بارش‌ها مناسب باشد، آب رها خواهد شد

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 09:14
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ملا برادر عبدالغنی، معاون رئیس‌الوزرا طالبان درخصوص حقابه ایران از رودخانه هیرمند گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در این دیدار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر روابط برادرانه و ناگسستنی دو کشور مسلمان ایران و افغانستان، مسئله محیط زیست و به ویژه احیای تالاب هامون را یکی از محور‌های ضروری همکاری‌های دو کشور دانست و گفت: یکی از مشکلاتی که این سال‌ها مردم ما را  درگیر کرده است، مسئله گرد و غبار در شهر زابل و استان سیستان و بلوچستان است، از آنجا که محیط زیست مرز نمی‌شناسد و مسئله‌ای مربوط به یک کشور نیست و پدیده‌هایی مانند گرد و غبار و تغییر اقلیم  و... مسائلی هستند که باید برای مقابله با آن به یکدیگر کمک کنیم.

وی اضافه کرد:  گرد و غبار از دریاچه خشک شده هامون بلند می‌شود و از سمت زابل با توجه به جهت باد غالب که از شمال غرب به جنوب شرق است می‌آید و منطقه زرنج شما را نیز کاملاً تحت تاثیر قرار می‌دهد و اقتصاد و معیشت مردم ما و شما را با مشکل مواجه کرده است.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: گرد و غبار و خشکیدگی تالاب هامون باعث شده  اقتصاد مردم منطقه نیز که شغل‌های ماهی‌گیری، تفرج و گردشگری و به طور کلی اقتصاد وابسته به تالاب بوده است تحت تاثیر قرار بگیرد بنابراین در زمان حاضر تالاب هامون با توجه به شرایط اقلیمی نیاز به یک مرطوب سازی دارد، یعنی قبل از اینکه به شرایط باشکوهی که در گذشته داشته و محل ارتزاق و رونق اقتصاد مردم بوده برسیم، در شرایط فعلی که مردم ما ۱۸۰ روز درگیر گرد و غبار غلیظ هستند نیاز دارد که آب رها شود تا هامون مرطوب شده و دیگر منشأ گرد و غبار نباشد که این اتفاق به نفع مردم هر دو کشور در ولایت نیمروز شما و در زابل ماست.

سلاجقه تاکید کرد: ما در این بحث می‌توانیم یک طرح مشترکی برای مهار مناطق برداشت گرد و غبار در کشور دوست و برادر افغانستان داشته باشیم. ما در این دو سال دو نشست بزرگ بین‌المللی برای گرد و غبار داشتیم که یکی با حضور کشور‌های منطقه و یکی هم با حضور ۵۰ کشور جهان و ۱۶ آژانس بین المللی برگزار شد. خوشبختانه در این نشست‌ها متوجه شدیم که همگرایی خوبی چه در سطح منطقه و چه در سطح جهانی برای مقابله با گرد و غبار وجود دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: همکاری‌های محیط زیستی ما و افغانستان می‌تواند الگوی مناسبی برای همکاری‌های بین دو کشور و در جهت رفع مشکلات مردم دو طرف مرز باشد. ما برای این کار آمادگی داریم و نقشه‌ای را تحت عنوان طرح عملیات زیر منطقه‌ای شرق و جنوب شرق کشور آماده کرده‌ایم و امیدواریم با همکاری کشور‌های منطقه و به ویژه کشور افغانستان بتوانیم طرحمان را عملیاتی کنیم.  

سلاجقه  ادامه داد: ما در این نقشه برآورد کرده ایم که سالانه ۱۵ میلیون تن گرد و غبار از کانون‌های کشور افغانستان می‌آید و منطقه زابل و زرنج را تحت تاثیر قرار می‌دهد بنابراین آماده‌ایم تا هر زمان شما اعلام آمادگی کنید یک کارگروه مشترک تشکیل بشود تا بتوانیم در زمینه مسائل محیط زیستی همکاری کرده و مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم دو کشور را حل کنیم و زمانی که شما اعلام آمادگی بکنید این کارگروه تشکیل شده و به صورت میدانی و عملیاتی شروع به شناسایی نقاط برداشت گرد و غبار و تثبیت آن‌ها می‌کنیم.  

در ادامه این دیدار، ملا برادر عبدالغنی نیز اظهار داشت: امیدواریم مذاکرات ما با کشور شما به بهترین شکل پیش برود و نتایج مطلوبی برای مردم هر دو کشور داشته باشد.  

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار مردم ما بوده است و  ما این حمایت را با همه وجود حس کرده‌ایم. اکنون نیز برای پیگیری کمیته‌های مشترک کاری به ایران آمده‌ایم و امیدوار هستیم که این کمیته‌های کاری نتایج مطلوبی داشته باشد و ما با دست پر به افغانستان برگردیم.

وی در پاسخ به درخواست دکتر سلاجقه مبنی بر تشکیل کمیته‌های محیط زیستی مشترک و رهاسازی آب به سمت هامون گفت: ما در افغانستان اداره ملی حفاظت از محیط زیست داریم و  قبول می‌کنیم که در اولین زمان مناسب مسئولان این اداره را به خدمت شما در ایران بفرستیم تا در این خصوص با شما همکاری کنند. ما نیز از حضور هیئت خودمان در کشور شما و همکاری در حوزه مسائل محیط زیست و به ویژه گرد و غبار استقبال می‌کنیم.

عبدالغنی برادر در رابطه با رهاسازی آب توضیح داد: اگر که آبی باشد ما هم به دنبال این هستیم که حقابه ایران را رهاسازی کنیم و دلیلی ندارد که بخواهیم از این کار امتناع کنیم. الان کشور ما درگیر خشکسالی است و همین خشکسالی باعث خشکی هامون شده است. در زمانی که بارش‌ها مناسب باشد قطعاً رهاسازی آب نیز انجام خواهد شد و هامون بار دیگر پر آب می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از مردم ما در ایالت نیمروز، در شهر زرنج و شهر‌های اطراف آن مجبور شدند که به خاطر همین خشکسالی شدید کوچ کنند. در زمان حاضر آبی در این منطقه وجود ندارد و به همین دلیل امکان حیات مسیر نیست.
 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.