذیصلاح و مسئول رسیدگی به پرونده عناصر دستگیرشده ماجرای فوقالذکر، با جدیت، سرعت، دقت و عادلانه به پرونده آنها به میزان عمل و دخالتشان در این ماجرا رسیدگی کنند و اجازه ندهند رسیدگی به این پروندهها طولانی شود؛ همچنین بر مبنای اجازهای که قانون میدهد، نوع کار و انگیزه عاملان این ماجرا باید برای مردم تبیین شود.
***
انتقاد روزنامه اصولگرا از امیرعبداللهیان
صبح نو نوشت: «روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان طی گفتوگویی، اظهارنظری را درباره توافق با آمریکا بر سر تبادل زندانیان مطرح کرد که خیلی زود از طرف واشنگتن تکذیب شد. وزیر امور خارجه هفته قبل نیز اظهار کرد همتای عراقیاش، پیامی را از سمت آمریکا به ایران منتقل کرده که آن هم از سوی عراق و آمریکا تکذیب شد...
اینکه گفتههای کدام طرف صحیح است بیشک صحت گفتههای وزیر امور خارجه کشورمان مفروض خواهد بود، لیکن اظهارات از سر عجله که زمینه برای تکذیبشان باز و مهیا ست، چندان نمیتواند به منافع ملی کشورمان کمک کند.
در شرایطی که آمریکاییها تلاش دارند وانمود کنند نیازی به گفتوگو با ایران ندارند، نباید اظهاراتی به زبان آورد که خیلی راحت بشود آنها را تکذیب کرد. بیشک طرح هرگونه گزاره از سوی ایران مبنی بر تمایل به مذاکره و تکذیب آن از سوی آمریکاییها، نمیتواند وجهه خوبی برای ایران داشته باشد و بیش از آنکه تسهیلگر باشد، بنبستآفرین خواهد بود. باید قدری در مواضع خود دقت کنیم.»
***
شیوه مواجهه نظام با موضوعات چالشی باید تغییر کند
فرهیختگان درباره ماجرای مسمومیت دانشآموزان و نحوه اطلاع رسانی درباره آن نوشت: «گرچه حقیقت تلخی است اما متاسفانه باید اذعان کرد که شیوه مواجهه بخشی از حکمرانی با موضوعاتی که درنهایت چالشی شده و هزینههای گزافی به نظام تحمیل کرده است، الگویی شبیه مساله اخیر بوده و علیرغم تجربه مکرر نتایج آن، تغییری در این رویکرد صورت نگرفته است.
«ورود دیرهنگام به موضوع»، «سکوت»، «عدم اطلاعرسانی بهموقع»، و «فقدان یک تبیین قابلقبول از جانب حکمرانی رسانهای»، چهارستون بنای شایعه و تحریف و روایتسازی کذبند که در عصر اطلاعات و امپراتوری رسانه که کارزار رسانهای تعیینکنندهترین نبرد آن است فرصت و زمین بازی مدیریت افکار عمومی جامعه را از دست یک سیستم سیاسی خارج کرده و عنان آن را به «دیگری» خواهد سپرد و اگر آن «دیگری» دشمنی دیرینه باشد، این امر به چالشی اساسی فراروی آن نظام بدل خواهد شد. کمااینکه به کرات شاهد آن بودهایم. ..
ایجاد و گسترش سرطانی شبکههای معاند را بایستی اولا و بالذات در منظومه جنگ تمامعیار نظام سلطه با نظام اسلامی ارزیابی کرد، ولی واقعیت آن است که بذل توجه مردم به رسانههای معاند به سبب عزل توجه آنان از رسانههای خودی شکل گرفت که عمدهترین دلیل آن هم شنیدن و دیدن اخبار وقایعی در آن رسانهها بود که در رسانههای رسمی نظام صحبتی از آنها به میان نمیآمد و تنها بعد از آنکه رسانههای بیگانه به آن موارد میپرداختند، رسانههای رسمی حاکمیت به آنها واکنش نشان میدادند.
