به گزارش خبرگزاری برنا، گردشگری جزو صنایعی است که ذینفعان بسیاری در تمام دنیا دارد، چرا که کوچکترین و ناشناخته ترین ظرفیت ها و جاذبه ها می تواند به یک جاذبه توریستی تبدیل شود و گردشگران بسیاری را به سمت خود بکشاند و هر کس در هر نقطه از دنیا این امکان را دارد تا با استفاده از توانایی، موقعیت، امکانات مالی، استعداد و شغل خود، توریست را برای سفر به مقصد مورد نظر ترغیب کند.
اما وجود ظرفیت ها و جاذبه های متنوع فرهنگی، تاریخی، طبیعی و ... در یک منطقه لزوماً به رشد و توسعه صنعت گردشگری نمی انجامد، لذا آنچه می تواند میزان بهره وری و سود دهی این صنعت و مزایای آن را افزایش دهد، چگونگی معرفی و نمایش درست این ظرفیت ها در میدان رسانه ای دنیاست، دنیایی که رقبایی بسیار قدرتمند و بازیگرانی حرفه ای در آن نقش آفرینی می کنند و حضور در چنین عرصه ای نیازمند قدرت، توانایی و استفاده درست از ابزارها و امکانات به روز است.
چه بسیار کشورهایی که بدون وجود تاریخ و پیشینه تمدنی و تنها با استفاده از ابزار رسانه و تبلیغات و البته صرف هزینه های مالی برای ساخت جاذبه های گردشگری متنوع، گوی سبقت را از کشورهای بزرگی که دارای سبقه تاریخی کهن هستند ربوده اند.
شاید بتوان گفت یکی از مهم ترین و اثرگذار ترین مؤلفه ها در رشد و توسعه صنعت گردشگری این کشورها، تولید محتوای جذاب و باکیفیت است، محتوایی که در اپلیکیشن ها و رسانه های جمعی بی شمار قابل انتشار بوده و ظرفیت و جذابیت بصری لازم را برای تبدیل مخاطب به مشتری دارد.
آنچه مسلم است امروز اکثریت افراد پیش از سفر، با یک جستجوی اینترنتی در مورد مقاصد سفر در نقاط مختلف دنیا، تمام اطلاعات مورد نیاز خود را مورد جستجو و تحقیق قرار می دهند و پس از مقایسه مزایا و معایب نقاط توریستی، اقدام به انتخاب مقصد نهایی خود می کنند، وجود محتوای متنوع و کامل از امکانات، رویدادها، جاذبه های طبیعی، تاریخی، میراث ناملموس، خوراک و حتی نوع پوشش و زبان در نقاط توریستی، شرایط را برای تصمیم گیری مخاطب و انتخاب مقصد مورد نظر سهل و آسان می کند.
وجود اطلاعات کافی و کامل در مورد مقاصد گردشگری مزایای بسیار زیادی از جمله توسعه صنعت محلی، ترویج فرهنگ و هویت، افزایش نفوذ در بازارهای بین المللی، ارتقای تجربه گردشگران، افزایش اعتماد گردشگران، توسعه شبکه همکاران و ترویج پایداری را به دنبال دارد، تولید محتوا به صنعت گردشگری این امکان را می دهد تا مستقیماً با مشتریان خود در ارتباط باشد، محتوای خوب می تواند به تبدیل شدن مشتریان علاقه مند به خرید محصولات گردشگری کمک کند.
افزایش آگاهی در رابطه با جزئیات مناطق توریستی و ارائه انبوهی از اطلاعات مفید در مورد خواسته ها و نیازهای گردشگران، ارتباط و اعتماد افراد را برای انتخاب یک مقصد گردشگری افزایش می دهد، پاسخ به سوالات و تردیدهای گردشگرانی که از نقاط مختلف دنیا علاقه مند به سفر و بازدید از جاذبه های متنوع هستند، فقط با تولید محتوای مفید و باکیفیت امکانپذیر است.
