«پیروز حناچی» سه شنبه شب در گفت و گوی ویژه خبری سیما افزود: برای خرید این تعداد واگن مترو بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز مکاتبات لازم را با طرف چینی انجام داده است.
وی با بیان اینکه تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی در تهران بسیار ضروری است، گفت: هر واگن مترو اکنون یک میلیون یورو قیمت دارد و در چهار سال اخیر ۱۷۷ دستگاه واگن مترو به ناوگان مترو تهران افزوده شده است.
شهردار تهران یادآورشد که اکنون مترو تهران به کمتر از ۲ هزار واگن نیاز مبرم دارد و هنوز هم نسل اول واگن های مترو تهران بازسازی نشده، ولی امسال برای بازسازی ۴۰۰ واگن توافق کرده ایم.
حناچی به ضرورت نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران نیز اشاره کرد و توضیح داد که در ۴ سال اخیر بازسازی ۵ هزار تاکسی در تهران در دستور کار قرار گرفته است و اگر بخشی از تاکسی های تهران تبدیل به احسن شود کار بزرگی انجام شده است.
شهردار تهران تاکید کرد: با افزایش قیمت خودرو در نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران وقفه ایجاد شد اما هفته گذشته ۱۲۵۰ تاکسی نو وارد ناوگان تاکسیرانی تهران شد.
وی درباره تقویت ناوگان اتوبوسرانی تهران هم گفت: در حال حاضرناوگان اتوبوسرانی تهران به ۵ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسیده است و ما در پایتخت اکنون ۹ هزار اتوبوس کم داریم و آخرین بار در سال ۹۲ طبق قراردادی که با ایران خودرو داشتیم ۲۵۰ اتوبوس وارد ناوگان شده است.
حناچی با بیان اینکه تقویت حمل ونقل عمومی با ارز وابستگی مستقیمی دارد، افزود: در حالی که در سال ۹۸ بودجه شهرداری تهران ۷.۵ میلیارد دلار بود در سال ۹۹ به ۳۰ هزار میلیارد تومان معادل ۱.۵ میلیارد دلار رسید و شهرداری به تنهایی از عهده تامین ناوگان حمل ونقل عمومی بر نمی آید.
شهردار تهران توضیح داد که تامین حمل ونقل عمومی در تهران یک مولفه حاکمیتی است و بدون کمک مجلس و دولت نمی توانیم از عهده این کار برآییم، زیرا در این باره با کمبود منابع مالی روبه رو هستیم و باید دولت سهم خود را که سالانه ۷۰۰ و یا ۸۰۰ میلیارد تومان است، برای تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی در تهران عملی کند.
حناچی درباره ضرورت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران گفت: در ۴ سال اخیر ۲۵۰ اتوبوس در تهران پس از نوسازی به چرخه اتوبوسرانی برگشته و بازسازی یک هزار دستگاه دیگر در دستور کار شرکت واحد قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد اتوبوسرانی تهران به بخش خصوصی و تعاونی ها اختصاص دارد، ادامه داد: آخرین بار اتوبوس های بخش خصوصی تهران به قیمت ۱۸ میلیون تومان خریداری شده است اما اکنون قیمت یک اتوبوس ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است و این کار را برای ما سخت کرده است، زیرا عمر مفید این اتوبوس ها تمام شده است.
شهردار تهران درباره حضور در جلسه هیات دولت نیز گفت: شهردار تهران عضو کابینه نیست، اما اگر دعوت شود می تواند در جلسه هیات دولت حضوریابد و این در هماهنگی های امور شهر تهران بسیار مفید است.