مدیران ابر دراک: به بیش از ۴۸ هزار وبسایت سرویس ارائه می‌دهیم

دیجیاتو سه شنبه 27 تیر 1402 - 11:55
مدیران ابر دراک اعلام کردند ابر دراک ۲۶ هزار اکانت رجیستر شده دارد و ۴۸ هزار وبسایت از آن‌ها سرویس می‌گیرند. The post مدیران ابر دراک: به بیش از ۴۸ هزار وبسایت سرویس ارائه می‌دهیم appeared first on دیجیاتو.

مدیران ابر دراک خبر از ریبرندینگ این مجموعه در راستای ارائه کیفیت بهتر و سرویس‌دهی سریع‌تر دادند. آن‌ها همچنین اعلام کردند ابر دراک ۲۶ هزار اکانت رجیستر شده دارد و ۴۸ هزار وبسایت از آن‌ها سرویس می‌گیرند. ظرفیت شبکه ابر دراک نیز دوترابیت اعلام شد و تأکید شد ۲۶ میلیون نفر ساعت از سرویس‌های Live Vod ابردراک استفاده کردند. این آمار از دل تیم ۲۷ نفره ابر دراک استخراج شده و آن‌ها سعی دارند تا بتوانند درصدی از سهم بازار فضای ابری کشور را بگیرند.

رویداد ریبرندینگ ابر آروان برگزار شد و و طی این رویداد «سارا راد» همبنیانگذار و مدیر روابط عمومی ابر دراک به تاریخچه فعالیت این استارتاپ شیرازی پرداخت. به گفته رادر آن‌ها از سال ۹۸ کار خود را شروع کردند به حامیان خود در آن زمان قول دادند تاروزی کاری کنند که شهر شیراز به آن‌ها افتخار کند. راد با اشاره به قطعی‌های اینترنت در آبان ۹۸ اعلام کرد آن‌ها توانستند از آن بحران عبور کنند و پایداری سرویس خود را اثبات کنند. به گفته راد آن‌ها در سال ۹۸ توانستند زسرساخت‌های خود را ۳۰۰ درصد رشد دهند.

راد اعلام کرد آن‌ها در سال ۹۹ دفتر فیزیکی جداگانه‌ای برای خود تأسیس کردند و در همین سال بخاطر شیوع کرونا و رونق گرفتن سرویس‌های Live Vod، به عرضه این سرویسپرداختند: «در همان سال دیتاسنترهای تبریز و شیراز را به مراکز خود اضافه کردیم و پلتفرم Processing دیتا را به یک زیر ساخت قابل اطمینان تبدیل کردیم.»

راد به فعالیت ابر دراک در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: «در این سال توپولوژی Anycast را برای همه مشتریان فراهم کردیم و پس از آن طی همکاری مشترک با شرکت‌های هاستینگ، حدود سی هزار دامنه را روی DNS SERVERهای خود آوردیم و رشید کردیم. در نهایت در این سال منابع ما پانصد برابر رشد کرد. در پایان سال ۱۴۰۰ نیز توانستیم جذب سرمایه کنیم.»

مهاجرت، بلای استارتاپ‌های فعال بر لبه تکنولوژی

راد باور دارد شرایط سختی که طی یکی دو سال گذشته گریبانگیر تیم آن‌ها شده موضوع مهاجرت است. او گفت که تیم فنی ابردراک بر اساس همین مهاجرت‌ها در سال ۱۴۰۰ به کلی عوض شد و آن‌ها توانستند با تکیه بردانش فنی مدیر عامل، به مسیر خود ادامه دهند. او به ارائه سرویس سرور سرویس ابری در مهر ماه ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت با توجه به رشدی که طی ماه‌های اخیر داشتند، تیم پشتیبانی خود را سه برابر کردند: «بحران قطعی و اختلالات اینترنتی در سال ۱۴۰۱ بسیار به ما آسیب زد و افزایش نرخ ارز نیز برنامه‌های ما را به هم ریخت.»

به گفته راد ابر دراک ۲۶ هزار اکانت رجیستر شده دارد و ۴۸ هزار وبسایت از آن‌ها سرویس می‌گیرند: «در سرورهای ابری دو هزار مشتری را سرویس دادیم که با توجه به نسخه بتا، آمار خوبی است. ظرفیت شبکه ابر دراک دو‌ترابیت است و ۲۶ میلیون نفر ساعت از سرویس های لایو وی او دی ابر دراک استفاده کردند. ما در حال حاضر ۲۷ نفر هستیم.»

راد باور دارد مسیری که تا امروز طی کردند یک مسیر معجزه آسا بوده: «ما بعد از این همه فعالیت، باور داریم هنوز ابتدای راه هستیم. ما تصمیم گرفتیم که بخاطر تجربه کاربری مناسب تر و ارایه سرویس بهتر، هویت ابر دراک را باز تعریف کنیم و این کار را با ریبرندینگ خود انجام دادیم.»

