مبارزه با قاچاق، اولویت‌ مرزبانی کشور

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 08:32
فرمانده مرزبانی فراجا گفت یکی از اولویت‌های مرزبانی و اولویت‌های کشور مبارزه با قاچاق از جمله قاچاق انسان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فرمانده مرزبانی فراجا با حضور در برنامه صف اول به پرسش ها درباره مبارزه با ورود اتباع غیرمجاز و جلوگیری از قاچاق کالا و سلاح پاسخ داد.

سوال: دورترین نقاط کشور چقدر می‌شود؟
سردارگودرزی فرمانده مرزبانی فراجا: ما ۸ هزار و ۷۵۵ کیلومتر مرز خشکی و دریایی داریم که ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی است بعد از روسیه و چین ما بیشترین همسایه‌ها را داریم که ۱۵ کشور همسایه ما هستند و تنوع آب و هوایی بسیار زیادی بعضی جا‌ها در زمستان ۳۰ تا ۴۰ درجه سرما در آذربایجان غربی و کردستان و جا‌های دیگر هست. شش ماه ما آذوقه را به افرادمان می‌دهیم و همان جا برف را آب می‌کنند و بالاخره آب شرب شان را تهیه می‌کنند و در شرایط سخت آب و هوایی در همان لحظه شاید در دریا و یا خوزستان، بوشهر، بندرعباس، قسمتی از سیستان و بلوچستان ۲۴- ۲۵ درجه بالای صفر است هوا، لذا ۵۰ - ۶۰ درجه تغییر آب و هوایی داریم، اما محکم و جدی ایستادند همکاران ما.

سوال: وضع مرزهایمان چطور است سردار؟
سردارگودرزی: به فضل الهی ما با آموزش‌های تخصصی، ساختار مرزبانی که در سال ۱۳۹۸ به توصیه فرمانده معظم کل قوا رسید، ستاد کل نیرو‌های مسلح یک طرح جامع مرزبانی را به خدمت معظم له ارائه دادند و ایشان هم عنایت فرمودند، موافقت کردند ساز و کاری فراهم شده الان در مرز‌ها هم از حیث نیروی متخصص مرزی، هم تجهیزاتی که حالا در مراحل بعدی خدمتتان عرض می‌کنم و پشتیبانی مردم و مرزنشینانی که ما استیفای حقوق مرزنشینان را از نظر قانون به عهده مرزبانان است. این پشتیبانی که ما اعتقادمان بر این است که همه مرزنشینان قریب به ۴ میلیون مرزنشین ما داریم که همه آنها مرزیاران افتخاری ما هستند و در هفته فراجا هم ما جلساتی با این‌ها داریم که هم به صورت وبیناری و هم به صورت حضوری هر سال هم این کار را می‌کنیم و در طول سال هم چندین مرحله این کار را انجام می‌دهیم و باعث افتخار است که امنیت مردم غیور و سلحشور و بزرگواری را تأمین می‌کنیم که در مرز‌های کشور از صداقت بسیار بالایی برخوردار هستند. در مجموع قابل اطمینان و قابل اتکا و اطمینان بخش است.

سوال: یک بخش مهمی از امنیتی که در داخل کشور داریم مرهون تلاش فرماندهی مرزبانی کشور و همکاران و همرزمان شما در دور تا دور ایران عزیز است، ولی به آن اندازه‌ای که شما در اصل زحمت می‌کشید و این امنیت را تأمین می‌کنید، شاید خیلی‌ها به آن اندازه از شما اصلاً شناخت نداشته باشند قبول دارید، یعنی یک جور مظلوم واقع شدید، حتی لباس شما شاید برای خیلی‌ها خیلی شناخته شده نباشد، شما فرض کنید دوستان سپاه را کسی ببیند فرم لباس مشخص است، ارتش مشخص است، حتی همکاران شما نیروی انتظامی مثلاً راهنمایی و رانندگی و دوستان انتظامی اینها رنگ لباس شان مشخص است، ولی لباس مرزبانی حتی قریب باشد در داخل شهر شاید علتش این است که شما بیشتر خارج از شهر هستید و در داخل خیلی حضوری ندارید که مردم بخواهند بشناسند، ولی به هر حال لباس بسیار شکیل و زیبا شما اصلاً تیپ و هیکل تان نظامی و کاملاً دلچسب است.
سردارگودرزی: سوال خیلی زیبایی را الان همکاران من خیلی خوشحال شدند این سوال را حقیقتاً شما سوال کردید، فرمانده معلم کل قوا در یک فرمایشی با یکسری از خانواده معظم شهدا می‌فرمایند شهدای مرزبانی مظلومند. یعنی حضرت آقا هم به این موضوع واقف است و این هم مظلومیت مرزبانان ما هستند، خیلی‌ها من را می‌بینند که حتی دوستان مثلاً نظامی ما، حتی در یکی دو روز گذشته نمایندگان محترم مجلس یکی دو نفر از من سوال می‌کردند که این لباس مال کجاست، شما کجا هستید، گفتم این مظلوم مرزبانی است، یا بعضی‌ها می‌گویند مگر مرزبانی مگر انتظامی در مرز هم هست. ما از ۸ هزار و ۸ هزار و ۷۵۵ کیلومتر مرز‌ها ۹۶ درصدش در اختیار مرزبانی انتظامی کشور است. البته در بعضی جا‌ها در کنار ما دوستان نظامی هم هستند که ما قدردان تلاش‌های آنها هستیم، اما ساز و کاری که عرض کردم در طرح جامع مرزبانی وجود دارد هم در قانون انتظامی کشور ما مرزبانان استیفای حقوق دولت و مرزنشینان و دیپلماسی مرزی به عهده مرزبانی است. این واقعیت وجود دارد. ما در مجموع در مرز‌های کشورمان الان ساز و کاری فراهم شده که هر کسی بخواهد از مرز عبور کند حتی یک آدم مسئولی حتماً باید مرزبان ما، چون استوارنامه از وزارت امور خارجه فرمانده هنگ مرزی ما دارد، ما، چون ساختارمان مرزبانی استان ۱۶ استان کشور، مرزبانی در ستاد مرکزیت، ستاد عالی که در تهران است که ما در خدمتشان هستیم، ساز و کاری دارد، چندین هنگ مرزی و دریابانی که هر کدام از این‌ها از یک تیپ تقویت شده بیشتر هستند. یعنی هر کدام چندین گروهان، هر گروهان پنج شش پاسگاه، هر پاسگاه هفت هشت تا برجک و دیده بانی دارد که در سراسر مرز‌های کشور حالا دریابانی با یک ساز و کاری، شناور‌های پیشرفته‌ای که امروز در اختیار است؛ لذا این حقیقتاً مظلومیت مرزبانی است. سوال جالبی بود و ما خوشحال شدیم که این سوال را پرسیدید.

