احتمال حمله زمینی رژیم صهیونیستی علیه غزه

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 08:49
کارشناسان سیاسی می‌گویند رژیم صهیونیستی برای جبران چهره مخدوش امنیتی و نظامی خود دست به عملیات زمینی علیه غزه می زند.

احتمال حمله زمینی رژیم صهیونیستی علیه غزهبه گزارش خبرگزاری صداوسیما شبکه خبر پنجشنبه شب در  برنامه جهان امروز با حضور سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا و  ارتباط تلفنی با سلمان رضوی کارشناس مسائل فلسطین این موضوع را بررسی کرد.
سوال: آقای زارعی مسئله‌ای که این چند روز خیلی پرتکرار است و حتی کابینه امنیتی و جنگ رژیم صهیونیستی هم امروز درباره آن جلسه داشت، بحث حمله زمینی به نوار غزه است، صهیونیست‌ها از روز اول این حمله زمینی را مطرح می‌کردند و بار‌ها هم آن را به تعویق انداختند لطفاً موضوع را برای ما بشکافید و بگویید که صهیونیست‌ها اساساً به دنبال چه هستند و چرا تا الان نتوانستند حمله زمینی را شروع کنند؟
زارعی: ابتدا باید پیروزی بزرگی که فلسطینی‌ها به دست آوردند و این پیروزی آن قدر عظمت داشت که اسرائیلی‌ها را دیوانه کرد و وادار به اقداماتی کرد که این اقدامات فقط پرونده سیاه اسرائیل را قطورتر می‌کند، اما نقطه فراری برای این رژیم از شکست بزرگی که ایجاد شده فراهم نمی‌کند و همین طور باید تسلیت عرض کنیم شهدای زیادی که این روز‌ها مردم مسلمان و مومن و مقاوم غزه می‌دهند، این‌ها شهدای اسلام هستند، شهدای مربوط به همه مسلمان‌ها و همه بشریت هستند، به همین جهت هم می‌بینیم که با شهادت هر نفر فلسطینی در غزه موجی در جهان راه می‌افتد و مرز‌های عقیدتی و دینی و سیاسی و جغرافیایی را پشت سر می‌گذارد این نشان دهنده حقانیت این مردم از یک طرف و باطل بودن اقدامات رژیم صهیونیستی از طرف دیگر است.
در خصوص موضوعی که شما سوال فرمودید، ببینید رژیم صهیونیستی یک جمع‌بندی دارد، جمع بندی آن این است که با عملیات طوفان الاقصی حیثیت رژیم صهیونیستی از جنبه‌های مختلف از جمله از بعد نظامی و امنیتی به شدت زیر سوال رفته و مخدوش شده است، می‌دانید موضوع امنیت و بحث نظامی جزو مقولات حیاتی هستند برای هر نظام سیاسی، آقای نتانیاهو می‌گوید که این حیثیتی که از اسرائیل در ۱۵ مهر از بین رفته است باید اعاده شود و اعاده آن فقط در گرو ریشه کن کردن جنبش‌های مقاومت فلسطینی در غزه است و به همین جهت هم آمده طراحی کرده است، خوب جنبش‌های مقاومت جنبش‌هایی نیستند که مثل یک ارتش باشند و پادگان مشخص داشته باشند، ایستگاه‌های مشخص داشته باشند، مقاومت اساساً در دل مردم است، در متن مردم است رژیم صهیونیستی می‌گوید، چون این‌ها در متن مردم هستند من متن مردم را کامل از بین می‌برم تا بتوانم بر این مقاومت غلبه کنم که البته این کار شدنی هم نیست و یک ادعای بی خود است، بله تعدادی شهید می‌شوند.
سوال: چرا شدنی نیست؟
زارعی: ببینید به خاطر این که شما با ۲ میلیون و نیم جمعیت در غزه مواجه هستید ۲ میلیون و نیم جمعیت را که نمی‌شود کشت.
سوال: صهیونیست‌ها الان یک محاصره ۱۷ ساله داشتند علیه غزه محاصره شدیدتر شده و مدتی است در این دو هفته اخیر کاملا برق قطع است و آب به غزه نمی‌رسد و نیاز‌های اولیه تامین نمی‌شود و می‌خواهند مردم را به گرسنگی و سختی بکشانند حتی ممکن است بیماری‌های واگیردار پخش شود در آن منطقه و این بمباران‌ها هم که ادامه داشته باشد طرحی را مطرح می‌کنند تحت عنوان کوچ اجباری، همان طور که در اشغال فلسطین مردم آن سرزمین را به اجبار به نقاطی از اردن، لبنان، سوریه کوچ دادند حالا می‌خواهند همین کار را مجدد انجام بدهند به هر حال وقتی شرایط انسانی وخیم شود ممکن است این طرح زمینه تحقق پیدا کند.
