
به گزارش شمال نیوز، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در آیینی با حضور وزیر راه و شهرسازی، رئیس بنیاد مستضعفان و جمعی از مسؤلان ملی، قطعه دوم آزادراه تهران - شمال واقع را به بهرهبرداری رساند.
این قطعه جدید آزادراه تهران- شمال به طول ۲۲ کیلومتر که شامل باند غربی قطعه دوم است به عنوان اولین افتتاح آزادراهی دولت در سال ۱۴۰۲ که با دستان رئیس جمهور افتتاح شد.
با افتتاح این مسیر استان البرز به مازندران متصل شد و اولین اتصال آزادراهی استان البرز به مازندران رخ داده است.
رئیس جمهور دستور آغاز عملیات قطعه سوم آزادراه تهران ـ شمال را صادر کرد
آیت الله رئیسی پس از افتتاح مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران ـ شمال بهصورت زمینی از همه مسیر قطعه دوم، بازدید و با حضور در ابتدای قطعه سوم آزادراه تهران ـ شمال، دستور آغاز عملیات ساخت این قطعه در مراحل مطالعاتی، طراحی و اجرا را صادر کرد.
این طرح، یکی از ابرطرحهای راهداری کشور بهشمار میآید و در مقایسه با سه قطعه دیگر به لحاظ پیچیدگیهای خاص مهندسی، بسیار متفاوت است.
قطعه سوم آزادراه تهران ـ شمال به طول تقریبی ۵۴ کیلومتر در انتهای تونل البرز و نقطه پایانی استان البرز، همعرض با پل زنگوله، آغاز میشود و تا مرزنآباد در استان مازندران ادامه دارد. برآورد اولیه هزینه ساخت این مسیر، حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بوده که ۷۰ درصد آن با ساخت ۴۴ تونل در مسیر رفت و برگشت در زیر زمین ایجاد شده است و ۴۴ پل نیز در مسیر رفت و برگشت، احداث خواهد شد.
مهمترین شاخصه این قطعه، آغاز آن در ارتفاع ۲ هزار و ۲۰۰ متری از سطح دریا و پایان آن در ارتفاع حدود صفر از سطح دریا است که این طرح را با ۲ هزار و ۲۰۰ متر اختلاف ارتفاع در طول مسیر، به یکی از خاصترین طرحهای راهسازی کشور تبدیل میکند که در نوع خود، مشابه ندارد.
طول مجموع آزادراه تهران ـ شمال، ۱۲۱ کیلومتر است که تاکنون ۳ قطعه از ۴ قطعه آن به بهرهبرداری رسیده است.