این ابدا مساله پیچیده و غامضی نیست که نیاز به تحلیل و کالبدشکافی آنچنانی داشته باشد؛ در روزگاری که رسانه بیتردید مهمترین پدیده آن است و وقایع مهم را گریزی از بازتاب در رسانه نیست، این تصور که بتوان با «سکوت»، «کتمان» و «انکار» واقعیتها از رویارویی با چالشهایی که ممکن است علنی شدن این وقایع در پی داشته باشد برحذر ماند، تصوری عبث و بهغایت نادرست است که تنها و تنها نشان از ناآگاهی معتقدان به این باور معیوب با واقعیات زمانهی حاضر دارد و البته نتیجه نامبارکی نیز بهمثابه پیامد بدیهی این رویکرد، که همان سلب اعتمادبخشی از مردم از رسانههای رسمی و از دست رفتن مرجعیت رسانههای رسمی است.»
***
توضیح کنعانی درباره تبادل زندانیان با آمریکا
به گزارش فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری در پاسخ پرسشی در خصوص اظهارات حسین امیرعبداللهیان درباره توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان و ادعای آمریکا مبنی بر اینکه چنین توافقی وجود ندارد و خوشبین بودن به توافق با آمریکا، اظهار داشت: در مورد موضوع زندانیان وزیر امور خارجه دیروز به این موضوع اشاره کرد و من بعد از واکنش تعجب برانگیز طرف آمریکایی در این خصوص توضیحات تکمیلی دادم.
کنعانی اضافه کرد: برای ما آنچه حائز اهمیت است این است که روند مذاکرات باید به نتایج عملی لازم منتهی شود. ایران بارها و بارها تأکید کرد و در عمل هم نشان داد که به دیپلماسی به عنوان بهترین مسیر برای حل و فصل اختلافات و رفع مشکلات اعتقاد راسخ و عملی دارد و در مسیر عمل هم پایبندی خودش را نشان داده است.
این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: هم در ارتباط با زندانیان و هم بقیه مسائل مرتبط با دولت آمریکا، گفتوگوها و مذاکرات از طریق واسطهها ادامه داشته و دارد. در برخی موضوعات از جمله زندانیان قبلا به توافق رسیدیم و در ماه مارس سال میلادی گذشته توافق مکتوبی شکل گرفت که از سوی نماینده رسمی دولت آمریکا نیز امضا شد. طرف آمریکایی در یک مرحله پذیرفت که این موضوع بدون ارتباط با روند مذاکرات رفع تحریمها انجام شود و مبادله صورت گیرد و در مقطع دیگری آن را به روند مذاکرات هستهای گره زدند.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران همانطور که اعلام کردیم آمادگی داریم این کار به عنوان موضوع انسانی صورت بگیرد. مشکلات فنی آمریکا به خودش ارتباط دارد. در این موضوع در صورت برخورد واقع بینانه طرف آمریکایی موضوع مبادله زندانیان به عنوان موضوع کاملا انسانی قابل انجام است.
وی گفت: درباره روند مذاکرات هستهای با توجه به سابقه سوء عدم التزام و پایبندی دولت آمریکا به تعهداتش ایران همانطور که باره گفته معتقد به ضرورت اخذ تضمینهای قابل راستی آزمایی جهت کسب اطمینان از پایبندی دولت آمریکا به توافق است و در این مسیر کار را دنبال خواهیم کرد.
***
چرا سورنا ستاری پس از یک سال از دولت سیزدهم استعفا داد؟
به گزارش ایسنا، دکتر سورنا ستاری، معاون سابق علمی رئیس جمهور در نشستی در فرهنگستان علوم گفت: یکی از دلایلی که موجب شد در دولت سیزدهم بمانم، نهایی کردن قانون جهش تولید دانشبنیان است و زمانی که این قانون به تصویب مجلس رسید، استعفای خود را مطرح کردم؛ چرا که تصورم بر این بود که نهاییسازی این قانون از رسالتهای من است.
وی، قانون جهش تولید دانشبنیان را آینده ۲۰ ساله کشور دانست و یادآور شد: توصیه میکنم که همه مسؤولان یک بار این قانون را بخوانند؛ چرا که یکی از کارکردهای اصلی این قانون پیوند شرکتهای دانشبنیان به اقتصاد سنتی بزرگ است.
ستاری، یکی از بزرگترین افتخارات مجلس شورای اسلامی را تصویب این قانون دانست و آرزو کرد که در آینده قانونی به تصویب این مجلس برسد که امتیازاتی که به دولتیها داده میشود، به بخش خصوصی نیز اعطا شود.