زارعی: این موضوع را باید از زوایای مختلف به آن نگاه کرد از حیث این که آن چه که در مخیله آقای نتانیاهو یا در اتاق کابینه نظام آقای نتانیاهو روی آن تصمیم گیری شده آیا امکان اجرایی دارد یا ندارد، مسئله اول دو و نیم میلیون جمعیت است که مقابله با چنین جمعیتی کار ساده‌ای نیست، بله عرض کردم می‌شود حجمی از این‌ها را به شهادت رساند، ولی نمی‌شود بر چنین جمعیتی غلبه کرد. نکته دوم این است که اسرائیل این حرف‌ها را قبلاً به مرحله اجرا گذاشته است چند بار این اجرا شده است مثلاً در سال ۱۳۹۳ یعنی حدود ۱۰ سال پیش در جنگ ۱۱ روزه اسرائیل آمده همین بمباران‌ها را داشته و بیش از ۲ هزار نفر را شهید کرده است با ارتش آمده در اطراف غزه نفوذ کرده ۳ کیلومتر داخل شده بعد با دادن تلفات بیش از ۷۰ نفر از نظامیان ارتش عقب نشینی کرده و نتوانسته جلو برود، بنابراین این تجربه شده است هم برای حماس تجربه شده است و یعنی حماس چنین جنگی را می‌شناسد راه‌های مقابله با چنین جنگی را بلد است.
نکته دیگر این است که آن ارتش اسرائیلی که می‌خواهد این محاصره زمینی را انجام بدهد و این عملیات زمینی را انجام بدهد وضعش با آن خلبانی که در هواپیما نشسته در اعماق آسمان‌ها در حالی که غزه از نظر پدافند هوایی بی‌دفاع است بمبی را رها می‌کند یک دکمه را فشار می‌دهد در امنیت کامل و یک ساختمان چند طبقه را ویران می‌کند این وضعش با آن نیرویی که دارد روی زمین نشسته در تانک جلو می‌آید و از زیر پای خودش وحشت دارد خیلی متفاوت است این نکته را در نظر بگیریم.
سوال: پس تا اینجای صحبت‌های شما، رژیم صهیونیستی همین طرح را در گذشته داشته و نتوانسته اجرایی کند، دوم این که چالش‌های نبرد زمینی با هوایی متفاوت است این دو مانع اصلی ذهنی، تجربه‌ای و همین طور اجرایی در صحنه نبرد است که صهیونیست‌ها را دست به عصا کرده برای ورود به غزه.
زارعی: بله دلایل دیگر هم دارد یک دلیل دیگر این است که این مردم داخل غزه مگر این‌ها مردم بی‌پناه و بی‌دفاعی هستند؟ جهان اسلام پشت این‌ها است، الان شما می‌بینید که به میزانی که اسرائیلی‌ها بر دامنه جنایت می‌افزایند بر دامنه تحرک نیرو‌های مقاومت هم افزوده می‌شود.
سوال: بله خروش جهانی را هم شاهد بودیم بعد از بمباران بیمارستان
زارعی: من عملیات را دارم می‌گویم، عملیات نظامی را می‌گویم، دامنه عملیات نظامی جبهه مقاومت دارد افزایش پیدا می‌کند امروز حزب الله چند برابر دیروز شلیک داشته و در سوریه به پایگاه تنف آمریکا حمله شده در عراق به پایگاه حریر حمله شده توسط عناصر مقاومت، بنابراین به میزانی که اسرائیلی‌ها دامنه جبهه را گسترش بدهند دامنه جبهه مقاومت هم افزایش پیدا می‌کند.
سوال: یعنی عامل سوم بحث تحرکات جبهه مقاومت خارج از فلسطین است که در واقع یک جوری رفتار صهیونیست‌ها را می‌تواند کنترل کند و تا الان هم همین طور بوده است.