سوال: دلیلش این است که کمتر در تلویزیون و رسانه حضور پیدا می‌کنید؟
سردارگودرزی: هر وقت گفتند ما در خدمت صدا و سیما بودیم، اما امیدوار هستیم هر زمانی نیاز باشد ما حضور پیدا کنیم، فعالیت هایمان، زحمات همکارانمان که در شرایط سخت یعنی کار سخت پلیسی را همکاران بنده انجام می‌دهند ما بتوانیم گوشه از زحمات شان را جبران کنیم، هر کدام از کوه می‌آیند پایین، از ارتفاع می‌آیند پایین، از شرایط سخت به محض این که بچه شان را می‌بینند بعد از ۳۰ روز، یک ماه، بعضاً ۴۰ روز در شرایط سخت زمستان بیشتر، به محض این که می‌رسند بچه‌های کوچک شان، چون بچه‌های ما جوان هستند مرزبانی به محض این که بچه هایشان را می‌بینند قبل از این که احوالپرسی کند بچه پدر را می‌بوسد می‌گوید بابا کی می‌خواهی برگردی؟ این مظلومیت بچه‌های مرزبانی است، اما این مظلومیت هم پیامبر عظیم الشان اسلام در بحث مرز و مرزداری و هم امام صادق، هم امام جواد (ع) فرمایشات زیادی در بزرگان دینی ما است. هر چه ریاضت بکشیم به کمال مطلوب می‌رسیم ما هم اعتقادمان بر این است لذا همکاران ما ادعایی ندارند، اما بحمدلله در چرخه امنیت کشور نقش آفرینی می‌کنند، حالا اگر فرصت شد من اربعین را خدمت شما عرض کنم فقط همین اربعینی که امسال شد.

سوال: ما با مهمانان نظامی که یک کمی خودمانی می‌شویم ماجرای در اصل نشان‌هایی که بر سینه دارند را می‌پرسیم یک به یک، اگر مایل هستید توضیح بفرمایید، چون هر کدام از آنها نشان دهنده یک تلاش و سختی است؟
گودرزی: اینها یک دستورالعمل دارد که ستاد کل مسلح، معاونت محترم نیروی انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح به نیرو‌های مسلح ابلاغ کرده دوره‌های تحصیلی.

سوال: حالا یک به یک اگر نشان بدهید به نظر من خیلی بهتر است.
سردارگودرزی: من مثلاً بالایش است ایثارگری نوشته خب ما، چون در زمان جنگ بالاخره جانباز جنگ هستیم خب این یک موردش این هست ایثارگری و جانبازی، دکترای روانشناسی که من در دانشگاه شیراز گرفتم مثلاً یک نمونه اش مثلاً این هست و اینها که آخرین تحصیلات، دوره‌های عرضی و طولی مثل دوره‌ی دافوس، دانشگاه فرماندهی و ستاد که هر کس طی می‌کند یکی از این موضوعات اضافه می‌شود به این اقدامات عمدتاً فعالیت‌هایی هست که در طول دوران خدمتشان یک نظامی از درجات پایین تا بالا که عمدتاً از در رده‌های افسر ارشدی وجود دارد این لنت‌ها را می‌تواند استفاده کند.

سوال: لنت می‌گویند؟
سردارگودرزی: بله لنت می‌گویند که این نشانه این هست که شما چه دوره‌هایی دیدید چه مراتبی طی کردید چه مسائلی در بحث تقویت قوای جسمانی مثل ورزش و بحث عرض کردم ایثارگری بیشتر در حوزه‌های تحصیلی است که چه دوره‌هایی در کشور‌هایی که ما می‌رویم، چون دیپلمات هستیم و اینها بعداً مثلاً حضور پیدا می‌کنیم در کشور‌ها نظامی‌ها معمولاً این نشانه‌ها را می‌شناسند این نشانه‌ها نشان از این دارد که این نفر تحصیلات، فعالیت‌های که در دوران خدمتش در طول خدمتش دیده این نشانه‌ی فعالیت هایش می‌تواند باشد.

سوال: امیر آن که پرچم جمهوری اسلامی ایران روی آن هست آن نشانه چی هست آن پایین ردیف اول از پایین وسطی؟
سردارگودرزی: تحصیلات تکمیلی، دکترای روانشناسی. البته این آرم، آرم دکتری هست و این‌ها که این نشان، نشان کسی است که می‌تواند استفاده بکند که آخرین تسهیلات تکمیلی را داشته باشد.

سوال: شما جدا در یک دانشگاه دیگری تحصیل کردید.
سردارگودرزی: بله البته در دانشگاه امروز رئیس محترم ستاد کل نیرو‌های مسلح دکتر سردار باقری دستور جامعی را داده که نظامیان باید حتماً دوره‌هایی را در دانشگاه دفاع ملی را طی بکنند و بعضی از درجات را منوط کردند به آن طی آن دوره‌هایی که تا دکتری وجود دارد در پدافند غیرعامل، در امنیت ملی کشور که این خیلی فعال شده و الآن هم آقای دکتر احمدی مقدم آنجا تشریف دارند و خیلی هم فعال شده و مطالعات راهبردی مناسبی هم در آنجا وجود دارد که نیاز واحد‌ها را می‌سنجند و بر این اساس ما مثلاً من می‌گویم سرفصل‌های آموزشی من در مرزبانی چه چیز‌هایی باشد آنها یا پایان نامه‌های دکتری و کارشناسی ارشد را ما تعیین می‌کنیم ما می‌گوییم بر حسب نیاز این موضوعات را ما لازم داریم و این‌ها بر آن اساس پایان نامه‌های دانشجویان ما را تعیین می‌کنند و مورد بهره برداری ما در مرز قرار می‌گیرد امروز با یک عقلانیت با یک خرد جمعی به فضل الهی نیرو‌های مسلح می‌درخشند دلیلش هم همین تحصیلات و همین نیازسنجی‌هایی که انجام می‌گیرد.

