چهار راهبرد در تبلیغ برای برخورد با جریان وهابیت معاصر

خبرگزاری فارس پنج شنبه 30 بهمن 1399 - 07:51
چهار راهبرد در تبلیغ برای برخورد با جریان وهابیت معاصر

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح چهارشنبه شب در «دوره شبهه‌پژوهی وهابیت معاصر» در سخنانی به موضوع راهبرد تبلیغ درباره جریان وهابیت معاصر پرداخت و اظهار کرد: وقتی پیرامون این موضوع بخواهیم بپردازیم، ابتدا باید به پیشینه وهابیت و تطرف اشاره‌ کنیم؛ زیرا تندروی از زمان پیامبر اکرم (ص) و در سایر ادیان هم وجود داشته است.

وی با بیان اینکه در زمان امیرمومنان (ع) خوارج از جمله تندروها به شمار می‌رفتند، تصریح کرد: در زمان معصومان افراد دیگری وجود داشتند که از امام معصوم روی بر می‌گرداندند یا شرایطی را برای امام به گونه‌ای در نظر می‌گرفتند که اگر کسی این شرایط را ندارد، نمی‌تواند امام باشد، در صورتی که دست مردم نیست که چه کسی امام باشد و چه کسی امام نباشد. تنها امام معصوم می‌تواند شرایط زمان و مکان را شناسایی کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به چهار راهبرد مهم تبلیغ اشاره کرد و گفت: یکی از راهبردهای تبلیغ، خردورزی و اخلاق مداری است، زیرا خرد ورزی، تعقل و اخلاق‌مداری پایه و اساس تبلیغ به شمار می‌آید. که تحقق آن با صبر امکان پذیر است، در تبلیغ مبلغ باید صبور باشد.  

وی تاکید کرد:  بنابراین نیکی کردن و برخورد با ملایمت بسیار مهم است؛ قرآن هم می‌فرماید نیکی کردن و بدی کردن یکسان نیست؛ بدی دیگران را به شیوه‌ای که نیکوتر است، انسان باید برخورد و جبران کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب، دومین راهبرد تبلیغ را انصاف مداری برشمرد و گفت: انسان باید در برنامه تبلیغ انصاف مدار باشد؛ جایی که فرد حق می‌گوید و کلامش درست است، بپذیرد و جایی که کلامش درست نیست، نپذیرد. اما روشن کند که به چه دلیل کلامش درست نیست.  ما درباره انصاف مداری در برخوردهای خود تجدید نظر کنیم؛ گاهی از اوقات کسی را که قبول نداریم، کارهای خوب او را نادیده می گیریم؛ این اشتباه است؛‌ اگر انسان همان کار خوب را به رخ او بکشد چه بسا که گرایش پیدا کند، و اگر کار خوبش را نادیده بگیرد، دلزده می‌شود. 

وی سومین راهبرد را پرهیز از پیش داوری دانست و با بیان اینکه انسان نباید پیش داوری کند زیرا پیش داوری کردن برای انسان و جامعه مشکل ساز است، یادآور شد: ریشه بسیاری از تفرقه های اجتماعی و اختلافات پیش داوری است. 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: چهارمین راهبرد، توجه به مشترکات است؛ در تبلیغ انسان باید مشترکات را به صورت برجسته در نظر بگیرد و با استفاده از ظرفیت خوب مشترکات به سراغ مواردی برود که مشترک نیست و آن‌ها را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

انتهای پیام/2258/ر

منبع خبر "خبرگزاری فارس" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.