زارعی: من این نکته را خدمت شما بگویم که اگر چنانچه مقاومت احساس خطر کند در بحث غزه الان این احساس خطر به این معنا وجود ندارد حماس با قاطعیت می‌گوید من قطعاً بر اسرائیل غلبه می‌کنم و کمبود هم ندارم، امکانات لازم را برای مدت‌ها جنگیدن با اسرائیل دارم و شما نگران وضعیت من از حیث مقابله نباشید، حالا به فرض که این موجودیت بخواهد آن جا مورد تهدید قرار بگیرد، خوب جبهه مقاومت دستش باز است، مرز‌های شمالی فلسطین یک میدان جنگ است در چنین موقعی بلندی‌های جولان یک میدان جنگ است، برای چنین موقعی خودکرانه باختری، الان امروز در کرانه باختری ۱۲ نفر شهید شدند چرا شهید شدند؟ اسرائیلی‌ها می‌گویند ما ۷۰ تا را آن جا دستگیر کردیم از شنبه ۱۵ مهر که عملیات طوفان الاقصی شروع شده تا امروز حسب این گزارشات چیزی حدود ۸۰ نفر از فلسطینی‌ها در کرانه شهید شدند حالا این یعنی چه، یعنی این که فلسطین به صحنه آمده است یعنی این جمعیت ۳ میلیونی کرانه باختری به صحنه آمده که دارد شهید می‌دهد به همین نسبت هم دارد کشته می‌گیرد از طرف اسرائیلی، بنابراین آقای نتانیاهو در یک اتاق خلوت ممکن است بتواند یک تصمیم بگیرد، اما در صحنه عمل که اتاق خلوت نیست.
سوال: حالا به نظر شما این تصمیم را امروز گرفتند یا در نهایت حمله زمینی می‌کنند یا خیر؟
زارعی: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که حمله زمینی حتمی است، حالا فردا صورت بگیرد یا روز دیگر من نمی‌دانم، ولی تصمیم به حمله زمینی گرفته شده است.
سوال: یعنی از روز شنبه هفته پیش رژیم صهیونیستی غافلگیری عظیمی داشته به لحاظ امنیتی، نظامی و روانی و سیاسی همه این‌ها شرایط برایش فراهم نبوده که خودش را به رویارویی برساند، به مرور که زمان گذشته دارند خودشان را پیدا می‌کنند تا بتوانند آن عملیات را انجام بدهند.
زارعی: ببینید الان بحث ما این نیست که چرا تا الان انجام نداده، طبیعتاً عملیات نیاز به مقدمات و هماهنگی‌هایی دارد و کار می‌برد و به این صورت نیست که حمله زمینی را بشود امشب تصمیم بگیری و فردا اول صبح اجرا کنی، طبیعتاً کار دارد یک نیروی نظامی وقتی می‌خواهد به یک منطقه نزدیک بشود باید کار‌هایی صورت بگیرد، حالا ما خیلی نمی‌گوییم که چرا به تاخیر افتاده الان داریم می‌گوییم که شواهد می‌گوید که این عملیات حتمی است و ما می‌دانیم بر اساس خبر‌هایی که هست و خیلی هم مخفی نیست هماهنگی با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هم صورت گرفته است.
سوال: حتی می‌گویند بخشی از نیرو‌های مستشاری توسط آمریکا در اتاق جنگ‌های رژیم صهیونیستی حضور پیدا کردند و بخشی از اداره ماجرا را بر عهده گرفته‌اند.
