چین برای شرکت‌های فناوری، قوانین ضدانحصار وضع کرد

دنیای اقتصاد سه شنبه 21 بهمن 1399 - 00:10
در دستورالعمل ضدانحصار جدیدی که در چین منتشر شده است، قوانین جدیدی مختص شرکت‌های اینترنتی در نظر گرفته شده تا رفتارهای انحصارگرایانه را متوقف و از رقابت سالم در بازار محافظت کنند. قانون‌گذار بازار در چین، دستورالعمل ضدانحصار جدیدی منتشر کرده که هدف آن ساماندهی پلت‌فرم‌های اینترنتی است. این دستورالعمل محدودیت‌های پیش روی شرکت‌های فناوری در چین را سخت‌تر می‌کند. قوانین جدید در حقیقت نسخه رسمی پیش‌نویسی هستند که در ماه نوامبر منتشر شد و طی آن مجموعه‌ای از روش‌های انحصارگرایانه‌ای شفاف‌سازی شد که قانون‌گذار قصد حذف آنها را دارد.

پیش‌بینی می‌شود دستورالعمل مذکور روی سرویس‌های اینترنتی بزرگ چین از جمله شرکت‌های تجارت الکترونیک مختلف مانند تابائو (زیرمجموعه علی‌بابا) یا JD.com تاثیر بگذارد. علاوه بر آن قوانین شامل سرویس‌های پرداخت مانند «علی پی» یا «وی چت پی» نیز می‌شود.

این قوانین را «اداره دولتی تنظیم بازار چین»(SAMR) وضع کرده که طبق آن شرکت‌ها از برخی اقدامات مانند اجبار شرکت‌ها به انتخاب میان شرکت‌های اینترنتی بزرگ در چین منع می‌شوند. البته چنین روندی از مدت‌ها قبل در چین رواج داشته است. علاوه بر آن طبق قوانین جدید تعیین قیمت، محدود کردن فناوری‌ها و استفاده از اطلاعات و الگوریتم‌ها برای دستکاری در بازار نیز ممنوع می‌شود.

به گفته SAMR این دستورالعمل رفتارهای انحصارگرایانه در پلت‌فرم‌های اقتصادی را متوقف و از رقابت سالم در بازار محافظت می‌کند. طی ماه‌های اخیر چین درخصوص شرکت‌های فناوری خود اقدامات سختگیرانه‌تری انجام داده است. سال گذشته میلادی قانون‌گذاران این کشور فرآیند عرضه اولیه ۳۷ میلیارد دلاری سهام «آنت گروپ» (زیرمجموعه علی‌بابا) در بورس را متوقف کردند و سپس در دسامبر ۲۰۲۰ تحقیقاتی در شرکت مادر آن آغاز شد.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.