مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی پیشنهاد کرده است که درآمدهای ناشی از اجرا و پخش برنامههای تبلیغاتی و آگهیهای بازرگانی باید به طور مناسبی بین تبلیغات دیجیتال و تبلیغات رادیویی-تلویزیونی تقسیم شود. همچنین در این گزارش گفته شده است که ۴۰درصد از این درآمد باید از طریق تبلیغات آنلاین صورت بگیرد.
مرکز پژوهشهای مجلس گزارشی درباره کارآمدسازی شیوههای تامین مالی صداوسیما منتشر کرده است. این گزارش سعی دارد با ارائه چالشهای فعلی صداوسیما، پیشنهادهایی برای اصلاح رویه فعلی این سازمان ارائه دهد. طبق این گزارش با وجود اینکه در اساسنامه این سازمان، روشهای مختلف تأمین مالی مانند درآمدزایی از طریق محتوا و محصولات و دیگر فعالیتهای تولیدی پیشبینی شده است، تمرکز این سازمان در تامین مالی بر دونوع یعنی تأمین مالی از طریق بودجه دولتی و تبلیغات تجاری (پخش تبلیغات بازرگانی) از انواع شیوههای تأمین مالی بوده است.
یکی از پیشنهادات مرکز پژوهشهای مجلس برای اصلاح چالشهای پیش روی صداوسیما، الزام این سازمان به کسب درآمد از محل تبلیغات آنلاین است. این گزارش میگوید صداوسیما باید ۴۰ درصد از کل درآمد تبلیغاتی خود را به بسترهای دیجیتال منتقل کند. چراکه باتوجه به برنامه پنجساله این اتفاق باعث کاهش فشار آنتن و نزدیکترشدن صداوسیما به مأموریتهای خود، ضمن حفظ محل درآمدزایی از تبلیغات میشود.
دیگر پیشنهاد مرکز پژوهشها الزام کسب درآمد صداوسیما به کسب درآمد از محل سرویسهای آنلاین خود این سازمان است. مرکز پژوهشهای مجلس در این بخش به سرویس تلوبیون اشاره کرده که به دلیل سهم بالای مراجعهکنندگان و ترافیک داخلی، میتواند پتانسیل بالایی در کاهش فشار تبلیغات در آنتن زنده داشته باشد. نکته دیگر این است که با کاهش فشار آنتن از تبلیغات، اهداف محتوایی و مأموریتهای سازمان صداوسیما بهتر محقق خواهد شد. از طرفی با انتقال تبلیغات به بسترهای آنلاین، بستر پخش عمومی رادیو تلویزیونی از آسیبهای فرهنگی مصونیت نسبی پیدا میکنند. در نتیجه الزام صداوسیما به کسب ۵ درصد از درآمد کل خود از طریق تبلیغات دیجیتال قدمی کوتاهمدت در شیوههای تأمین مالی این سازمان خواهد بود. این انتقال با هدف کاهش فشار تبلیغات در صداوسیما صورت میگیرد و باید فشار تبلیغات در ساعات طلایی پخش را کاهش دهد.
یکی از نکات جالب توجه در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس این است که در متن گزارش هیچ اشارهای به کسب درآمد از طریق ساترا بهعنوان یکی از زیرمجموعههای سازمان صداوسیما نشده است.