دود ناهماهنگی سایت‌های صادرکننده بلیط و شرکت‌های هواپیمایی در چشم مسافر؛ چه کسی پاسخگو است؟

تابناک دوشنبه 27 بهمن 1399 - 16:38
با شیوع ویروس کرونا در ایران، وزیر راه و شهرسازی این اختیار را به مسافران دادند که بدون جریمه بلیط‌های مسافرتی خود را کنسل کنند. مسافرینی که اقدام به کنسلی بلیط خود کردند بعد‌ها در دریافت پول هایشان از سایت‌ها و شرکت‌های هواپیمایی با مشکلاتی مواجه شدند. حالا دوباره یکی از مخاطبان تابناک، باز هم سر کنسلی بلیط خود با یکی از سایت‌های صادرکننده بلیط با مشکلاتی مواجه شده است. ماجرایی که بس عجیب به نظر می‌رسد!

دود ناهماهنگی سایت های صادرکننده بلیط و شرکت های هواپیمایی در چشم مسافر، چه کسی پاسخگو است؟

تابناک اقتصادی29 بهمن ماه سال گذشته بود که ویروس منحوس کرونا از مرزهای ایران اسلامی عبور کرد و برای اولین بار به صورت رسمی اعلام شد که دو بیمار کرونایی در یکی از شهرهای ایران مشاهده و بستری شدند.

به گزارش تابناک اقتصادی، از آنجا که تجربه چین نشان داده بود که زنجیره انتقال این ویروس منحوس تنها با عدم ارتباط بین افراد پاره می شود، بنابراین دولت تصمیماتی را جهت کاهش ارتباط افراد و تجمعات اتخاذ کرد که از آن جمله اجازه لغو پروازهای داخلی مسافرین بدون جریمه کنسلی از ابتدای اسفندماه سال گذشته داده شد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی عصر روز دوشنبه 5 اسفند ماه 98 در این باره اظهار کرد: در پی شیوع ویروس کرونا در حوزه هواپیمایی و ریلی مردم می توانند بدون پرداخت هزینه بلیت سفرهایشان را کنسل کرده یا به زمان دیگری موکول کنند. البته کسی نباید نسبت به این موضوع نگرانی داشته باشد و اگر تمایل نداشته باشد می تواند بلیت خود را به اپن تبدیل کند تا هر موقع خواست به سفر برود. پس از این دستور، سازمان هواپیمایی نیز از الزامی بودن استرداد بلیت هواپیما توسط ایرلاین های داخلی بدون دریافت جریمه از تاریخ مذکور تا اطلاع ثانوی خبر داد.

برخی از مسافران که پروازهای خود را با این صحبت های وزیر راه و شهرسازی لغو کردند تا مدت ها به گواه اخبار منتشر شده، نتوانستند پول بلیط کنسل شده خود را پس بگیرند.

حالا دقیقا یک سال بعد از این ماجرا، یکی از مخاطبان تابناک تقریبا به ماجرای مشابه ای برخورد کرده است و کسی هم در این بین گویا پاسخگو نیست! ماجرای کنسلی و عدم هماهنگی و تفاسیر مختلف از قوانین و مقررات توسط شرکت هواپیمایی و سایت صادرکننده بلیط باعث شده است تا مسافرین ضررهای زیادی را متحمل شده و این ماجرا گویا بازی برد بردی برای سایت صادرکننده بلیط هواپیما و شرکت هواپیمایی است.

این مخاطب تابناک در تماس با خبرنگار تابناک اقتصادی ماجرای کنسلی بلیط هواپیمای خود و پاسکاری بین سایت صادرکننده بلیط هواپیما و شرکت هواپیمایی و نرسیدن به حق و حقوق خود را این گونه تعریف کرد: من در مورخه شنبه 25 بهمن ماه 99 بلیط هواپیمایی را از یکی از سایت های معتبر برای مسیر مشهد به تهران برای روز دوشنبه 27 بهمن ماه 99 ساعت 6:30 صبح خریداری کردم. در ساعت 13 و 30 دقیقه روز یکشنبه 26 بهمن ماه بنا به دلایلی خواستار کنسلی بلیط خود شدم.

دود ناهماهنگی سایت های صادرکننده بلیط و شرکت های هواپیمایی در چشم مسافر، چه کسی پاسخگو است؟

با مراجعه به سایت صادرکننده بلیط هواپیما و بخش کنسلی و پس از طی فرآیند کنسلی بلیط با این پیام مواجه شدم:

"کاربر گرامی جهت دریافت میزان جریمه و ادامه مراحل کنسلی این بلیط با همکاران ما تماس حاصل فرمایید".