زارعی: صحنه تصمیم گیری در این جنگ صحنه‌ای است که آمریکایی‌ها هستند و دولت‌های اروپایی بعضاً هستند، صهیونیست‌ها هستند و بعضی از کشور‌های دیگر هم ممکن است باشند و این یک موضوع احمقانه است ببینید شما وقتی صحبت می‌کنید از اتاق عملیات مشترک غربی‌ها دارید به طرف مقابل هم علامت می‌دهید که او هم می‌تواند اتاق مشترک تشکیل بدهد، ببینید وجاهت می‌دهد شما مطمئن باشید که با آغاز حمله زمینی از سوی رژیم صهیونیستی این میزان غلیانی که شما در جهان اسلام می‌بینید اولاً به شدت افزایش پیدا می‌کند ثانیاً مطالبه اقدام عملیاتی از سوی کشور‌های اسلامی علیه رژیم صهیونیستی تشدید می‌شود و به همین مناسبت عناصر مقاومت در سطح منطقه دستشان بازتر می‌شود برای اقدام
سوال: ارتباط تلفنی با آقای سلمان رضوی کارشناس مسائل فلسطین برقرار شده است، آقای رضوی نظرتان در مورد حمله زمینی چیست و فکر می‌کنید واقعاً صهیونیست‌ها آن را آغاز می‌کنند؟
رضوی: من فکر می‌کنم که بحث حمله زمینی به احتمال زیاد منتفی است این تجربه تلخ را اسرائیلی‌ها در جنگ‌های قبلی هم دارند جنگ ۲۲ روزه، جنگ ۵۱ روزه و به ویژه جنگ ۳۳ روزه با حزب الله از جمله جنگ‌هایی است که چنین اتفاقی افتاد و اسرائیلی‌ها با تلفات زیاد مجبور به عقب نشینی شدند، دلیل دوم به نظر می‌رسد احتمال غافلگیری‌های جدید است برای اسرائیلی‌ها از سوی حماس و جهاد در نبرد زمینی، دلیل سوم افزایش تهدید‌های جبهه مقاومت و احتمال عملی شدن آن است چرا که به هر حال جبهه مقاومت از ابزار‌هایی که دارد احتمالاً استفاده می‌کند، دلیل چهارم برمی‌گردد به این قضیه که حمله زمینی یک وسیله است نه هدف، اسرائیلی‌ها برای افزایش امتیازات خودشان به دنبال حمله زمینی هستند.
سوال: یعنی شما می‌گویید تهدید به حمله زمینی الان موضوعیت دارد نه خود حمله زمینی
رضوی: بله خود تهدید به حمله زمینی موضوعیت دارد ضمن این که الان از طریق حملات هوایی دارد همان خسارات و تلفات را به بار می‌آورند با این تفاوت که از خودشان به آن صورت تلفاتی به جا نمی‌گذارند و نهایتاً این که مبهم بودن هدف حمله زمینی است، خوب حمله زمینی کنند که آیا می‌خواهند کل نوار غزه را اشغال کنند که این کاملاً منتفی است، بخشی از آن را به اصطلاح بخواهند اشغال کنند، که بعد چه کار کند؟ بعد با آن اشغال کردن بخشی از غزه آیا به هدف خودشان که همان نابودی حماس است می‌رسند؟ مسلماً خیر، به نظر می‌رسد اصل انجام عمل منتفی باشد و بیشتر به دنبال تهدید هستند.
سوال: آقای زارعی در صحبت‌هایشان گفتند یک وضعیتی رژیم صهیونیستی پیدا کرده بعد از ۱۵ مهر که یک آبروریزی گسترده در صحنه‌های مختلف است، ایشان معتقد بودند وقتی رژیم در چنین موقعیتی قرار گرفته می‌خواهد کار بزرگی انجام بدهد که بتواند بخشی از آن آبروی رفته را برگرداند به هر حال این هم انگیزه جدی است.
رضوی: کاملاً درست است به هر حال اسرائیلی‌ها برای اولین بار از جبهه مقاومت فلسطین به این شکل غافلگیر شد و این غافلگیری طبیعتاً باید به شکلی جبران شود، اما به نظر می‌رسد که نمی‌تواند اقدام واقعاً فوق العاده‌ای برای این کار انجام دهد امتیازی که می‌تواند نتانیاهو را از این باتلاق نجات دهد این است که مثلاً حماسی‌ها اسرای اسرائیلی را قبل از پایان جنگ آزاد کنند و یا این که بحث کوچاندن فلسطینی‌ها از نوار غزه که بعید است چنین امتیاز‌هایی با حمله زمینی به نتیجه برسد، در هر صورت به نظر من سقوط نتانیاهو قطعی است و پایان حیات سیاسی اش قطعی است و این کابینه مطمئناً بعد از جنگ در نتیجه تشکیل کمیته تحقیق اسرائیلی باید کابینه جدید تشکیل شود.
