تقاضای عمومی برای استفاده از چتباتهای هوش مصنوعی باعث شد شرکتها میلیونها دلار هزینه کنند تا بهنحوی برنامههای خود را در ارتباط با ChatGPT یا فناوریهای شرکت OpenAI نشان دهند. حالا گزارشی تازه نشان میدهد که مصرفکنندگان هم بیش از 14 میلیون دلار در اپلیکیشنهایی هزینه کردهاند که استفاده از این مدلهای هوش مصنوعی را تبلیغ میکنند.
براساس گزارش جدید شرکت data.ai، ده اپلیکیشن در ماه فوریه 2023 توانستهاند حدود 5.9 میلیون دلار ورودی مالی داشته باشند. این اپلیکیشنها در 20 روز نخست ماه مارس نیز روزانه بهطور متوسط حدود 232 هزار دلار درآمد کسب کردهاند. این رقم نسبت به درآمد روزانه ماه فوریه 11 درصد بیشتر شده است.
بهروشنی پیداست که ارائه قابلیتهای هوش مصنوعی و اشاره به ChatGPT و OpenAI یکی از عوامل اصلی کسب درآمد بوده است؛ چون این برنامهها تا پیش از این درآمد بسیاری کمتری داشتند. برای مثال، همین 10 اپلیکیشن در ماه دسامبر 2022 فقط 1.6 میلیون دلار درآمد کسب کرده بودند. پس این رقم در ماه فوریه 3.7 برابر شده است.
گزارش حاضر میگوید کاربران در ماه ژانویه 2023 حدود 3.8 میلیون دلار در این برنامهها هزینه کرده بودند، ولی این رقم در ماه فوریه 55 درصد بیشتر شده است.
تنها یک استثنا در این زمینه وجود دارد: اپلیکیشن Pixelcut AI Photo Editor تا پیش از ماه ژانویه 2023 یعنی تا قبل از معرفی ابزاری که از GPT برای نوشتن استفاده میکرد، درآمد خوبی داشت. کاربران در ماه دسامبر حدود 817 هزار دلار در این اپلیکیشن هزینه کرده بودند. این رقم در ماه فوریه با اندکی افت به 813 هزار دلار رسید.
گزارش data.ai افزون بر Pixelcut AI Photo Editor اپلیکیشنهای زیر را بهعنوان 10 برنامه پردرآمد در زمینه هوش مصنوعی شناسایی کرده است:
نکته قابل توجه درباره این فهرست این است که هیچکدام از این برنامهها بهدنبال برندسازی نیستند. در عوض همه آنها صرفاً با کمک چند کلیدواژه که در جستجوها پرکاربردند، سعی دارند بیشتر در معرض دید مصرفکنندگان قرار بگیرند.
در مجموع بهنظر میرسد که فقدان اپلیکیشن موبایل رسمی ChatGPT باعث شده است فضا برای اپلیکیشنهای مشابه بازتر شود. بااینحال، خیلیها هم سعی کردهاند که با این روش کاربران را فریب بدهند و سر آنها کلاه بگذارند.