کشور ما هم از این قاعده کلی مستثنی نیست، ضمن اینکه ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه ای که در مقابل ظلم و استبداد قدرت های غرب قد علم کرده است، با هجوم امپریالیسم رسانه ای مواجه بوده و باید علاوه بر معرفی و شناساندن ظرفیت ها و توانایی های بی نظیر جاذبه های متنوع گردشگری، توطئه های دشمنان را در پروژه ایران هراسی خنثی کند.
تمام آنچه از رسانه های غربی و معاند، از ایران و مردم مهربان و نجیب کشورمان به جهانیان معرفی می شود، در قالب پروژه ایران هراسی و منزوی کردن کشورمان در جامعه جهانی است، حال با این حجم از توطئه و دسیسه، بی شک برنامه ریزی و شبکه بندی اقدامات برای معرفی و شناساندن چهره واقعی ایران می تواند مفید فایده باشد، حضور بی حد و انتشار انبوهی از اطلاعات مفید و واقعی بهترین و مفیدترین مسیر برای دستیابی به موفقیت در توسعه صنعت گردشگری است.
آنجا که مراسم عزاداری ماه محرم و برگزاری آئین های زیبا و کهن این ماه در شهرها، روستاها و محله های کشورمان، به فجیع ترین شکل ممکن و فقط با هدف مخدوش کردن چهره دین مدار و متدین مردم ایران به جهانیان نمایش داده می شود می توان به معجزه تولید محتوا پی برد، مردمانی که در آن سوی دنیا تحت شدیدترین تبلیغات رسانه ای علیه ایران و ایرانی قرار دارند چگونه و با چه ابزاری جز اطلاعات و محتوای مفید می توانند از واقعیت جامعه ما مطلع شوند؟
در عین حال می توان به جرأت اذعان داشت که بهره برداری از تجربیات گردشگرانی که به ایران سفر کرده اند، در معرفی چهره زیبا و مهربان مردم کشورمان به گردشگران دنیا بسیار اثرگذار است، بی تردید دیدن و شنیدن تجربه افراد اثرگذار در شبکه های اجتماعی و دنیای واقعی برای توریست هایی که به دنبال حقیقت کشورها به دور از سیاست های غرض ورزانه رسانه های غرب هستند، در انتخاب ایران به عنوان مقصد سفر بسیار کارساز خواهد بود، این حقیقت آنجا نمود پیدا می کند که حجم زیادی از گردشگرانی که به ایران سفر می کنند در بدو ورود با کشوری امن و زیبا مواجه می شوند و برخلاف تبلیغات رسانه ای علیه ایران، مشاهده می کنند که بر خلاف آنچه از رسانه ها شنیده اند، اینجا خبری از جنگ و نا امنی نیست.
مثال تازه ای که سال گذشته اتفاق افتاد، تجربیات توریست موتورسوار ایتالیایی بود که با دیدن مهربانی و میهمان نوازی ایرانیان شگفت زده شده بود، او در صفحات مجازی شخصی خود از رفتار مردم ایران که با دیدنش سوار بر موتور در جاده ها از خودروهایشان، غذا و میوه به او تعارف می کردند سخن گفته بود و اذعان کرده بود که وی که سابقه سفر به کشور های زیادی داشته، چنین رفتار مهربانانه ای را در هیچ کجای جهان شاهد نبوده، این همان وجه تمایز و مهربانی مردمان این دیار است که باید به جهانیان معرفی کرد.
تلاش دستگاه ها و نهادهای مختلف برای معرفی چهره واقعی ایران به مردم دنیا از سویی و استفاده رسانه ای و تبلیغاتی از تجربیات گردشگران مطرح دنیا به کشورمان به عنوان دو بازوی اصلی و به منظور خنثی کردن حملات رسانه ای دشمنان دیرینه ایران می تواند راهگشای رشد و توسعه و رونق صنعت گردشگری ایران باشد.
یادداشت: امید شریفی، کارشناس رسانه
انتهای پیام/