سوال: بسیار خوب در خدمت سردار گودرزی هستیم فرمانده محترم مرزبانی کشور، سردار چقدر از مرز‌های ما به وسیله‌ی نیروی انسانی دارد کنترل می‌شود یا چقدرش را مجهز به تجهیزات الکترونیک هستند هوشمندسازی شدند با ساز و کار‌های الکترونیکی هوشمند دارند کنترل می‌شوند؟
سردارگودرزی: در حال حاضر که ما بیشتر انسان محور هستیم مرزهایمان را کنترل می‌کنیم البته توأماً ضمن اینکه آموزش‌های تجهیزات و سیستم‌های الکترونیک، اپتیک و انواع پهپاد‌ها را برای پایش تصویری مرزهایمان که در فیلم هم ملاحظه فرمودید داریم، اما درصدش خیلی قابل توجه نیست، اما ما در برنامه‌ی ۵ ساله‌ی هفتم که از سال آینده شروع می‌شود توسط متخصصین امر که عمدتاً جوانان برومندی هستند که در ستاد مرزبانی کشور در حال مطالعات و تحقیقات لازم هستند که ما بتوانیم مرزبانی را در آینده معماری که انجام گرفته بر اساس معماری که مرزبانی دارد باید شکل بگیرد داریم انجام می‌دهیم الآن در حال حاضر سیستم‌های الکترونیکی اپتیکی که از یعنی دستاورد جوانان برومند کشورمان هست ما عمدتاً از فناوری‌های داخلی داریم استفاده می‌کنیم و در برنامه‌ی هفتم فکر می‌کنم در پنج ساله‌ی برنامه‌ی هفتم با اعتباراتی که در کمیسیون مرز که با حضور وزیر محترم کشور انجام شده و پیشنهاد شده برای انسداد الکترونیکی، انواع حسگر‌ها حتی دیوار‌های مغناطیسی برای محل‌هایی که ما تهدیدات را وجود دارد در مرزهایمان متأسفانه وجود دارد این‌ها تدارک دیده شده به تدریج دارد اعتباراتش از طریق ستاد کل نیرو‌های مسلح و دولت محترم حقیقتاً دولت در این زمینه ریاست محترم جمهور وقتی مصوبه‌ای انجام شد که ۳ میلیارد یورو در مرز‌ها ظرف یکی دو سال مورد استفاده قرار می‌گیرد در بحث انسداد مرز‌ها و به ویژه در بحث الکترونیکی و اپتیکی کردن مرزهایمان و ما بتوانیم از طریق فیبر نوری نیازمندی‌های مرزهایمان را تأمین کنیم در حال شکل گیری و به سرعت داریم پیش می‌رویم، اما الآن در حال حاضر نمی‌شود گفت چند درصد، اما توأماً هست یعنی هم سیستم الکترونیک و اپتیکی حتی ما یکی دو شب گذشته یکی از مفسدین اقتصادی می‌خواست از مرز خارج بشود در مرز ترکیه همین پاسگاه مرزی ما در گروهان مرز چالدران از طریق دوربین متوجه شد که کسی از مرز قصد خروج دارد دستگیر کردند و در رسانه‌ها هم آمد که مرزبان‌ها این‌ها را دستگیر کرده بودند لذا دوربین‌ها هست ما حریفمان را خوب داریم رصد می‌کنیم به ویژه در جنوب شرق و در دریا کاملاً سیستم‌هایی که در اختیار الآن هست اشراف اطلاعاتی ما را افزایش داده به ویژه روی گروه‌های معاند، روی گروه‌های تجزیه طلب، روی گروه‌هایی که در تلاش هستند که ناامنی در داخل کشور ما و یا در مرزهایمان به ویژه در ایام حساس ایجاد کنند به فضل الهی ما اشراف مان الان اشراف بسیار بسیار عالی است و در جا‌هایی تسلط پیدا کردیم یعنی کاملاً تسلط لازم را داریم دلیلش این است که هم افراد باتجربه، هم افراد با صلاحیت و هم افراد متخصص توأم با تجهیزات امروز در اختیار است، اما داریم می‌رویم به سمت و سویی که روزی برسد...

سوال: یعنی تا قبل از پایان برنامه پنج ساله هفتم اگر اعتبارش تخصیص پیدا کند می‌شود گفت که بخش عمده‌ای از مرزها؟
سردارگودرزی: به فضل الهی در پایان پنج ساله هفتم ما سیستم‌های الکترونیکی و اپتیکی، حسگر‌ها و دیوار‌های مغناطیسی و پدافند‌های مناسب و خلاء‌های مرزی مان را به ویژه جاده‌های مرزی در عمران مرز، پاسگاه‌ها و برجک‌های مورد نیازمان را تکمیل کنیم، لذا در مجموع الان عرض می‌کنم که شاید مثلاً بشود گفت که ۳۰ درصد، اما با تجربیاتی که داریم البته ما یک هماهنگی‌هایی هم با بعضی از کشور‌ها داریم که دیپلماسی بسیار قوی است، الان با ارتش عراق داریم، با مرزبانی عراق داریم، با ترکیه داریم، با پاکستان بعضاً داریم، با کشور‌های همسایه مان بحمدالله یک هماهنگی خیلی خوبی داریم که با همدیگر اطلاعات مان را رد و بدل می‌کنیم که این رد و بدل کردن اطلاعات باعث شده بر حریف مان که همانا قاچاقچیان سلاح و مهمات است و یا قاچاق از انواع مختلف است یا قاچاق انسان است کاملاً اشراف خوبی را پیدا کردیم و قابل اطمینان است.