سوال: فکر می‌کنید بر فرض حمله زمینی، واکنش جبهه مقاومت چه می‌تواند باشد؟
رضوی: طبیعی است ابزار‌های جبهه مقاومت مهم‌ترین آن در شمال فلسطین اشغالی حزب الله لبنان است و تا الان نزدیک به ۱۵ شهید داده به خاطر این که درگیری‌هایی رخ داده اگر این درگیری‌ها یک مقدار بیشتر گسترش پیدا کند همان طور که خود وزیر دفاع رژیم اسرائیل گفته که حزب الله ۱۰ برابر حماس قوی‌تر است طبیعتاً یک مقدار گسترش درگیری در شمال فلسطین اشغالی به معنای این است که اسرائیلی‌ها یک جبهه دومی را که همواره نسبت به آن هشدار می‌دهند در مقابل خود دارند، علاوه بر آن انصارالله یمن است آن هم ابزار‌های خاص خودش را دارد، مجموعه پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه همه یک اهداف مشروع تلقی می‌شود به خاطر این که تمام قد بایدن آمده از نتانیاهو و جنایاتش دارد حمایت می‌کند مجموعه پایگاه‌های آمریکا و سفارتخانه‌های امریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه یک هدف طبیعی برای مجاهدین مقاومت است، این‌ها خیلی راحت در دسترس است، اگر حمله زمینی بخواهد در نوار غزه گسترش پیدا کند طبیعتاً این طرف هم ابزار‌های بازدارنده به صورت جدی و به وفور در اختیار جبهه مقاومت است.
سوال: به نظر شما در ادامه روز‌های پیش رو شاهد چه اتفاق‌هایی خواهیم بود؟ به هر حال سناریو‌هایی هستند که قطعاً محتمل‌تر هستند.
رضوی: بله سناریو‌های متعددی را می‌شود مطرح کرد مثلاً آتش بس فوری که به نظرم بعید است، حمله زمینی آن هم بعید است، به نظرم چیزی که اتفاق می‌افتد تداوم جنگ تا حدی کم شدت برای یکی دو هفته آینده با هدف تحمیل خواسته‌های اسرائیلی‌ها به مصری‌ها یا در حقیقت به حماسی‌ها است، مصری‌ها به جهت میانجیگر بودن در این قضایا، در حقیقت به نظر می‌رسد سعی می‌کنند یک جنگ کم شدتی را ادامه بدهند، این محاصره را ادامه بدهند تا ملت نوار غزه، تا جامعه مبارزین نوار غزه را تحت فشار قرار بدهند و آستانه تحمل آن‌ها را از بین ببرند و آن‌ها را مجبور به عقب نشینی کنند، ولی به نظر می‌رسد با توجه به تجربیات گذشته عملیات‌های گذشته ۲۲ روزه، ۵۱ روزه، ۸ روزه و حتی ۱۱ روزه ۲ سال پیش قطعاً نتانیاهو چاره‌ای ندارد جز این که آتش بس را با شرط و شروط قبول کند و آن آتش بس به معنای پیروزی مقاومت حماس و جهاد تلقی خواهد شد چرا که همان ابتدا اسرائیلی‌ها شکست خوردند و شکست خودشان را هم پذیرا شده‌اند.
سوال: ممنون از شما، آقای زارعی ما تحلیل متفاوتی شنیدیم شاید در بسیاری از مبانی با شما مشترک بود، اما نتیجه آن این بود که صهیونیست‌ها توان و امکان این را ندارند که حمله زمینی موفقی را انجام بدهند، پس حمله زمینی نخواهند کرد. نظر شما چیست؟
زارعی: عرض کردم ببینید در این که موفق نمی‌شوند من با آقای رضوی هم عقیده هستم و هیچ تردیدی ندارم که اسرائیلی که در گذشته با شکست مواجه شده و در این صحنه ۱۵ مهر با شکست سنگین مواجه شده در این فاصله چیزی بر قدرتش اضافه نشده که بتواند حالا آن جا شکست خورده در این صحنه بخواهد پیروز بشود منتها این به آن معنا نیست که او به یک کار احمقانه دست نمی‌زند، چون همانطور که عرض کردم ضربه حیثیتی سنگینی که موجودیت او را مورد تهدید قرار داده که خودشان هم گفتند عرض کردم وقتی تهدید امنیتی و نظامی می‌شود، شکست، امنیتی و نظامی می‌شود این به موجودیت ربط پیدا می‌کند، چون زیر ساخت حیات هر کشوری و هر دولتی امنیت آن است وقتی ساختار‌های امنیتی فرو می‌پاشند