گوگل قصد دارد درآمد تبلیغاتی سرویس موقعیتیاب و نقشه Waze را با پلتفرم تبلیغاتی محصولات مرتبط با نقشه خود ادغام کند و بههمین دلیل برخی کارمندان آن کار خود را از دست خواهند داد.
براساس گزارش CNBC، «کریس فیلیپس» که بخش نقشههای گوگل با نام Geo را مدیریت میکند، در ایمیلی به کارمندان این شرکت گفت که غول فناوری میخواهد بهجای استفاده از یک سیستم تبلیغاتی جداگانه، در Waze از پلتفرم تبلیغاتی گوگل استفاده کند. همین حرکت منجر به اخراج برخی کارکنان آن خواهد شد.
فیلیپس در این ایمیل نوشت:
«ما تصمیم گرفتهایم تا فرآیند درآمدزایی از طریق تبلیغات Waze را مانند گوگل مپس، به سازمان تجارت بینالمللی (GBO) منتقل کنیم. متأسفانه، این امر منجر به کاهش نقشهای متمرکز بر درآمد تبلیغاتی Waze ازجمله فروش، بازاریابی، عملیات و تجزیهوتحلیل میشود.»
فیلیپس در ایمیل خود اشاره نکرده چه تعدادی از کارمندان Waze که مجموع آنها بیش از 500 نفر است، اخراج خواهند شد.
Waze همچنین در بیانیهای که با The Verge به اشتراک گذاشت، اخراج برخی کارمندان را تأیید کرده است. «کارولین بوردو»، رئیس روابط عمومی Waze، در این بیانیه گفت:
«گوگل عمیقاً متعهد به رشد برند منحصربهفرد Waze، برنامه محبوبش و جامعه درحال رشد آن از داوطلبان و کاربران است. ما به منظور ایجاد یک تجربه طولانیمدت بهتر و یکپارچهتر برای تبلیغکنندگان Waze، انتقال سیستم تبلیغاتی موجود آن را به فناوری Google Ads آغاز کردهایم. بهعنوان بخشی از این تغییر، نقشهایی که بر کسب درآمد از تبلیغات Waze متمرکز شدهاند، کاهش پیدا میکنند و منابع و گزینههای انفصال از خدمت را مطابق با الزامات محلی در اختیار کارمندان قرار میدهیم.»
گوگل چند ماه قبل اعلام کرده بود که قصد دارد Waze را به تیم Geo اضافه کند؛ گروهی که شامل محصولاتی مانند گوگل مپس، گوگل ارث و Street View نیز میشود. در آن زمان، غول فناوری هیچ اشارهای به تعدیل نیروی کارمندان آن نکرده بود. گوگل در سال 2013، این سرویس را به مبلغ 1.3 میلیارد دلار خریداری کرد.