او درباره تغییرات لوگوی ابر دراک نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: «لوگوی جدید ما ترکیبی از حرف دال و ابر و کوه دراک است. حرکت رو به بالا در این لوگو، نشانه ای از اشتیاق ما برای حرکت به جلو است. من افتخار میکنم که هویت ما بعد از چند سال فعالیت بصورت رسمی تعریف شده است.» ابردرک استفاد از رنگ های جدید همچون سبز آبی نارنجی را در هویت جدید بصری خود به کاربرده است. این سه رنگ جدید نشان‌دهنده امنیت اطمینان و هوشمندی در این استارتاپ است.

مشکلات بازار فعالین حوزه رایانش ابری

در ادامه «سینا سلطانی» مدیرعامل و همبنیانگذار ابر دراک با اشاره به اینکه بازار فضای ابری در لبه تکنولوژی قرار دارد و برای رشد و توسعه نیاز به سرمایه‌گذاری و پول دارد گفت: «اما کمتر کسی در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند. اگر هم کسی این کار را انجام دهد باید بداند که وارد یک صنعت زیرساختی شده و دست‌کم ده پانزده سال طول می‌کشد تا به سوددهی برسد. اما متأسفانه در ایران اکثر سرمایه‌گذاران خیلی سریع بازدهی پول خود را می‌خواهند.»

سلطانی همچنین باور دارد در ایران چالش‌های دیگری نظیر نبو دیتاسنتر مناسب، اتصال نامناسب اینترنت نیز بازار شرکت‌های فعال در فضای ابری را تهدید می‌کند. به گفته اوعدم اطمینان شرکت‌های بزرگ به مجموعه‌های فعال در زمینه تکنولوژی ابری نیز مشکل دیگری است که باعث رشد کند این بازار می‌شود.»

به دنبال سهم گرفتن از بازار رایانش ابری

در ادامه این مراسم «فرشاد خون‌جوش» رئیس هیات مدیره ابر دراک و عضو عیات علمی دانشگاه شیراز اعلام کرد در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۰ درصد شرکت‌ها از رایانش ابری استفاده کردند و پیش‌بینی اینست که تا سال ۲۰۲۷ این عدد به ۹۰ درصد برسد.

خون‌جوش همچنین گفت که این بازار روز به روش گسترش پیدا می‌کند و نیاز به آن نیز بیشتر حس می‌شود: «در حوزه در آمد در یک سال گذشته ۱۶۰۰ درصد رشد کردیم. نیروی کاری ما هم پنجاه درصد رشد کرده است. تعداد تیکت های پاسخ داده شده به مشتریان ۱۸۰۰ درصد رشد کرده که بخاطر زیاد شدن سرویس‌های ما بوده است. infrastructure (زیرساخت) ما نیز پانصد درصد رشد کرده است. ترافیک شبکه در ابر دراک نیز بیش از صد در صد رشد کرد و اکنون ۲ هزار گیگابایت بر ثانیه است. در حوزه Rps هم باید بگویم می‌توانیم یک بیلیون درخواست را در ثانیه پاسخ دهیم. همچنین نودهای اکتیو ما سیصد درصد رشد کرده است. قدرت پردازش ما هم نیز ۱۲۰۰ درصد رشد کرده است. این‌ها همه خبر از مسیر آینده درخشانی برای ما می‌دهد.»

به گفته خون‌جوش آن‌ها به دنبال داشتن بازار یک درصدی فضای ابری هستند؛ سهمی که شاید به ظاهر کم بیاید اما خون‌جوش معتقد است بخاطر بزرگی این بازار، نباید این عدد را دست کم گرفت: «سایز مارکت فضای ابری در سال ۲۰۲۳یک بازار ۸۳ همتی را در ایران شکل می‌دهد که حتی نیم درصد آن هم شامل رقم بالایی می‌شود و ما قصد داریم اندک اندک سهم خود را ازا بازار فضاهای ابری بیشتر کنیم.»

خونجوش در انتهای مراسم تاکید کرد چینش فعلی بازار فناوری اطلاعات ایران و جهان توسعه سریع و ناگزیر خدمات ابری را می‌طلبد چون حوزه‌هایی مانند فینتک‌ها، متاورس، ارتباطات تصویری، سوپراپ‌ها ، یادگیری ماشین یا حتی رمزارزها همگی نیازمند توسعه زیرساخت‌های ابری هستند. او گفت: برآورد جهانی از رشد سریع بازار ابری نشان می‌دهد این بازار تا سال ۲۰۲۶ به بیش از یک تریلیون دلار می‌رسد و ما در ابردراک مصمم هستیم بخشی از این روند جهانی را در اختیار جامعه رو به گسترش کاربرانمان در ایران بگذاریم.
برای آشنایی با تاریخچه، خدمات و هویت بصری جدید ابر دراک به وب سایت رسمی این شرکت به آدرس derak.cloud سر بزنید.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.