به گزارش خبرگزاری برنا، «مهرداد عظیمی» رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در آئین انعقاد تفاهم نامه همکاری با بنیاد ملی نخبگان، اظهار کرد: این سازمان با داشتن 646 مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و حدود 30 هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد ، متولی ارائه آموزش های غیررسمی مهارتی در 6500 استاندارد آموزشی، با هدف تربیت نیروی کار ماهر و نیمهماهر (آموزش جویندگان کار فاقد مهارت)، ارتقای مهارت نیروی کار شاغل، ایجاد و توسعه کارآفرینی، افزایش خوداشتغالی، ایجاد مهارت های پیش از اشتغال به منظور کاهش دورۀ جستوجوی شغلی و تقویت کسب شغل و ... می باشد.
وی با تأکید بر تغییر ادبیات مشاغل در خانواده ها، شناسایی استعدادهای مهارتی دانش آموزان را از دغدغه های اصلی در این سنین برشمرد و افزود: توانمند مهارت آموزی مستعدان برتر، انتخاب کارآموزان فناور بر اساس توانمندیها، استعداد و خصوصیات فردی و آشنایی آنان با محیط کسب و کار، تجربه، امید و خودباوری در آنان، کمک به بنگاههای اقتصادی فعال به منظور شناسایی و به کارگیری نیروهای مستعد توانمند در بخش تحقیق و توسعه و تعامل لازم جهت بهرهبرداری از ظرفیت طرفین از اهداف انعقاد این تفاهم نامه می باشد.
معاون وزیر کار با بیان اینکه نخبگان مهارتی در 19 گروه هدف این سازمان با برگزاری مسابقات مهارتی آزاد در سراسر کشور مانند مسابقات کارگران، دانش آموزان، زندانیان و ... شناسایی می شوند، تصریح کرد: کسب آموزش های مهارتی راه میانبر برای اشتغال می باشد.
وی اذعان کرد: بنگاه های اقتصادی زیادی به مراکز آموزش فنی و حرفه ای برای جذب نیروی ماهر مراجعه می کنند ولیکن در کشور شاغل وجود دارد و با کمبود نیروی کار ماهر مواجه هستیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با تأکید بر تعریف مدل های مناسب جهت ورود نوجوانان و جوانان به حوزه مهارت آموزی، اعلام کرد: بر اساس این تفاهم نامه مستعدان برتر که توسط بنیاد ملی نخبگان شناسایی می شوند آموزش های مهارتی در زمینه استعداد آنها توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای به نخبگان ماهر ارائه می شود.
وی با اشاره به اجرای طرح تابستانه مهارت برای دانش آموزان 12 تا 18سال، خاطرنشان ساخت: اجرای این تفاهم نامه گامی اساسی در توسعه و تقویت فرهنگ کار و مهارت آموزی در بین آینده سازان کشور می باشد.
عظیمی خاطرنشان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای دارای گستردگی در زیرساخت های اجرائی، مربیان ماهر و ... می باشد و ضروری است بنیاد ملی نخبگان اهرم های تشویقی برای ورود نوجوانان به این طرح در نظر بگیرد.
وی مشاوره و هدایت شغلی برای پذیرش دانشجو در طرح بورسیه صنعتی، کارآموزی فناورانه برای مستعدین پذیرش شده در طرح بورسیه صنعتی بنیاد ملی و توانمند سازی جامعه هدف تفاهم نامه از طریق ارائه آموزش های مهارتی مورد تقاضا را موضوع این تفاهم نامه عنوان کرد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، همکاری در مصاحبه و گزینش دانشجویان در کارگروه ارزیابی مربوطه با رویکرد مشاوره و هدایت شغلی، تهیه بسته های آموزش مهارتی حسب رشته های تحصیلی ارائه شده توسط بنیاد ملی، برگزاری دوره خاص مورد نیاز بنیاد استانی (سفارش محور)، بررسی صلاحیت و صدور مجوز مهارت آموزی در محیط کار واقعی واحدهای اقتصادی، بررسی نتایج نیاز سنجی آموزشی انجام شده برای اولویت بندی و برنامه ریزی آموزشی کارآموزان، ارائه مشاوره هدایت آموزشی - شغلی به کارآموزان معرفی شده ، معرفی مراکز آموزش فنی و حرفه ای و برنامه ریزی برای اجرای آموزش های مورد توافق فنی حرفه ای و بنیاد استانی، تدوین استانداردهای آموزشی بلندمدت مختص دوره های مهارت آموزی بورسیه صنعتی متناسب با نیاز طرح و ... از تعهدات این سازمان برشمرد.