سوال: راجع به مرز‌های شرقی کشور و به ویژه تردد‌های غیر مجاز و ورود اتباع خارجی به داخل کشور به ویژه از مرز‌های شرقی اخیراً در فضای مجازی تصاویری پخش می‌شود که مثلاً با کامیون یک تعداد زیادی این جور القا می‌شود که این‌ها خیلی راحت وارد می‌شوند این را توضیح می‌فرمایید که اصلاً کنترل آن طرف به چه صورت است، ما چقدر تردد غیرمجاز داریم، بازداشتی‌های شما چقدر است؟
سردارگودرزی: ما در شش ماهه اول امسال فقط مرزبانی را عرض می‌کنم عمدتاً در جنوب شرق ۹۰ هزار نفر را دستگیر کرده یعنی از کسانی که قصد تجاوز و یا قصد ورود به داخل کشور را داشتند دستگیر کردیم و طی فرآیندی به کشور متبوع شان عودت دادیم، یعنی روزانه ۵۰۰ نفر را ما دستگیر کردیم. مستحضرید ما با توجه به قرابت‌های زبانی، فرهنگی و تاریخ مشترک با کشور‌های همسایه داریم و ظلمی که مستکبران عالم، نظام سلطه به نظر بنده در بعضی از کشور‌های همسایه ما از دیرباز ۲۰ سال روسیه وارد آنجا شده بود بعد ارتش تروریستی آمریکا به غارت آنجا را داشت، آن کشور را داشت، درگیری‌های داخلی خودشان حقیقتاً بعضاً برای مرزبانان سخت کرده است، ما تا سال ۱۴۰۰ میانگین در سال ۷۲۰ هزار نفر را طرد می‌کردیم از مرز‌های جنوب شرق کشور. از ۱۴۰۰ درگیری‌هایی که در کشور همسایه ما اتفاق افتاد این عدد به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال افزایش پیدا کرد. این آمار‌ها نشان می‌دهد اول که ما حقیقتاً در تلاش هستیم که اول که هم رأفت اسلامی، هم باور بفرمایید من بعضی مواقع‌ همکاران بنده وقتی بچه کوچک، زن و بچه را می‌بینند، پیرمرد و پیرزن بیمار را می‌بینند باور بفرمایید با آمبولانس‌های خودمان به بیمارستان‌های نزدیک در مرز می‌رسانیم، البته این رأفت اسلامی است، این معرفتی است که ما نسبت به آن‌ها داریم، آن‌ها به ما پناه آوردند، ما بالاخره یک اخلاقی را باید رعایت کنیم که این در مرزهایمان دارد انجام می‌شود. ما عمدتاً وقتی که این‌ها حضور پیدا می‌کنند در شب، در روز دستگیر می‌شوند و به اردوگاه‌ها معرفی می‌کنیم، معمولاً این‌ها را با سیستم‌های بیومتریک عنبیه چشمشان را می‌گیریم و مشخص می‌کنیم که این‌ها چند بار ورود پیدا کردند به داخل کشور ما و بالاخره چطور باید اینها را با این دیپلماسی مرزی ما بتوانیم این‌ها را تحویل طرف مقابل بدهیم که این خودش یک فرآیند سخت و پیچیده‌ای دارد، اما به فضل الهی ما در این موضوعات اشراف مان، اشراف اطلاعاتی خیلی خوبی است یعنی کاملاً تسلط داریم. اگر این که مثلاً مراعات می‌کنیم به خاطر این فرهنگ مشترک و متوجه شدیم که مستکبران عالم به این‌ها جفا کردند در بعضی از کشورها، بعضی از قومیت ها، بعضی از انسان‌ها واقعاً جفا کردند به اینها. بعضی از این موضوعاتی که الان در صدا و سیما و در جا‌هایی هست من در فضای مجازی هست به نظرم اغراق است و این کار معاندین است، به دنبال این هستند که مشکلاتی را بوجود بیاورند.

سوال: همین که مثلاً یک کامیون نشان می‌دهند که کلی آدم زیر چادر می‌آیند بیرون.
سردارگودرزی: آنهایی که بیرون می‌آیند آنها یک قسمتی در خاک افغانستان فیلمبرداری شده با چمدان و اینها، یک قسمتی در زمانی بوده که اینها درگیری داشتند و ما مجبور شدیم که این‌ها را پناه دهیم در اردوگاه هایمان نگه داریم یعنی آمار و ارقام است اگر فرصت می‌شد الان ملاحظه می‌فرمایید که در تابستان ۱۴۰۰ ما بعضی اوقات روز بوده دو سه هزار نفر پناهجو را راه می‌دادیم و در حد امکان مان از آن‌ها پذیرایی می‌کردیم و ناموس خودمان می‌دانستیم و در این چند سال هم جمهوری اسلامی واقعاً با رأفت و از همه توان خودش استفاده کرده و این‌ها را بالاخره از امتیازات کشور ما استفاده کردند، اخیراً هم وزیر کشور در جلساتی که من حضور دارم دارند این‌ها را ساماندهی می‌کنند. البته ما هم از کشور‌های همسایه مان انتظار داریم که به قوانین و مقررات کشور ما توجه داشته باشند، این خیلی مهم است و حتی پناهجویانی که قصد بعضاً داخل کشور به لحاظ همین شرایط خاصی که در کشور خودشان هست حتماً به قوانین و مقررات مرزی ما عنایت و توجه داشته باشند، بالاخره هر کشوری برای خودش قوانین و مقرراتی دارد که باید این قوانین و مقررات باید همه جا مورد احترام باشد ما هم که در کشور‌های دیگر حضور پیدا می‌کنیم به عنوان دیپلمات، به عنوان کسی که باید کار‌های مرزی مان را انجام دهیم، همه قوانین و مقررات آن مرز‌ها و آن کشور مقابل را رعایت می‌کنیم و این در دنیا هم پذیرفته شده است؛ لذا حتماً باید مرزهایشان را مراقبت کنند. یکطرفه مرز اداره نشود. متأسفانه ما بعضی از مرزهایمان در کشور‌های همسایه مان مرزهایمان یک طرفه اداره می‌شود، ما تقاضا کردیم از دوستان که ما کمک می‌دهیم شما بیایید مرزهایتان را تقویت کنید و اصول دیپلماسی رعایت شود، جلساتی داشته باشیم، اما در مجموع من به نظرم می‌آید این اقداماتی که اخیراً در فضای سایبر دارند روی آن مانور می‌دهند کار دشمن است نباید توجه کنیم، چون ما مشکلی در این زمینه نداریم، داریم ساماندهی می‌کنیم و این ساماندهی خیلی از پناهجویانی که در کشور ما هستند مراجعه کردند، مورد حمایت واقع شدند و کارت گرفتند، بعضی از اینها سالیانه با مجوز جمهوری اسلامی وارد می‌شوند.

