به گزارش ایسنا، حمید طریفی حسینی در نشستی خبری اظهار کرد: سومین آزمون استخدامی که وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲ برگزار کرد، آزمون استخدامی مربی امور آموزش معلولان با هزار ردیف استخدامی بود که ۲۱ مهربرگزار شد.
وی با اشاره به اعلام نتایج آزمون یاد شده طی هفته گذشته، درباره جزئیات آن و آمار پذیرفته شدگان توضیح داد: در این آزمون فقط افرادی میتوانستند شرکت کنند که حداقل مدرک لیسانس کاردرمانی و گفتاردرمانی داشته باشند. تعداد فارغ التحصیلان این رشتهها در کشور کم است. از این رو ۲۴۱۶ نفر در آزمون ما ثبت نام کردند که از این بین ۱۶۷۳ نفر در آزمون حاضر شدند.
به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، ۱۱۶۸ نفر طی فرایند چند برابر ظرفیت برای شرکت در ارزیابی تکمیلی آزمون مربی امور آموزش معلولان مجاز شدند که از این بین ۵۲۵ نفر در مرحله اول قبول نهایی شدند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: با هماهنگی در استان ها قرار بر این است که ابلاغ کاری این ۵۲۵ نفر از امروز اول بهمن ماه صادر شود و امکان فعالیت این تعداد افراد در مدارس فراهم میشود. همزمان با هماهنگی با دانشگاه فرهنگیان دوره آموزشی این ۵۲۵ نفر به صورت همراه با کار و ضمن خدمت انجام میشود.
انتشار دفترچه تکمیل ظرفیت مربی امور آموزش معلولان بهزودی
طریفی با بیان اینکه با توجه به خالی ماندن ردیفهای استخدامی آزمون مربی امور آموزش معلولان، این امر به مرحله تکمیل ظرفیت کشانده میشود، عنوان کرد: با هماهنگی معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارتخانه تلاش داریم ۵۴۱ نفر دیگر را در مرحله تکمیل ظرفیت برای ارزیابی تکمیلی فرابخوانیم. به زودی دفترچه تکمیل ظرفیت را منتشر کنیم. در مرحله تکمیل ظرفیت بعضا افرادی که موفق نشدند به مرحله ارزیابی تکمیلی برسند، این شرایط برایشان فراهم میشود. تا قبل از پایان سال مرحله تکمیل ظرفیت را تعیین تکلیف میکنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۲۳۳۲ ردیف استخدامی در آزمون استخدامی آموزگاری سال ۱۴۰۲ داشت که از این تعداد حدود ۷۰۰ نفر جدب شدند، ادامه داد: در آزمون استخدامی که آموزش و پرورش در حال تدارک و برنامه ریزی برای برگزاری آن در اسفندماه است نیز پیشنهاد حدود ۱۱۱۱ نفر آموزگار استثنایی دادهایم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: همچنین در حال رایزنی برای جذب و استخدام نیروهای خدمتگزار یا همیار دانش آموزان استثنایی در مدارس استثنایی هستیم. این خدمتگزاران افرادی هستند که نقش کمکی برای والدین و معلمین در کنار دانش آموزان دارند.
در بخش دیگر این برنامه طریفی در پاسخ به سوالی درباره هزینهای که آموزش هر دانش آموز استثنایی به همراه دارد، توضیح داد: سرانه آموزش برای دانش آموز استثنایی حداقل ۵ تا حداکثر ۱۰ برابر دانش آموز عادی است. میانگین تراکم دانش آموزان استثنایی در کلاس کمتر از ۵ نفر است.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تعداد دانش آموزان استثنایی، تصریح کرد: روند تعداد دانش آموزان با نیازهای ویژه ما در گروههای معلولیت کلاسیک ثابت است اما این روند در برخی گروه های معلولیت مثل آسیب شنوایی به دلیل پیشرفت نظام سلامت رو به کاهش است. به طور کلی تعداد دانش آموزان استثنایی روندی ثابت و رو به کاهش دارد.
به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، سال قبل ۸۶۰ هزار نفر مورد ارزیابی شایستگی حرکتی قرار گرفتهاند.
طریفی همچنین درباره آخرین آمار سنجش نوآموزان بدو ورود اعلام کرد که تا کنون مجموعا حدود ۷۰۰ هزار نفر یعنی تقریبا ۵۰ درصد تعداد کل نوآموزانی که مهر ۱۴۰۳ کلاس اول میروند تحت سنجش سلامت قرار گرفتهاند و یا برای انجام این سنجش نوبت رزرو کردهاند.
بسته شدن پرونده «سنجش سلامت» کلاساولیها در خرداد ۱۴۰۳
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اظهار امیدواری نسبت به اینکه تا پایان سال جاری سنجش سلامت حدود یک میلیون نوآموز انجام میشود، بیان کرد: کار سنجش سلامت حدود ۶۰۰ هزار نفر دیگر را هم تا سه ماهه اول سال آینده انجام میدهیم و در خرداد ۱۴۰۳ پروند سنجش نوآموزانی که مهر ۱۴۰۳ به کلاس اول میروند بسته میشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره کیفیت سنجش در مراکز جامع تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی با سایر مراکز تاکید کرد: کار سنجش توسط نیروهای رسمی آموزش و پرورش که دارای مدرک تحصیلی لیسانس به بالا در حوزه روان سنجی، تربیتی و .. هستند انجام میشود. این افراد تحت آموزشهایی قرار گرفتهاند. تستهایی که ما از نوآموزان میگیریم اصلا در بیرون از مراکز ما وجود ندارد و اگر کسی این تست را از بیرون انجام میدهد، درواقع تخلف میکند.
