به گزارش رکنا، جمعه سیاه یا بلک فرایدی (Black Friday) آخرین جمعه نوامبر هر سال است که در سراسر جهان به عنوان روز حراج بزرگ شناخته می شود که این روز امسال مصادف با 3 آذر ماه 1402 قرار گرفته است.
جمعه سیاه یا حراج بزرگ تأثیر بسیار بالایی در اقتصادهای جهانی دارد و در این روز همه فروشگاه ها و مراکز خرید به دلیل تخفیفات بالا با افزایش خرید و سود قابلتوجه همراه خواهند شد و از آنجا که اغلب افرادی که در این روز از قشر متوسط رو به پایین جامعه هستند، می توانند از این حراج استفاده کرده و خرید یک سال خود را انجام دهند اما بلک فرایدی یا جمعه سیاه در ایران چگونه برگزار می شود؟
به گزارش دنیای اقتصاد، در ایران نیز چند سالی است که جمعه سیاه که بعضا تا چند روز هم به طول می کشد، بر سر زبان ها افتاده و مردم بسیاری از شهرها با تبلیغات گسترده مغازهداران و فروشگاهها در سطح شهر و هم از طریق فضای مجازی با بلک فرایدی آشنا شده و از تخفیفات آن بهرهمند میشوند.
اهمیت این روز برای برخی ایرانیان به اندازهای هست که برای خرید روانه ترکیه و امارات شوند. اما آنچه بعنوان بلک فرایدی در ایران شناخته میشود با واقعیت آن در کشورهای دیگر تفاوت معنادار دارد. در آمریکا یا حتی در ترکیه، فروشندگان بدون اینکه قیمتها را بالا ببرند، تخفیفهای رویایی روی برندهای مشهور و حتی برندهای لوکس اعمال میکنند.
مغازه داران ایرانی، اما قبل از شروع جمعه سیاه قیمتهای خود را تا ۳۰ درصد افزایش میدهند و بعد شروع به تخفیفهای جزئی ۱۰ تا ۳۰ درصد میکنند. برای مصرف کننده ایرانی آنهم قشر ضعیف و متوسط جامعه این مسئله چندان جذابیتی به دلیل رشد سرسامآور هزینههای خرید پوشاک و کالا ندارد.
این در حالی است که هدف جمعه سیاه در سایر کشورها ترغیب و تشویق مصرفکنندگان، تبلیغات و خالی کردن انبارها با حاشیه سود کمتر است که همگان بویژه قشر ضعیف جامعه بتواند از مزایای آن بهرهمند شوند. نه اینکه به روزی برای خالی کردن جیب مردم با کالاهای بنجل تبدیل شود.