دیگر بقا آن سیستم تقریباً غیر ممکن می‌شود، منتها در این صحنه اسرائیلی‌ها یک تبلیغات سنگینی هم شروع کرده‌اند که خودشان را خیلی قدرتمند معرفی کنند همین مانور‌هایی که مثلاً با کمک غربی‌ها انجام دادند اسرائیلی‌ها شروع کردند به مانور کردن برای اینکه خودشان را پیروز صحنه معرفی کنند و یک روحیه هم به نیروی نظامی که می‌خواهد حمله کند بدهند از جمله سفر مقامات آمریکایی رئیس جمهور آمریکا و وزیر دفاع و وزیر خارجه آمریکا، نخست وزیر انگلیس، نخست وزیر آلمان این‌ها آمدند اینجا که بگویند ما هستیم و پشت قضیه هستیم هر کدام هم یکی دو تا هواپیمای باری حامل سلاح آوردند، ولی واقعیت این است که اسرائیل کمبود سلاح نداشته که بخواهد با سلاح بیاید یا کمبود پشتیبانی از سوی انگلیس و آمریکا و آلمان نداشته و این سفر‌ها آن حدی که به کار عملیات اسرائیل می‌آید یک نمایش قبل از عمل است برای روحیه دادن و در عین حال اگر این به صورت جدا بتوانیم بحث کنیم یک نوع مشارکت در این جنایات هم محسوب می‌شود در این صحنه که باید بیشتر توضیح بدهیم

سوال: آقای زارعی در مورد سفر مقامات غربی اشاره کردید نتیجه به نظرم این بود که آن روحیه از دست رفته صهیونیست‌ها در روز شنبه گذشته را می‌خواهند به صورتی جبران کنند و شرایط فراهم شود تا آن‌ها بتوانند قدم بیشتری بردارند در نهایت تحلیل شما از ادامه این ماجرا چیست؟ خصوصاً این که واکنش محور‌های مقاومت هم بیشتر دارد به چشم می‌آید همانطور که شما هم اشاره کردید.
زارعی: در خصوص این موضوع چند نکته را کنار هم باید ببینیم، نکته اول این است که غربی‌ها به طور واقعی از ادامه حیات رژیم صهیونیستی نگران شده‌اند این رژیم همانطور که در گزارش هم آمد محصول یک مهندسی چند وجهی مرکب و دسته جمعی غرب علیه جهان اسلام در اینجا بوده یک سرمایه‌گذاری بسیار سنگین بوده است شاید من بتوانم بگویم بعد از پایان جنگ جهانی دوم تاسیس رژیم صهیونیستی و تقویت رژیم صهیونیستی مهم‌ترین پروژه غرب بوده در این منطقه، خیلی سرمایه‌گذاری از جنبه‌های مختلف کردند به شدت نگران شدند آمدند از نزدیک ببینند اوضاع به چه صورت است، این وجه اول قضیه است، وجه دوم این که به همه ارکان و اجزای رژیم صهیونیست اطمینان بدهند و به آن‌ها پشت گرمی بدهند برای هر نوع کاری کما این که اعلام هم کردند مثلاً این مطلب که آقای سوناک نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که هدف ما، ببینید کلمه ما، اینجا به کار برده هدف ما از این حمله نابود کردن حماس است این یک چیزی بالاتر از مشارکت در جنگ را نشان می‌دهد نوعی طراحی در جنگ را نشان می‌دهد که البته ما می‌دانیم این‌ها سال‌ها قبل حماس را تحریم کردند در لیست سیاه خودشان قرار دادند و الان هم می‌گویند هدف ما انهدام حماس است، بنابراین سفر‌ها برای این است که بگویند اسرائیلی‌ها نگران هیچ چیزی نباشند با دست باز هر جنایتی را انجام بدهند و پیش بروند، اما سوال این است که آیا این دست باز اسرائیل و این پشت گرمی که غربی‌ها به ارتش متجاوز اسرائیل دادند آیا این آنقدر موثر است که می‌تواند صحنه را به نفع اسرائیل تغییر بدهد؟ پاسخ این سوال نگاه به تجربه است این دست باز مگر در ماجرای عراق نبوده است، مگر در ماجرای افغانستان نبوده است.
سوال: فکر می‌کنم همین هم باعث شد که مثلاً جو بایدن یک توصیه‌ای به مقامات صهیونیستی کرده بود که شما از آن مسیر رفته ما درس بگیرید به رغم اینکه مثلاً حالا حق دارید کار‌هایی کنید.