دود ناهماهنگی سایت های صادرکننده بلیط و شرکت های هواپیمایی در چشم مسافر، چه کسی پاسخگو است؟

 

این مخاطب ادامه داد: بعد از تماس با سایت صادرکننده بلیط، اپراتور اعلام کرد که هنوز جریمه کنسلی به ما اعلام نشده است و 15 دقیقه بعد تماس بگیرید. این تماس ها دو بار دیگر تکرار شد و در ابتدا اپراتور اعلام کرد که شرکت هواپیمایی میزان جریمه را 100 درصد اعلام کرده است و سپس بعد از پیگیری ها و سئوال بنده که چرا باید جریمه 100 درصدی تعلق بگیرد؟، دوباره اپراتور شرکت صادرکننده بلیط طی تماسی که داشتند گفتند که شرکت هواپیمایی اعلام کرده است که 25 درصد جریمه کنسلی است و شما 15 دقیقه زمان دارید تا کنسلی خود را به ثبت برسانید در غیر این صورت همان 100 درصد جریمه به شما تعلق خواهد گرفت.

مخاطب تابناک اظهار داشت: از آنجا که قضیه اندکی مشکوک به نظر می رسید با بررسی سایت مورد نظر به قوانین و مقررات کنسلی بلیط که تصویر آن را در زیر ملاحظه می فرمایید رسیدم. در بخش مربوط به شرکت هواپیمایی مورد نظر حداکثر جریمه کنسلی با توجه به شناسه نرخی تا 3 ساعت قبل از زمان پرواز 70 درصد اعلام شده بود! یعنی باید در نهایت 30 درصد بلیط به من پرداخت می شد و 70 درصد جریمه اعمال می شد.

دود ناهماهنگی سایت های صادرکننده بلیط و شرکت های هواپیمایی در چشم مسافر، چه کسی پاسخگو است؟

مخاطب تابناک گفت: بعد از پیگیری با امور مشتریان شرکت هواپیمایی، پرس و جو در مورد قیمت بلیط صادر شده و مشخصات بلیط، اپراتور اعلام کردند که جریمه شما 50 درصد قیمت بلیط است و شرکت صادرکننده بلیط باید 50 درصد پول شما را پس بدهد! وی افزود: بعد از آن که از اپراتور شرکت هواپیمایی پرسیدم که اگر سایت صادرکننده بلیط این میزان جریمه 50 درصد را قبول نکرد چه کنم؟ به کجا شکایت کنم؟ گفتند که بگویید با ما تماس بگیرند تا آن ها را توجیه کنیم!!!

این مخاطب تابناک در انتها عنوان کردند که کلیه مکالمات در راستای تکریم مشتری هم توسط شرکت صادرکننده بلیط و هم توسط شرکت هواپیمایی ضبط شده است و قابل پیگیری می باشد. وی همچنین افزود: اگر من بلیط خود را کنسل می کردم حداقل 550 هزار تومان جریمه کنسلی من به جیب طرف های معامله واریز می شد و از سوی دیگر همین بلیط را با زمانی که در اختیار داشتند (بیش از 12 ساعت تا پرواز) می توانستند 700 هزار تومان دیگر به فروش برسانند و در نهایت و در جریان این فرآیند آنچه عاید من می شد ضرر 550 هزار تومانی و آنچه عاید شرکت هواپیمایی و سایت صادرکننده از یک بلیط می شد در مجموع یک میلیون و 250 هزار تومان وجه رایج این مملکت بود!

 

به نظر می رسد دود عدم آگاهی یا عدم هماهنگی شرکت هواپیمایی و سایت صادرکننده بلیط باید به چشم مسافرین برود. مسافرینی که نمی دانند باید از این بی عدالتی ها به کجا شکایت برند و چه کسی پاسخگو آن ها خواهد بود؟ پرسش این است که چرا باید شرکت هواپیمایی یا سایت صادرکننده بلیط در 15 ساعت مانده تا زمان پرواز تنها 15 دقیقه زمان به مشتری بدهد که درخواست خود را برای جریمه ثبت کند؟ چرا باید در حالی که قوانین و مقررات مربوط به کنسلی مشخص است و سایت صادرکننده بلیط، آن را بر روی سایت خود قرار داده است، اعلام کند که باید جریمه کنسلی را از شرکت هواپیمایی استعلام بگیریم؟ چرا باید مشتری برای رسیدن به حق خود به سایت صادرکننده اعلام کند که شرکت هواپیمایی گفته است که با من تماس بگیرید تا در مورد میزان جریمه توجیه تان کنیم؟ این چه مشتری مداری است؟

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.