به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، ایران کشوری با ۳۷ میلیون وسیله نقلیه، ۴۴ میلیون راننده و بیش از ۲۳۳ هزار کیلومتر راه است که در برخی ماههای آن به طور متوسط بین ۳۵ تا۶۰ فوتی در اثر تصادف یا حوادث رانندگی وجود دارد و به ازای هر نفر فوتی که در هر ساعت نزدیک به ۲ نفر است، ۲۰ تا ۲۵ نفر مجروح میشوند و این روزها برای ترددهای بین شهری و هرگونه سفر باید از راههای جادهای و بزرگراهی متفاوت عبور کرد تا به مقصد رسید.
مشکلاتی نظیر روکش نامناسب آسفالت، نقص سیستم روشنایی، نقص دوربینهای کنترل سرعت و... دارند، در چند ماه گذشته موجب مرتفع شدن مشکلات راهها وجادهها شده است. با توجه به اینکه در روزهایی از سال شاهد سیل عظیم مردم به شهرهای متفاوت به منظور سفر هستیم اما در این میان برخی جادههای کشور از بین ۲۳۳ هزار کیلومتر راههای کشور و هزار و ۱۴۷ شهر، از تردد بیشتر و بالاتری برخوردار هستند.
برای به حداکثر رساندن ایمنی برای رانندگان و سایر کاربران جاده و به طور بالقوه نجات جان انسانها، راه حلهای نظارتی هوشمند به کمک افراد می آید.
راه های زیادی وجود دارد که فناوری به کمک انسان ها و امنیت بیشتر آنها می آید؛ یکی از این راه حل ها، دوربین های نظارتی و امنیتی می باشد که مانند یک چشم تیزبین، از جان و مال انسان ها در هر زمان و هر مکانی محافظت می کنند. راه حل های دوربینهای ترافیکی هوشمند، این امکان را میدهند که ایمنی رانندگان، دوچرخهسواران، عابران پیاده و سایر کاربران جاده، به چند روش کلیدی بهبود پیدا کند.
شناسایی نقاط تصادف و مداخله برای بهبود ایمنی
یکی از اولین مزیت های دوربین های شهری و جاده ای، که در افزایش امنیت جاده ای بسیار موثر است این است که بر اساس تجزیه و تحلیل داده های ویدئویی، مقامات می توانند بفهمند که تصادفات کجا و چرا اتفاق می افتد.
این نوع بینشها از اقداماتی برای ایمنتر کردن تقاطعها و دوربرگردانهای مشکلساز پشتیبانی میکنند و به ارگان ها کمک می کند تا با استقرار چراغهای راهنمایی، نصب علائم، ایجاد گذرگاههای عابر پیاده یا با انجام اقدامات دیگر برای کاهش خطرات تصادف و حادثه، اقدام کنند و ایمنی را بهبود ببخشند.
پیشرفتهترین راهحلهای دوربینهای ترافیکی هوشمند، هم چنین با فناوریهای تصویربرداری، رادار و حرارتی با وضوح بالا، برای شناسایی اشیاء یا حیوانات خطرناک در جاده، حتی در شرایط کم نور یا در شب به افراد کمک می کنند.
در همین راستا، سید کمال هادیانفر رییس پلیس راهور ناجا، در بحث پوشش هایی که پلیس در محورهای جاده ای و شهری ارائه می دهد، یادآور شد: ۳۴ درصد از حوادث و تصادفات در جاده های کشور اتفاق می افتد و متاسفانه ۷۳ درصد جانباختگان مربوط به جاده ها هستند، بر همین مبنا توجه ما باید بیش از حوزه شهر و ترافیک، در حوزه جادهها معطوف شود.
رییس پلیس راهور ناجا یادآور شد: هفت هزار واحد گشت و بیش از ۴۶۰۰ دوربین ثبت تخلف در سطح جاده ها مستقر هستند و با وجود ۵۳۰۰ دوربین در سطح شهرها همچنان پوشش نسبی داریم هر چند که شرایط در پوشش های درون شهری از ۴۰ درصد به ۴۵ درصد و در معابر برون شهری از ۳۷ به ۴۷ درصد افزایش یافته اما ضرورت توسعه دوربین ها و استفاده از تجهیزات اجتناب ناپذیر است.
بر اساس این گزارش، طبق آمار محورهایی نظیر هراز، چالوس، فیروزکوه، آزادراه تهران_شمال، قزوین_رشت و... در برخی ماههای سال از ترددها و حوادث بیشتری برخوردار هستند و اگر بخواهیم اشارهای به تردد مسافران نوروزی در سال گذشته داشته باشیم، میتوانیم به اظهارات عباسعلی نجفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مازندران استناد کنیم که معتقد است: در طرح نوروزی سال 1400، یعنی از ۲۰ اسفند ماه تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ بیش از ۴۴ میلیون تردد از انواع وسایل نقلیه در محورهای بین شهری توسط سامانههای ترددشمار بر خط استان به ثبت رسیده و میانگین تردد روزانه نزدیک به ۱.۷ میلیون تردد بوده و این میزان تردد در مقایسه با سال ۹۹ بیش از ۱۲۰ درصدی رشد داشته است.