سوال: آماری دارید از این‌ها که قانونی یا غیر قانونی وارد می‌شوند از کل مرزها؟
سردارگودرزی: بله، بیشتر در جنوب شرق است این‌هایی که وارد کشور می‌شوند البته بعضی‌ها هم در دریا به عنوان کمک در کشتی‌ها که بار خالی می‌کنند و یا بارگیری می‌کنند بعضاً می‌آیند رسوباتی انجام می‌گیرد و اینها، اما عمدتاً در جنوب شرق کشور است که به کشور‌های همسایه مان از نظر دیپلماسی هم اعتراض کردیم و هم از آن‌ها خواستیم که این‌ها هم توجه کنند، در مجموع امروز دارد ساماندهی می‌شود، دولتمردان کشورمان در این زمینه همت خوبی را دارند. ما از اتباع خارجی که در کشورمان هستند حتماً به تذکراتی که وزارت کشور، سازمان ملی اتباع بیگانه یا اتباع خارجی که الان در ساختار وزارت کشور شکل گرفته توجه کنند و اینها مراجعه کنند، مورد حمایت قرار می‌گیرند و این کار دارد انجام می‌گیرد و مورد خاصی نیست. به نظرم بعضی از این آمار و ارقام اغراق است، بعضی‌ها تشویش اذهان عمومی است.

سوال: در یک سال گذشته عملکرد را چطور می‌بینید سردار؟
سردارگودرزی: یکی از اولویت‌های مرزبانی و اولویت‌های کشور بحث مبارزه با قاچاق است این قاچاق انواع مختلف دارد از قاچاق انسان می‌شود افرادی هستند که سودآوری برایشان دارد داریم با آن‌ها برخورد می‌کنیم، چه در بحث انواع قاچاق است که ورود پیدا می‌کند به داخل کشور، متأسفانه ۹۰ درصد قاچاق از معابر رسمی کشور به عنوان ته لنجی، یک روزی ته لنجی یک شناور با یک لنج ما وقتی می‌رفت کشور‌های حاشیه خلیج فارس در حد ۱۵هزار تومان، بعد شد ۱۵۰ هزار تومان، وسایلی که این ملوانان این کسانی که کار می‌کردند داخل این لنج یا این کشتی که بار می‌زدند کار می‌کردند برای خانواده هایشان وسیله می‌آوردند، اجازه به آنها می‌دادند، یواش یواش ادامه پیدا کرد، دولت‌های مختلف تا رسید به ۳۰ نیسان، الان یک ته لنجی رسیده به ۶۰ - ۲۲ یعنی تقریباً ظرف چند دقیقه ۲۰۰ تن کالا را خالی می‌کنند در این خودرو‌های تیزرو و این‌ها حق مال کسی که دارند از نظر گمرکات قابل عبور هستند و خیلی چیزی از این‌ها درنمی آید. این‌ها از گمرک می‌آیند رد می‌شوند و ته لنجی رد می‌شوند، متأسفانه، چون قوانین و مقررات به گونه‌ای است که این فقط برای استفاده از استان‌های مرزی است، اما آیا یک لنج که ۲۰۰ تن، ۱۵۰ تن از ۶۰ تن تا ۲۰۰ تن بعداً تا ۵۰۰ تن جنس مورد نیاز حالا مثلاً داخل کشور را می‌آورد آن ۱۰۰ قلمی که مشخص شده آیا همه این تلویزیون‌ها مورد نیاز است؟ ما می‌گوییم نه. ما یکی دو روز گذشته با حضور فرمانده کل انتظامی هزار و ۳۰۰ تن انواع قاچاقی را که از تلویزیون، از یخچال، از وسایلی که ما در داخل کشور با بهترین کیفیت داریم می‌سازیم، ما به آتش کشیدیم، البته ما در مرزبانی از سال گذشته برج ۱۱ سال گذشته تا به امروز ۵۰ مورد اقلامی که ضد فرهنگی بوده، اقلامی که تاریخ مصرف گذشته بوده متأسفانه، وسایل آرایشی بوده، پودر‌هایی بوده که می‌شود ضرر داشته باشد برای جوانان ما که استفاده می‌کنند و وسایلی که مورد نیاز نیست مثل غذای حیوانات که مورد نیاز کشور ما نیستند یا تلویزیون یا یخچالی که بهترین نوع آن در داخل کشور ما، ما ۵۰ بار این‌ها را به آتش کشیدیم در استان‌های مختلف از پاوه، از کردستان بگیر تا دریا، لذا ما در آمار‌هایی که الان داریم نشان از این دارد که یک قسمتی از آن را سخنگوی فراجا ملاحظه فرمودید در فیلمی که پخش شد داشتند. ما در ظرف شش ماه گذشته قریب به ۲ هزار انواع سلاح گرفتیم که بیش از ۹۰ درصد جنگی است، این خواست دشمن است، یعنی اطلاعات کشور‌های معاند به ویژه در اغتشاشات سال گذشته در زمان اغتشاشات گذشته فقط مرزبانی ۳ هزار اسلحه از شمال غرب کشور کشف در نقطه صفر مرزی در درگیری کشف کرده است.

سوال: الان در بحث قاچاق، چون شما فرمودید برای خیلی‌ها سوال است که با همه این کنترل‌هایی که دارد اتفاق می‌افتد چرا حجم قاچاق ما اینقدر بالاست؟ یکی از اشکالات همین است که جنابعالی فرمودید یعنی آنچه که تحت عنوان ته لنجی و مبادی رسمی و گمرکات وارد می‌شود این به نظر شما ایراد قانون است یا گمرکات خیلی؟
سردارگودرزی: دولت‌ها در گذشته آمدند بالاخره برای رفاه مرزنشینان که عمدتاً در آنجا استفاده نمی‌شود با خودرو‌های شوتی، با خودرو‌های تندرو که متأسفانه هم تصادف می‌کنند، هم مردم بی گناه کشته می‌شوند که بعضاً انتظامی کشور می‌گیرد ما هم برخورد‌های زیادی دارد انتظامی کشور در این رابطه همین هزار و ۳۰۰ تن چندین هزار تن کشف شده هزار و ۳۰۰ تن آن را ما دو سه روز گذشته به آتش کشیدیم که ۸۳۰ تن آن فقط در مرکزیت کشور بود این از همین موضوعات کشف می‌شود.

