سیدمحمد مداح حسینی شامگاه گذشته ۲۴ مهرماه، در مراسم بزرگداشت داریوش مهرجویی که در پردیس سینمایی اطلس مشهد برگزار شد، اظهار کرد: حضور من در این مراسم برای التیام یافتن در کنار شما است، نمیخواهم بگویم مهرجویی چنین و چنان، چرا که مهرجویی کارگردان بزرگی بود. او فیلمسازی شناخته شده در ایران و خارج از ایران بود و نیاز به معرفی من ندارد.
وی افزود: در خصوص آثار مهرجویی کماکان معتقدم بهترین فیلم کمدی سینمای ایران اجارهنشینهاست، ضمن اینکه این بهترین و بدترینها ابزار ما منتقدهاست که تلاش میکنیم تفاوتی ایجاد کنیم و این تفاوت در اجارهنشینها وجود ندارد.
مداح حسینی خاطرنشان کرد: دیگر نمیتوانم اجارهنشینها را ببینم، چرا که چند دقیقه آخر زندگی مهرجویی از جلوی چشمانم عبور میکند، این دو مانند ۲ تدوین موازی هستند و شاید برای من زمان ببرد تا بار دیگر بتوانم آثار مهرجویی را به تماشا بنشینم.
این منتقد سینما گفت: دهه ۴۰ برای سینمای ایران بسیار مهم است، چراکه در این دهه کارگردانهای بزرگی چون بیضایی، مهرجویی و ... به خلق آثاری دست میزنند؛ در آن دوران مهرجویی گاو را میسازد که بسیار حائز اهمیت است چرا که این فیلم یک نسل از بازیگران مانند انتظامی، کشاورز، نصیریان و ... را وارد سینمای ایران میکند و ورود این افراد به سینمای ایران، فیلمهای دیگری با خود میآورد.
مداح حسینی اضافه کرد: مورد دیگر درباره فیلم گاو این است که باب ورود برخی از افراد در حوزه ادبیات چون غلامحسین ساعدی را به سینما باز میکند.
وی عنوان کرد: مهرجویی که فلسفه خوانده نگاه بازی به سینما دارد، لذا ورود افرادی از حوزه ادبیات به سینما را ممکن میکند. تاثیر دیگر این فیلم پس از انقلاب است، در واقع پس از انقلاب نگاه منفی به سینما وجود داشت و سینماهای زیادی در آن دوران آتش زده شد، چرا که یکی از نمودهای صنعت فرهنگی حاکمیتی بود که علیه آن انقلاب شده است.
مداح حسینی گفت: شنیدهایم که در سالهای اول انقلاب عدهای از سینماگران به قم میروند و فیلم گاو را به رهبر انقلاب نشان میدهند و این باعث یک سخنرانی تاثیرگذار در آن دوران میشود و در واقع آن سخنرانی، سینمای ایران را نجات میدهد. در سخنرانی ایشان این جمله مشهور بیان میشود «ما با سینما مسئلهای نداریم بلکه با فحشا مخالفیم». پس از این سخنرانی سینما پذیرفته میشود.
وی ادامه داد: آن دوران بود که فیلم گاو از تلویزیون پخش میشود و در واقع میتوان گفت فیلم گاو باعث رها شدن شکل سینمای ایران قبل از انقلاب میشود.
مداح حسینی افزود: نکته دیگر درباره مهرجویی نگاه اقتباسی این هنرمند است، بسیاری از فیلمهای مهرجویی از جمله پری، سارا، پستچی، مهمان مامان، دایره مینا، گاو و ... اقتباسی هستند و مهرجویی در واقع شکلی از اقتباس را در سینمای ایران مطرح میکند.
این منتقد سینما اظهار کرد: برخی بین مهرجویی قبل از انقلاب و مهرجویی پس از انقلاب تفاوت قائل میشوند؛ مهرجویی قبل انقلاب، فیلمساز اجتماعی و منتقد صریح وضعیت موجود بوده و زبان بسیار تندی دارد. این نگاه در فیلمهای پس از انقلاب تغییر یافته و دغدغهمند میشود که به عنوان نمونه میتوان از فیلم «پری» یاد کرد. البته یک اشتراک در ۲ دوره وجود دارد و آن هم این است که اکران آثار مهرجویی متوقف است.
وی ادامه داد: فیلمهای اول مهرجویی فیلمهای خوبی است، اما ۵ فیلم آخر مهرجویی فیلمهای بدی است که در سینمای مهرجویی جایگاهی ندارد، ضمن اینکه فیلمنامهنویس چند فیلم آخر مهرجویی همسر مرحوم اوست.
سینمای مهرجویی امید به فردا را به تصویر میکشد
این منتقد سینما گفت: سینمای مهرجویی امید به فردا را نشان میدهد و نمود این امید را در فیلم سینمایی مهمان مامان به خوبی میتوان دریافت کرد.
وی یکی دیگر از شاخصههای فیلمهای مهرجویی را نشان دادن سبک زندگی ایرانی و اسلامی برشمرد و ادامه داد: در بسیاری از فیلمهای مهرجویی مناسک اسلامی مانند پخت نذری و عزاداری محرم نمود دارد که این در فیلمهای لیلا و هامون به نمایش در آمده است.
انتهای پیام