***
جزئیات نشست کمیته حقیقتیاب مجلس درباره مسمومیت دانشآموزان
زهرا شیخی سخنگوی کمیته حقیقتیاب مجلس در موضوع بدحالی تعدادی از دانشآموزان در گفتگو با فارس در تشریح جزئیات دومین جلسه این کارگروه در جهت بررسی اقدامات صورت گرفته درباره بدحالی دانشآموزان برگزار شد، اظهار کرد: بررسی کمیته علمی حاکی از این است که فقط ۵ تا ۱۰ درصد از دانشآموزان مواجهه با عوامل محرک داشتهاند و در خون این دانشآموزان ماده خاصی دیده نشد. در گروه دیگری از دانشآموزان بیشتر علائم روحی و روانی مشاهده میشود و در بسیاری از مدارس هم اتفاق جدی نیفتاده و صرفاً تحت تأثیر اخبار این موضوع قرار گرفتهاند.
سخنگوی کمیته حقیقتیاب مجلس در موضوع بدحالی تعدادی از دانشآموزان، تصریح کرد: نقطه قوت این گزارش، شناسایی و دستگیری برخی از عوامل مرتبط با مسمومیت دانشآموزان بود و در نهایت مقرر شد که تمام فرضیات و انگیزههای موجود در این راستا بررسی و پس از مشخص شدن ابعاد مختلف آن با عامل یا عوامل این اقدام غیرانسانی برخورد به صورت اشد مجازات صورت گیرد، چرا که این اقدام باعث ایجاد آرامش بیشتر و امنیت عمومی که بسیار حائز اهمیت است در جامعه خواهد شد.
در مجلس درباره بازداشت عوامل مسمومیت دانشآموزان بحثی نشد
محمد علی محسنی بندپی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جلسه غیرعلنی یکشنبه مجلس و بررسی موضوع مسمومیت دانش آموزان و ادعای یکی از نمایندگان پیرو دستگیری همه عوامل این موضوع در کشور، گفت: اصلاً در این جلسه درباره دستگیرشدگان عوامل مسمومیت دانش آموزان صحبتی صورت نگرفت.
وی تاکید کرد: در این جلسه قالیباف تاکید داشت که در سلسله برنامههایی که دشمن برای ایجاد نارضایی در بین مردم دارد، تحریک بانوان را نیز در دستور کار خود قرار داده که باید به هوش باشیم و این موضوع را هم پیگیری کنیم.
نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس به صورت جدی مصمم است که موضوع مسمومیت دانش آموزان را تا حصول نتیجه نهایی مورد پیگیری قرار دهد.
گفتنی است یکی از نمایندگان درباره جزئیات جلسه غیرعلنی صبح امروز گفته بود موضوع مسمومیت دانش آموزان نیز در این جلسه مطرح شد و با گزارشهای ارائه شده تمام عوامل پشت پرده این اتفاقات دستگیر شدند.
***
شفافیت قوای سهگانه در انتظار نظر مجمع تشخیص مصلحت
روح الله نجابت، نماینده شیراز در گفت وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت طرح شفافیت قوای سه گانه، بیان کرد: مدت هاست که طرح شفافیت قوای سه گانه در مجلس نهایی شده است و اکنون این طرح در مجمع تشخیص گیر افتاده است.
وی در ادامه اظهار کرد: کار مجلس بر روی طرح شفافیت قوای سه گانه به پایان رسیده و کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در چندین بار رفت و آمدی که این طرح بین مجلس و شورای نگهبان داشت سعی کرد تا زودتر آن را به سرانجام برساند. اکنون کار مجلس بر روی این طرح به اتمام رسیده و تعیین تکلیف این طرح به نظر مجمع باز می گردد.
***
تصویب اصلاحات آییننامه اجرایی لایحه مولدسازی داراییهای دولت
اعضای شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اصلاحات آییننامه اجرایی لایحه مولدسازی داراییهای دولت را پس از بحث و تبادل نظر، تصویب کردند.
شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا یکشنبه شب به ریاست سید ابراهیم رئیسی و با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و غلامحسین محسنی اژهای رئیس قوه قضائیه و دیگر اعضا تشکیل جلسه داد.
در این جلسه اصلاحات آییننامه اجرایی لایحه مولدسازی داراییهای دولت مطرح و پس از تبادل نظر به تصویب رسید.
