شورای رقابت در پی شکایت تپسی، رأی به توقف رویه ضد رقابتی اسنپ داد. اسنپ بایستی در رابطه با این پرونده، جریمه مالی پرداخت کند.
به گزارش دیجیاتو و به نقل از وابط عمومی مرکز ملی رقابت، این شورا در جلسه 555 خود، شکایت پیشگامان فنآوری و دانش آرامیس (تپسی) از شرکت ایدهگزین ارتباطات روماک دارنده (اسنپ) را بررسی کرد.
پیرو این شکایت و به استناد بند سه ماده 61، شورای رقابت شرکت اسنپ را به ارتکاب رویه ضد رقابتی محکوم کرده. این شورا همچنین به استرداد اضافه درآمد شرکت اسنپ از طریق مراجع قضایی ذیصلاح رأی داد.
اسنپ به دلیل استفاده از مالکیت 1000 سیمکارت و ساخت حسابهای کاربری به عنوان کاربر مسافر در سامانه شرکت تپسی و دسترسی به اطلاعلات تماس حدود 14000 راننده شرکت تپسی بر اساس ماده 61 سیاستهای کلی اصل 44 به ارتکاب رویه ضد رقابتی محکوم شده است و باید جریمه پرداخت کند.
«سپهر دادجوی توکلی»، مدیر روابط عمومی شورای رقابت در گفتوگو با ایسنا به این پرونده اشاره کرد و گفت:
«اسنپ در سال گذشته، هزار سیمکارت خریداری کرده است و به عنوان مسافر وارد سامانه شرکت تپسی شده و به اطلاعات تماس رانندهها دست پیدا کرده است. پس از آن به رانندههای شرکت تپسی پیشنهاد همکاری با حقوق بالاتری داده است. از انجایی که رانندهها پیشنهاد شرکت اسنپ را قبول کردهاند، به شرکت تپسی خسارت مالی وارد شده است و شرکت اسنپ که به رویه ضد رقابتی محکوم شده است و باید جریمه نقدی پرداخت کند.»
بایستی منتظر ماند و دید واکنش اسنپ به این رأی چیست و آیا به آن اعتراض خواهد کرد یا خیر. البته این اولین دعوای استارتاپی در ایران نیست و احتمالاً آخرین نیز نخواهد بود. بحث انحصار طلبی و رویه ضد رقابتی طی سالیان اخیر بارها از سوی شرکتهای مختلف مطرح و مراجع ذیصلاح به آنها رسیدگی کردهاند.
گفتنی است یکی از خدمات اسنپ و تپسی، ارائه تاکسی آنلاین به مشتریانشان است. کاربران این دو پلتفرم در شهرهای مختلف کشور میتوانند به راحتی و از طریق اینترنت، تاکسی بگیرند و از خدمات حمل و نقل درون شهری و برون شهری بهرهمند شوند.