زارعی: در واقع دارد می‌گوید روش ما را ویرایش کنید، بیشتر این را می‌گوید، چون آقای بایدن از یک طرف می‌گوید که ما از حمله زمینی به غزه حمایت می‌کنیم و در همان حال می‌گوید من توصیه می‌کنم که نمانند یک ویرایش کار آمریکا در عراق و افغانستان است، ما سوال می‌کنیم که خوب این پشت گرمی بوده ف این تسلیحات بوده در جنگ عراق، در جنگ افغانستان، در جنگ سال ۸۵ لبنان، در جنگ یمن همه این‌ها بوده پشت گرمی بوده قطعنامه سازمان ملل بوده و اتحاد و اتحادیه بوده، ائتلاف بوده این‌ها شکست خورده‌اند، در این صحنه هم این جور حمایت‌ها نتیجه اش پیروزی برای آن‌ها نیست ضمن اینکه عرض کردم به میزانی که آن‌ها دایره جنگ را چه عرضی و چه طولی توسعه بدهند با واکنش‌های شدید جبهه مقاومت به تناسب آن مواجه می‌شوند که آن خبر‌هایی که شما اشاره کردید دارد همین را تایید می‌کند.
سوال: چیزی که می‌توانم با اطمینان به شما بگویم بر اساس خبری که به ما رسیده ناو آمریکایی در سواحل یمن هدف حمله موشکی قرار گرفته است.
زارعی: این همان توسعه دامنه درگیری است که البته ما از آن استقبال نمی‌کنیم ما خواهان توسعه جنگ نیستیم، اما اگر چنانچه دشمن دست به توسعه جنگ بزند طبیعتاً طرف مقابل چاره‌ای ندارد جز این که با توسعه جنگ، مانع جنایات بیشتر اسرائیل و عوامل آن در این جا بشود.
سوال: آقای زارعی  شاهد تحولات جدیدی هستیم که هر لحظه خبری به گوش می‌رسد که نقطه‌ای از منافع آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها دارد مورد اصابت قرار می‌گیرد، تحلیل شما از این وضعیت جدید چیست؟
زارعی: در صحبت هم اشاره کردیم که به میزانی که رژیم صهیونیستی آمریکا و کل آن جبهه‌ای که آمدند و در تل آویو و پشتیبانی خودشان را از اقدامات جنایتکارانه اسرائیل اعلام کردند توسعه پیدا کند، به همان میزان جبهه مقاومت اقدامات خودش را توسعه می‌دهد، اگرچه سیاست اصلی جبهه مقاومت متوقف کردند جنگ علیه مردم بی‌پناه غزه است، اما اگر اسرائیلی‌ها می‌خواهند این دامنه را توسعه بدهند که طی این دو سه روز گذشته سیاست توسعه درگیری را دنبال کردند و الان هم به احتمال قوی این است که عملیات زمینه را بخواهند آغاز کنند به همین نسبت حملات از سوی اضلاع مختلف جبهه مقاومت علیه این روند انجام می‌شود کما این که یمنی‌ها که به شدت متاثر هستند از قضایای غزه وارد عمل شدند، در عراق همانطور که در خبر‌های شما بود هم پایگاه حریر در شمال و هم پایگاه عین الاسد در غرب عراق مورد حمله قرار گرفت، در سوریه پایگاه آمریکا در تنف مورد حمله قرار گرفته و الان هم صحبت سر حمله به ناو آمریکایی در سواحل یمن است، بنابراین دشمن باید بداند که اگرچه جبهه مقاومت اساساً بر مبنای خویشتن‌داری سیستمش را تنظیم کرده و کنترل جنگ را دنبال می‌کند، اما در عین حال در برابر سیاست توسعه جنگ از سوی دشمن هم دست بسته نیست و برنامه خودش را برای متوقف کردن این جنگ دنبال می‌کند.
سوال: نکته جالبی که می‌شود آن را برجسته کرد و به آن توجه کرد این است که به هر حال حزب‌الله لبنان در اولین قدم از حرکت‌های جبهه مقاومت به سمت خود صهیونیست‌ها در شمال سرزمین‌های اشغالی رفت، اما در این ۲۴ ساعت گذشته می‌بینیم که غافلگیری جدیدی رخ داده، اضلاع جبهه مقاومت به جای اینکه سمت صهیونیست‌ها بروند حامی اصلی و کسانی که به صهیونیست‌ها بمب می‌دهند، ناو می‌آورند و تجهیزات جدید در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، آمریکایی‌ها را در هدف قرار می‌دهند الان در سواحل یمن ناو آمریکایی مورد هدف قرار گرفته و در سوریه ضلع دیگری از جبهه مقاومت تاسیسات غیرقانونی آمریکا و پایگاه غیرقانونی آمریکا که نفت سوریه را غارت می‌کند مورد هدف قرار گرفته و در عراق هم مقاومت آن جا گفته‌اند پایگاه آمریکایی‌ها را هدف قرار داده‌اند، سوال من از شما این بود که چه شد که جبهه مقاومت سمت حامی اصلی ماجرا آمریکایی‌ها رفته است.