سوال: چند درصد فکر می‌کنید مبادی رسمی یا قاچاق چند درصد خارجی است؟
سردارگودرزی: ۹۵درصد ما تعدادی کوله بر داریم که الان با یگان‌های تکاوری که فرستادیم در غرب کشور، در منطقه عمومی کرمانشاه از ثلاث باباجانی تا بانه و بعضاً در سردشت و پیرانشهر الان مرز‌های ما استردادشان کاملاً بسته شده است، استرداد پیدا کرده، خوشبختانه اخیراً دستور داده شده اند که کوله بر‌ها در زمان و مکان مشخصی در چندین منطقه مثل کردستان، مثل سیرانبند، مثل مریوان، مثل بانه، مثل سردشت و قسمت‌های دیگر و بزودی ۱۵ نقطه دیگر هم باز می‌شود که شش نقطه این‌ها در سیستان و بلوچستان است با توجه به استضفعاف و مشکلاتی که در سیستان و بلوچستان است دولتمردان کشورمان هم ریاست جمهور، هم ستاد کل نیرو‌های مسلح عنایت داشتند، دستور دادند، وزیر محترم کشور اخیراً باز شده در زمان مشخص، در مکان مشخص، افراد مشخص، تحت نظارت مرزبانی الان این کوله بری‌ها دارد حذف می‌شود و از معابر رسمی از شمال غرب کشور دارد وارد می‌شود.

سوال: یعنی همان‌هایی که کوله بری می‌کردند از مبادی رسمی می‌توانند این کار را انجام دهند قانونی؟
سردارگودرزی: قانونی و قابل کنترل و وسایل مورد نیاز ما را. وسایل مورد نیاز کشور را که تجار حالا با هماهنگی که وجود دارد، وزارت صمت و وزارتخانه‌های مختلفی که در این رابطه نقش آفرینی می‌کنند به ویژه گمرک دارد انجام می‌شود و در مرز‌های ما آن به شدت کاهش پیدا کرده است البته وزیر محترم کشور ما کسب تکلیف کردیم از فرمانده محترم کل انتظامی ایشان هم عنایت ویژه‌ای دارند به مرزنشینان، پذیرفتند که ما به این شکل عمل کنیم، اما اعتقاد خودم بر این است که ما باید به قانون عمل کنیم، این که بیاید در داخل استانی چند نیسان بار بزنند ظرف نیم ساعت، ۲۰۰ تن را ظرف یک ساعت بار بزنند بیاید ما این طرف‌تر به عنوان شوتی بگیریم به نظرم این بی حساب و کتابی‌ها را هر چه سریعتر سامان دهیم.

سوال: یعنی آنهایی که از مبادی رسمی راحت عبور می‌کنند بعد این طرف شما بروید دنبالشان که آنها را بگیرید؟
سردارگودرزی: این وسیله که آمده، این تلویزیون، این یخچال و وسیله‌ای که دارد می‌آید می‌شود قاچاق، ما بالاجبار باید بگیریم و به دستگاه قضایی بدهیم، چون اینها مجوز ندارند یعنی گمرک پولی از این‌ها نگرفته است. این خودش یک مسئله‌ای است که ما هم در این رابطه مرتب اعتراض داریم می‌گوییم این باید ساماندهی شود.

سوال: آخرش پاسخی گرفتید؟
سردارگودرزی: بالاخره دیروز پریروز جلسه‌ای بود در خدمت وزیر کشور کارویژه مرز تشکیل شد تصمیمات خوبی را گرفتند که حالا هم کمک شود به مردم. حالا من آمار‌ها را اگر اجازه بدهید شما این آمار‌ها را ملاحظه بفرمایید فقط در شش هزار و ۳۰۰ شناور هر کدام چندین ملوان دارند فقط در سه استان هرمزگان، خوزستان و بوشهر است که بوشهر ۲ هزار و ۵۰۰ فروند از این لنج‌ها دارد که اینها بالاخره درآمدشان از این اقدام است، این باید قانونی بیاید.

سوال: آن که از مبادی رسمی می‌آید که شما فرمودید ته لنجی می‌آید، این قانوناً باید در داخل همان استان مثلاً استفاده شود و بیرون نباید بیاید مردم بومی آنجاست؟
سردارگودرزی: آیا اینقدر تلویزیون و یخچال و مواد غذایی برای حیوانات و اینها آیا اصلاً در آن استان‌ها مورد استفاده است، قطعاً نه، مواد آرایش آیا این مثلاً مصرف اینقدر در استان است، قطعاً نه. استانداران محترم هم این اعتقاد را دارند که نه این در آنجا می‌آید داخل کشور، وقتی که به داخل کشور می‌آید خودش یک مقوله‌ای دیگری است، این دور تسلسلی باطل را متأسفانه ما باید انجام بدهیم و ما نگران مردم هستیم این خودرو‌هایی که شب در این جاده‌ها به هیچ صراتی مستقیم نیستند یعنی در نه به ایست پلیس توجه می‌کنند. نه سرعت مطمئنه دارند، واقعاً بعضاً می‌زنند آتش سوزی می‌شوند چندین نفر در داخل خودرو سوخته می‌شوند، مردم بی گناهی که دارند مسافرت می‌کنند و کار عادی شان را انجام می‌دهند. به نظرم باید قوانین بازدارندگی داشته باشد هم از حیث مادی و هم از حیث معنوی. آمار و ارقام ما شش ماه گذشته ما ۲۲ میلیون لیتر انواع سوخت گرفتیم، این سوخت اگر ساز و کار مناسبی داشته باشد چرا اضافه باید بدهیم به قسمت‌های کشاورزی و موتور‌های صنعتی که استفاده نکنند. البته اخیراً ما سامانه‌های مثل سامانه صدف و سامانه‌های مختلف را از وزارت نفت گرفتیم و این کنترل‌ها دارد انجام می‌شود.

