چرا وزرای این وزارت خانه مدام تغییر می‌کنند؟ | چاره کار خروج آموزش و پرورش از وضعیت فعلی | تاکنون هیچ مشورتی با ما برای معرفی وزیر نشده است

همشهری آنلاین چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 - 17:03
عضو کمیسیون آموزش و پروش مجلس گفت: امیدواریم که از این پس در انتخاب وزیر آموزش و پرورش انتخاب بیشتری شود و وزیری که تلاشگر و پیگیر باشد کمک شود که با ثبات بتواند به کار خود ادامه دهد.

همشهری آنلاین گروه سیاسی: پس از انتقادات رهبر انقلاب به عدم ثبات مدیریتی در وزارت آموزش و پرورش بحث‌هایی در این زمینه مطرح شده است. اینکه چرا این وزارت‌خانه طی ۱۰ سال پنج وزیر و چهار سرپرست داشته؟ حتی در دولت سیزدهم نیز یوسف نوری وزیر پیشین آموزش و پرورش نتوانست بیش از یک سال وزیر بماند و قبل از پایان سال دوم استعفا داد.

 محمدرضا احمدی عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش مجلس درباره علل تغییرات مدیریتی وزارت آموزش و پرورش به همشهری آنلاین گفت: مقام معظم رهبری به نکته بسیار مهمی اشاره کردند. تغییرات مدیریتی متعدد در وزارت آموزش و پرورش منجر به این شده که حتی برنامه‌های این حوزه به خوبی اجرا نشود. چرا که به طور میانگین هر مدیر حدود یک سال فرصت داشته و تا برنامه‌ای نوشته و سپس به مرحله اجرا برسد زمان زیادی لازم است.

نماینده رشت ادامه داد: یکی از دلایلی که مدیران آموزش و پروش نمی‌توانند مدت زیادی در این مسند بمانند عدم دقت در انتخاب افراد است. باید وزرایی باشند که آموزش و پرورش را خوب بشناسند و از اقتدا لازم برای مدیریت برخوردار باشد. فردی که وزیر می‌شود باید جامعه نگر باشد. برنامه‌های آموزش و پرورش اغلب چند ساله و پروژه‌های کوتاه مدت نیست که بتوان در دوره محدود آن را اجرا کرد. مقام معظم رهبری اشاره فرمودند که ما هر جایی مشکل داریم باید آن را در مدرسه بجوییم. توسعه و پیشرفت را باید از مدرسه ببینیم و به این حوزه به مثابه یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه کنیم.

احمدی افزود: بنابراین امیدواریم که از این پس در انتخاب وزیر آموزش و پرورش انتخاب بیشتری شود و وزیری که تلاشگر و پیگیر باشد کمک شود که با ثبات بتواند به کار خود ادامه دهد.

این نماینده مجلس درباره مشکلات بودجه‌ای آموزش و پرورش نیز گفت: در بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بودجه برای رتبه‌بندی در نظر گرفتیم و مشکلی در این زمینه نداشتیم. اگر مشکلی هم در این حوزه وجود دارد دولت باید آن را تامین کند. تا امروز هر بودجه‌ای که دولت برای آموزش و پرورش در نظر گرفته مجلس آن را بیشتر کرده است.

عضو کمیسیون آموزش ادامه داد: بنابراین اگر وزیر، رئیس جمهور و هیات دولت را متقاعد کند مجلس نیز همواره پشتیبان آموزش و پرورش بوده است. به ویژه مجلس یازدهم سفت و سخت از وزارت آموزش و پرورش حمایت می‌کند تا بتواند بودجه خود را تامین کند. ما اعتقاد داریم که این دستگاه عظیم از وزارت‌خانه‌های بسیار تاثیرگذار در رشد و توسعه کشور است.

او راهکار خروج آموزش و پرورش از وضعیت فعلی را معرفی وزیری مقتدر دانست و گفت: چاره کار این است که وزیری متقدر، جامعه‌نگر و پیگیر روی کار بیاید. ما چندین جلسه در کمیسیون در این زمینه داشتیم و اخیرا دوستان پیشنهاد دادند که برای معرفی وزیر با کمیسیون مشورت شود. در حالی که تاکنون هیچ مشورتی با ما برای معرفی وزیر نشده است. امیدواریم هر چه سریع‌تر گزینه پیشنهادی معرفی شود تا وزارت آموزش و پروش از این بلاتکلیفی در شرایط کنونی خارج شود.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.