زارعی: در واقع خود آمریکایی‌ها با عملکردشان نشان دادند که مسئول اول جنگ غزه هستند وقتی با صراحت اعلام می‌کنند که در ۱۵ مهر به اسرائیل حمله نشده، به ما حمله شده و بعد هم می‌آیند تجهیزات نظامی می‌فرستند و هم شخصیت‌های نظامی ارشد می‌آیند در این جا و هم در اظهار نظرهایشان با صراحت از کشتار مردم در غزه حمایت می‌کنند و دست اسرائیل را برای هر نوع عملی با استفاده از بمب‌های آمریکا باز گذاشتند طبیعتاً در این جا جبهه مقاومت روی عنصر فعال جنگ آمریکا در این عرصه است آتش می‌گشاید برای اینکه می‌خواهد نطفه جنگ را خفه کند، از نظر گروه مقاومت عراقی وقتی آمریکایی‌ها این طور پای کار اسرائیل می‌آیند غیرت آن‌ها، حمیت عربی و اسلامی آن‌ها، آن‌ها را وادار می‌کند به اینکه هر موقعیت آمریکایی که در دسترسشان است مورد حمله قرار دهند کما این که همین خصوصیت در یمن است یعنی آن رزمنده یمنی که می‌خواهد به غزه کمک کند و دستش به ناو آمریکا می‌رسد بر اساس آن حس تعهد اسلامی، عربی و انسانی اش دست به کار می‌شود و آنچه را می‌تواند مورد حمله قرار می‌دهد بنابراین آمریکایی‌ها اشتباه می‌کنند اگر جمع‌بندی شان این باشد که جنگ سنگین علیه غزه به همین صورت که با تلفات انسانی بالا دارد دنبال می‌شود می‌تواند برای مدت مدیدی ادامه پیدا کند، آمریکایی‌ها هم باید خودشان را آماده کنند برای این که در هر نقطه‌ای از این منطقه توسط مردم مسلمان، مردم عرب، انسان‌های آزاده مورد حمله قرار بگیرند، چون به هر حال آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها دارند نشان می‌دهند که زبانی غیر از زبان حمله و زور را متوجه نمی‌شوند وگرنه بیانیه‌های مختلف داده شده، سازمان‌های اسلامی با صراحت بیانیه دادند، کشور‌های عربی بیانیه دادند درخواست کردند که جنگ را متوقف کنید یا گذرگاه را باز کنید که بشود به این مردم مظلوم لااقل دارو و آب رساند، در این حد هم از این‌ها مضایقه می‌شود و آمریکایی‌ها هم دقیقاً دارند این چیز‌ها را پشتیبانی می‌کنند طبیعی است که مردم مسلمان هم می‌گویند حالا زدی ضربتی، ضربتی نوش کن.
سوال: چرا آمریکایی‌ها آن قدر دارند به صهیونیست‌ها کمک می‌کنند و بمب در اختیارشان قرار می‌دهند همان بمبی که آمریکایی‌ها به صهیونیست‌ها می‌دهند بر سر مردم فلسطین در بیمارستان می‌افتد و حتی بایدن به سرزمین‌های اشغالی که سفر کرد هیچگونه ابراز ناراحتی و محکومیتی را در صحبت‌هایش نداشت در قبال حمله به بیمارستان.
زارعی: ده‌ها سند وجود دارد که این‌ها نشان می‌دهد نه از نظر فقط آمریکایی‌ها، از نظر انگلیسی و فرانسوی‌ها، آلمانی‌ها، اسرائیل در اینجا آن نقطه اصلی قرارگاهی سلطه غرب بر کشور‌های اسلامی است یعنی آن‌ها به این پایگاه به عنوان مرکزی برای این که در منطقه اسلامی قدرتی سر نگیرد و در آینده مثل مثلاً دولت عثمانی نشود که برای آن‌ها مزاحمت ایجاد کند این جا به اسرائیل به عنوان یک نقطه اساسی تسلط دراز مدت بر منطقه اسلامی نگاه می‌کنند و الان که تضعیف شده برای این که بتوانند جوری تجدید قوا بدهند دارند از این جنایت‌ها حمایت می‌کنند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.