پرورش و هدایت استعدادها از دوران دانشآموزی
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر تدوین و پیادهسازی مسیر نخبگان کشور، گفت: در «طرح شهاب» با همکاری آموزش و پرورش ۷۰۰ هزار دانشآموز را به عنوان نخبه شناسایی کرده ایم که آنان مخاطبان بنیاد ملی نخبگان هستند و در این طرح در هفت زمینه استعداد هوش منطقی، ریاضی، کلامی، هنری، مدیریتی، حرکتی و جسمانی به صورت نامحسوس شناسایی می شوند.
«سید سلمان سید افقهی»، اظهار کرد: «طرح شتاب» نیز طرحی است که وظیفه شتابدهی به استعدادهای شناسایی شده را در دوره جوانی و دانشگاه بر عهده دارد و به معنای شبکه توانمندسازی استعدادهای برتر است که باید به صورت شبکهای و مبتنی بر توانمندسازی افراد باشد. مخاطبان ما اکثراً استعدادهای برتر هستند و پس از شناسایی استعداد آنان، پرورش این استعداد توسط نهادی مانند سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ضروری می باشد.
وی اذعان کرد: ظرفیتها و تواناییهای یک انسانی به مرور از استعداد بودن به فعلیت میرسد. این مسیر قوه به فعل را باید در بنیاد ملی نخبگان مدیریت کنیم؛ بنابراین از این پس باید در بنیاد مسیری را تحت عنوان مسیر نخبگی برای هر نخبه تعریف کنیم و آن را در کانون برنامههایمان در بنیاد در نظر داشته باشیم. در این راستا این فرآیند را در نظر گرفتیم که استعدادی که یک نخبه در آن رشد کرده، به فعلیت برسد و در نهایت خود به یک نخبه اثرگذار تبدیل شود.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان بنیاد ملی، اعلام عناوین رشته های مورد نظر و فرصت های شغلی مورد نیاز واحدهای اقتصادی جهت بهره برداری در تدوین طرح اختصاصی مشاوره و هدایت شغلی، تأمین اعتبار مهارتی فناورانه برای کلیه پذیرفته شدگان طرح بر اساس شیوه نامه ابلاغ شده، بورسیه صنعتی حمایت هایی مالی لازم برای انجام آموزش های تخصصی مهارتی و فناورانه مورد نیاز کارآموز بر اساس نظر واحد اقتصادی و سازمان فنی و حرفه ای ، در اولویت قرار دادن نفرات برتر مسابقات ملی مهارت در صورت داشتن شرایط و ... را از تعهدات این بنیاد خواند.
بر اساس این گزارش، در آئین انعقاد تفاهم نامه همکاری که در 7 ماده به امضای «مهرداد عظیمی» معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و «سید سلمان سید افقهی» قائم مقام بنیاد ملی نخبگان رسید، «مجتبی نوروزی» معاون آموزش، «محمود تقی پور» مدیرکل دفتر نظارت بهسازی و هدایت شغلی، «حسین بابایان» معاون دفتر نظارت بهسازی و هدایت شغلی و « غلامرضا نجفی برنا» معاون روابط عمومی و امور بین الملل سازمان حضور داشتند.
انتهای پیام/