سوال: سوخت را چطور می‌برند. بعضی‌ها می‌گویند نمی‌دانم شنیدید می‌گویند با لوله می‌برند، یعنی لوله کشی می‌کنند؟
سردارگودرزی: بله. ما بعضی موقع‌ها با تراکتور در اختیار دوستان مان در کنار ساحل گذاشتیم و شخم می‌زنند و این لوله‌ها را این هم هست افراد سودجویی هست، این سود سرسام آوری دارد، سوخت ارزان در داخل کشور ما بعضاً متأسفانه به یغما می‌رود و در جا‌هایی به فروش می‌رسد، یا در درگیری‌های مسلحانه همین هفته‌ای که گذشت بهترین نیروی ما سرهنگی که اهل استان لرستان بود حتی خانه اش کولر نداشت در هرمزگان خدمت می‌کرد چندین سال یک خانه ۶۰ متری برایش اجاره کرده بودند کسی که مبارزه کرد و آنجا به شهادت رسید، مجروح شد و به شهادت رسید و واقعاً مردم هم قدردان این مرد بزرگ بودند من دیدم در کوهدشت لرستان چقدر استقبال کردند از این شهید بزرگوار که حالا قدردان مردم هستیم، اما این‌ها واقعیت‌هایی است که وجود دارد. بیشتر این موضوعات در درگیری‌های مسلحانه است، این‌ها باید قوانین ما بازدارندگی داشته باشد که کسی اجازه ندهد. ما ۲ هزار قریب به ۳ هزار سال گذشته ۲ هزار قبضه اسلحه باید در انبار‌های نیرو‌های مسلح باشد برای دفاع از کشور نه دست یک جوان ناآگاه احساسی قرار بگیرد در عروسی و در عزا و یک رسم و رسومی هم بعضی از استان‌های کشور دارند که می‌زنند خیلی از آدم‌های بی گناه در این مراسم‌ها مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرند حقیقتاً باید یک فکر اساسی شود نباید این‌ها اینقدر سلاح در اختیار مردم باشد باید اقدامات بازدارنده باشد من اعتقادم این است هر چند ما داریم مبارزه مان مبارزه بی امانی است. عرض کردم ما بحمدلله تسلط داریم و اخیراً هم من واقعاً قدردان رئیس محترم ستاد کل نیرو‌های مسلح هستم، سرلشکر باقری اولتیماتوم داد به کشور همسایه ما به کشور عراق گفت اگر تا ۲۸ شهریور این گروه‌های ضد انقلاب که سلاح وارد کشور ما می‌می کنند به صورت مسلحانه مشروب وارد کشور می‌کنند، این‌ها را جمع و جور نکنید ما بالاخره مجبوریم اقدام کنیم که این اتفاق افتاد و می‌توانند مرز‌ها ثبات بیشتری داشته باشند. چرا در یک کشوری باید مسلحانه مشروب الکلی را بیاورند داخل کشور، سلاح بیاورند، سرنیزه، شمشیر. سال گذشته ما فقط در یک لنج در یکی از استان‌های جنوبی ۵ هزار قمه و شمشیر مرزبانی کشف کرد که همان برای آن زمان اغتشاشات آورده بودند، اینها واقعاً سازمان یافته است، من اعتقادم بر این است که سلاح و مهماتی که ورود می‌کند به کشور سازمان یافته است توسط ارتش تروریستی آمریکا و اسرائیل غاصب و کودک کش حقیقتاً دارند در بعضی از مرز‌های کشور ما این‌ها را وارد می‌کنند که صبر نیرو‌های مسلح بسر آمد و این اولتیماتومی که دادند عراق هم پای کار آمد و اینها را از اطراف کشور ما دور کردند که ما قدردان مردم عراق هم هستیم. آمار و ارقامی داریم ما مثلاً ۵۰۰ هزار انواع مواد محترقه، کشف مثلاً ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار انواع قلم‌های دارو‌های مورد استفاده کشور، اینها آمار و ارقام خیلی زیادی هستند. ما هلاکت ۳۰ نفر اشرار را درشش ماهه گذشته داشتیم ما هر شب در استان سیستان و بلوچستان درگیر با گروه‌های ضد انقلاب هستیم، اما بحمدلله رزمندگان ما در مرزبانی جان می‌دهند، خون می‌دهند، اما اسارت را تحت هیچ شرایطی نمی‌پذیرند و حماسه ساز هستند. ما در سراوان دیدیم گروه‌های معاند آمدند با پشتیبانی بعضی از سرویس‌های اطلاعاتی آمدند که برجک ما را افراد ما را به اسارت خودشان دربیاورند، اما نتوانستند ۵ نفرشان به شهادت رسید، اما اجازه ندادند که به اسارت دربیایند، گفتند ما با شما کاری نداریم با بلندگو صدا می‌کردند، اما این‌ها زیر بار نرفتند. درود بر این سربازان، درود بر این پدران و مادران که این بچه‌ها را تربیت می‌کنند و در اختیار ما قرار می‌دهند و خون پاکشان ضامن امنیت کشور است.

سوال: راجع به این که شما فرمودید اینها قطعاً سازمان یافته است قاچاق سلاحی که دارد اتفاق می‌افتد اسناد و مدارک که موجود است؟
سردارگودرزی: بله موجود است، هواپیمایی که سال گذشته آمده بودند در یکی از کشور‌های همسایه ما و سلاح زیادی را وارد کرده بودند و با بالگرد‌های آپاچی که در اختیار دارند بین گروه‌های اشرار و معاندی که مخالف آرمان گرایی کشور ما هستند تقسیم کرده بودند و خیلی هم تنها نمی‌کردند دولتمردان شان اعلام می‌کردند که ما برای براندازی جمهوری اسلامی دست به هر اقدامی می‌زنیم که ما هم همین اعتراض‌ها باعث شده که بالاخره توانستیم این‌ها را مهار کنیم. ما عرض کردم سال گذشته ۳ هزار قبضه اسلحه فقط در مرز‌های جنوب شرق کشور کشف شد که ملاحظه فرمودید یک کلاشینفک در کرمانشاه با بدنه طلایی که این اگر یک آدم مؤثری را با آن ترور کنند این جایزه را به آن‌ها می‌دهند، این معلوم است که سازمان یافته است حتماً مشخص است، یا در همین چند ماه گذشته ۷۰ هزار انواع فشنگ را فقط در اروندرود در هورالهویزه و در بعضی از مرز‌های جنوب شرق کشورمان فقط ۷۰ هزار انواع فشنگ را مرزبانی فقط کشف کرده این قطعاً با مجموعه انتظامی که ملاحظه فرمودید سخنگوی انتظامی فرمایششان این بود در این فیلمی که نشان داد ما یعنی مرزبانی از یک سال گذشته با انتظامی توأم با پلیس امنیت بیش از ۲۲ هزار انواع سلاح را کشف کردند که ۴۱ باند قاچاق را ما منهدم کردیم، ۴۱ باند قاچاق سلاح را که ۶۰۰ نفر قاچاقچی را در حین ورود به داخل کشور با سلاح به صورت سازمان یافته ما دستگیر کردیم و به مقامات قضایی که ۲۴ درصد دستگیری‌های ما نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است البته این نشان از اشرافی است که الحمدلله با سیستم‌هایی که در اختیار است پایش تصویری مرز و آموزش‌های تخصصی که به آدم‌ها دادیم بحمدلله باعث شده که این فعالیت‌ها افزایش دو چندانی داشته باشد. البته سلاح‌هایی هم در کشور‌های همسایه ما به یغما رفته به خاطر تغییراتی که هست که بعضاً آنها هم ممکن است ورود پیدا کند به داخل کشور که ما این تسلط و این اشراف را هم کاملاً داریم با دستگاه‌های اطلاعاتی، با جامعه اطلاعاتی به ویژه نیرو‌های مسلح، مثل سپاه و ارتش و همکاران خودمان در انتظامی یک قرارگاه‌هایی تشکیل شده که با کار مضاعف ما می‌توانیم سلاح و مهمات را در کشور هم ساماندهی می‌کنیم و هم کشفش افزایش پیدا کرده است.