موضوعاتی در خصوص نظارت و ضمانتهای اجرایی، رقابت و شفافیت، نظامات مربوط به ترغیب دستگاهها به مشارکت در امر مولدسازی و انطباق هر چه بیشتر احکام آییننامه با ضوابط قانونی از محورهای اصلاح شده آییننامه اجرایی مولدسازی داراییهای دولت بود.
براساس آییننامه اصلاحی طرح مولدسازی، همه درآمدهای حاصل از اجرای طرح درباره اموال وزارتخانههای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صرفا در همان وزارتخانه و در جهت طرحهای توسعهای آنها هزینه خواهد شد.
***
توافق ایران و عربستان بر مقاومت در منطقه تاثیر مثبت خواهد داشت
کیهان نوشت: « پشتیبانی یکپارچه جریانات انقلابی در منطقه اعم از فلسطینیها، لبنانیها، یمنیها، عراقیها و... توافقات ایران و عربستان در پکن دو موضوع را به خوبی نشان داد؛ یکی ضرورت توافق تهران و ریاض و دیگری تأثیر مثبت آن بر روند مقاومت در منطقه. البته در سطح دولتها نیز استقبال کاملی صورت گرفت.
از اینرو دو کشور باید این فضای مثبت مردمی و حاکمیتی را قدر بدانند و در جهت تحکیم توافقات حرکت نمایند. از این فراتر، استقبال از مذاکرات پکن، تمایل منطقه به ثبات و توافق در فضایی مسئولانه را نشان داد. ملتها مایلند آلام کشورهای منطقه از فلسطین تا لبنان و از سوریه تا یمن از طریق «تفاهم درونمنطقهای» حلوفصل شود و راه مداخله قدرتهایی که به اختلافات بین کشورهای منطقه بهعنوان سرمایه سیاست خارجی خود نگاه میکنند، بسته شود.»
***
نظر مجید انصاری درباره پیشنهاد باهنر برای تغییر قانون اساسی
مجید انصاری، فعال سیاسی اصلاحطلب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پیشنهاد محمدرضا باهنر برای تغییر قانون اساسی و تشکیل مجلس سنا در کنار مجلس کنونی به شرق گفت: «در میان نیروهای سیاسی، برای نمونه محمدرضا باهنر اینگونه مطرح کرده که با توجه به نقش مجلس و اینکه نمایندگان شهرستانی با توقعات صنفی، منطقهای و حوزهای روبهرو هستند، این مسئله بر موضوع منافع ملی سایه افکنده و در نتیجه تصمیمات ناپخته و نسنجیدهای اتخاذ میشود که شاید خوب است مجلس دومی برای تعدیل این مسئله داشته باشیم. این مهم البته طرح خوبی است.
ما در حال حاضر البته چند مجلس دوم از مجمع تشخیص گرفته تا شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای نگهبان و اخیرا نیز شورای عالی فضای مجازی داریم که مجلس در حال عقبافتادن از همه اینهاست. بشخصه زمانی که در خبرگان بودم، چنین طرحی را مطرح کردم که خوب است ما همه این نهادها را در هم ادغام کرده و در قالب یک مجلس انتخابی داشته باشیم؛ مجلسی که از نخبگان ملی تشکیل شده و انتخابات آن نیز به صورت مجزا برگزار شود تا بتواند در حوزه کلان و ملی تصمیمگیری کنند.
البته این مسئله، مشکلات موجود را حل نمیکند؛ چراکه مثلا الان مجلس در کجای راه برونرفت از مشکلات است؟ این طرح بهخودیخود میتواند به شکل درونزا یکسری از مشکلات نظام را حلوفصل کند.
البته من هم از مهندس باهنر خواستم هم مسئله تغییر قانون اساسی را مطرح نکند و هم در جبهه اصلاحات چنین مسئلهای را مطرح کردم؛ چراکه به نظر من، شرایط کشور فعلا بهگونهای است که تجربه نشان داده اگر در این شرایط دست به تغییر قانون اساسی بزنیم، همین اصول مترقی آن نیز -مثل اصل سوم و حقوق مردم و امثالهم- از میان رفته و اساسا ترس از آن دارم که همین نظارت استصوابی در قانون اساسی گنجانده شود.»