سوال:، چون بحث سوخت را مطرح کردید سوخت الان یک ساز و کار مشخصی دارد به ویژه بنزین، معلوم است که کجا تولید می‌شود، کجا حمل می‌شود به کدام جایگاه‌ها تحویل می‌شود، در جایگاه‌ها لیتر لیترش را می‌نویسند حساب کتاب دارد، این منشأش آن کسی که با لوله سوخت را قاچاق می‌کند یا با هر وسیله دیگری سوخت را از کجا تأمین می‌کند، شما پیگیری کردید، معلوم است؟
سردارگودرزی: ما در چند سال گذشته دفتر تحقیقات علمی کاربردی داریم روی این‌ها می‌دهیم موردی بررسی کنند البته دستگاه‌های دیگری هم دارند این کار را انجام می‌دهند و معاونت محترم ریاست جمهوری در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هم از گذشته این اقدامات را دارد پیگیری می‌کند و با وزارت نفت و قسمت‌های مختلف کشور که در این حوزه دارند کار می‌کنند دستورات ویژه‌ای دارند و دارد بررسی می‌شود گلوگاه‌ها را پیدا کردیم، گلوگاه‌ها پیدا شده، من امیدوار هستم با این سامانه‌هایی که لینک شده با هم با مرزبانی، با انتظامی کشور، با دستگاه‌های مختلف خیلی جلوی این‌ها در آینده بسیار نزدیک گرفته می‌شود همین الان هم دارد کاهش پیدا می‌کند، بعضی‌ها هستند رفتند خودرو‌هایی تهیه کردند که مثلاً فقط کارتش را دارند، کارتش را می‌دهند جایی دیگر، البته وقتی وارد این مقوله شوی یک جریان پیچیده سختی است که امیدوار هستیم هم دستگاه‌های مختلف که ذیربط هستند و هم این که دستگاه محترم قضایی برخورد‌های شدیدتری با این سرباند‌های قاچاق که دارد ان شاءالله قوی‌تر عمل کنند، قوانین که اگر مشکل داریم باید مجلس محترم شورای اسلامی این قوانین را اصلاح کند، قوانین بازدارنده‌ای را داشته باشیم و من یقین دارم با این تقویتی که ما در دریابانی مان انجام دادیم، شناور‌های مناسبی که وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با دستور سرلشکر باقری در اختیار ما قرار دادند به فضل الهی در آینده این کنترل‌ها بیشتر می‌شود و وضعیت بهتر می‌شود، البته هماهنگی‌های بین بخشی به ویژه معاونت قاچاق و ارز ریاست محترم جمهوری مبارزه با این مورد جناب آقای رضوانی فر و دوستان شان یک قدری هماهنگی بین بخشی را افزایش دهند که ما بتوانیم گلوگاه‌ها را در این زمینه بگیریم و اجازه ندهیم کسی بالاخره این سرمایه ملی که مورد نیاز داخل کشور است به یغما ببرد. البته مبارزه ما حقیقتاً مبارزه جدی است کاش شما فرصت شود یک وقتی برویم در دریا و ببینید همکاران ما با چه سختی ۴۸ ساعت در گرمای ۵۵ - ۶۰ درجه با شرجی ۹۰ - ۹۵ درجه در شناور‌ها در دریا هستند تا یک محموله قاچاق را می‌گیرند آن هم با درگیری و با مشکلاتی که وجود دارد، اما برای خودشان توفیق الهی می‌دانند که از این اقدامات و وظایفی که به آن‌ها به حکم قانون واگذار شده انجام بدهند. این لینک کردن این شما هم تاکید بفرمایید این سامانه‌ها با هم لینک شوند. در فرهنگ سازی جامعه صدا و سیما خیلی نقش آفرینی می‌کند.

سوال: برای خوشایندسازی به ویژه سربازانی که در نقاط مرزی در آن اقلیم‌های متفاوت در سرمای زیر منفی ۲۰ و ۳۰ درجه یا گرمای بالای ۴۰ - ۵- درجه خدمت می‌کنند شما چه اقداماتی انجام داده اید؟
سردارگودرزی: من خودم مبدع طرح مکنا هستیم مکنا یعنی مدیریت کیفیت در نیروی انتظامی در چندین استان که فرمانده انتظامی بودم انجام دادم خوشبختانه در مرزبانی هم در حوزه خوشایند سازی که می‌تواند تأمین آسایش باشد و هم تأمین آرامش همکاران مان. نور چراغ یعنی امکانات زیستی را تقویت کردیم، وسایل ورزشی اضافه کردیم، سفر‌های زیارتی به سربازان می‌دهیم، حقوق شان افزایش پیدا کرده، خدمتشان را در مرز کمتر کردیم نسبت به سایر دستگاه ها، تعالی رفتارشان، امتیاز‌های مختلفی که به سرباز دادیم امروز جذب شان نسبت به انتظامی مرزبانی زیاد شده و خدا را شکر به نظرم می‌آید که هم اقتدار سازمانی مان افزایش پیدا کرده هم آستانه ایستادگی شان در مرز‌ها هم افزایش پیدا کرده است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.