وی ادامه داد:ما تستهای غربالگری خود را سالانه تغییر میدهیم. این تستها حالت محرمانگی دارند و فقط توسط خود سازمان انجام میشود. نیروهای ما با یک ابزار کار تشخیص را انجام نمی دهند و حداقل از سه تا چهار ابزار اعم از تست، مشاهده بالینی، مصاحبه بالینی با والدین و مشاهدات معلم استفاده میکنند. نیروهای ما خبره و متخصص این کار هستند. اکنون سنجش در طول سال و بدون وقفه انجام میشود و متغیرهای سنجش ما نسبت به گذشته تغییر کرده است.
بنا بر اظهارات وی در حال حاضر حدود ۱۱۰۰ نفر از معلمان دارای دانش آموز اتیسم در حال آموزش هستند.
طریفی درباره اقدامات مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله به هنگام رشدی و تربیتی توضیح داد: ۸۱۹ مرکز جامع داریم. درواقع در اکثر مناطق آموزشی ما حداقل یک مرکز جامع وجود دارد. این مراکز نقش پایگاه ثابت و دائمی سنجش نوآموزان را دارند و در کنار آن کار مداخلات تخصصی برای گروههای مختلف دانش آموزان که دارای اختلالاتی نظیر هیجانی و رفتاری و... هستند نیز انجام میدهند. طیف عظیمی از دانش آموزان ما که الان در مدارس عادی محصل هستند، گروه هدف این مراکز هستند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خاطر نشان کرد: استفاده از خدمات مراکز جامع این سازمان برای نوآموزان پیش دبستانی که دارای اختلال شناخته میشوند، رایگان است.
ایجاد کمیتههای جای دهی دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس
وی از ایجاد کمیتههای جای دهی دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس خبر داد و افزود: پس از آنکه شدت و نوع معلولیت دانش آموز را تعیین میکنیم باید تشخیص دهیم که این دانش آموز در نظام آموزش عادی یا استثنایی تحصیل کند؟ از این رو برای جای دهی دانش آموز باید نظام آموزشی او، نوع نظام آموزشی او و نوع مدرسهای که باید این دانش آموز در آن تحصیل کند را تعیین کنیم. در این راستا کمیته جای دهی آموزشی در مراکز جامع خود ایجاد کردیم تا کار جای دهی آموزشی را انجام دهیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ایجاد نظام «ارجاع» تصریح کرد: کار غربالگری اولیه و تشخیص برخی از اختلالات و یا مشکلاتی که دانش آموزان به خصوص در اختلالات عصبی و تحولی مثل اختلال یادگیری، نقص توجه بیش فعالی، آسیب زبان و گفتار و... دارند از سوی معلم انجام میشود. به طوری که دانش آموزان محصل در مدارس عادی که دارای نشانگان این اختلالات هستند توسط معلم غربالگری اولیه شده و سپس معلم مداخله مختصر خود را در کلاس انجام میدهد؛ اگر پاسخی نسبت به آن مداخله دریافت نکرد، دانش آموز را برای دریافت مداخلات سطح بالاتر به مراکز جامع ارجاع میدهد.
طریفی ادامه داد: اکنون در حال آموزش معلمان ابتدایی سراسر کشور در این زمینه هستیم. در گام اول آموزش حدود ۹۵ هزار نفر را هدف گذاری کردیم و بخش مهمی از کار آموزش مدرسان استانی و مدرسانی که در سطح مناطق باید معلمان را آموزش دهند، انجام شده است. برای دانش آموزان که به صورت تلفیقی در مدارس عادی درس میخوانند چند دستورالعمل مهم به استان ها ابلاغ کردیم و شرح وظایف مدارس را ابلاغ کردیم. اصرار ما بر این است که دانش آموز با آسیب بینایی، شنوایی، معلولیت جسمی و حرکتی و طیف اتیسم سطح بالا در مدارس عادی در کنار دانش آموزان عادی تحصیل کنند.
دانشآموزان پروانهای در مدارس عادی تحصیل میکنند
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه بیماران پروانهای تحت پوشش خدمات این سازمان قرار میگیرند، توضیح داد: جای دهی آموزش این دانش آموزان در نظام آموزشی عادی است چراکه از نظر ذهنی و هوشی مسئلهای ندارند و ذیل نظام آموزشی عادی هستند. اکنون شرایط تحصیل این دسته از دانش آموزان در مدارس عادی فراهم است. بعضا اگر این دانش آموزان به خاطر بیماری غیبت و یا مشکلاتی از باب ترد دارند، مدارس با آنها همکاری میکنند.
رایزنی برای ایجاد گروه آموزشی خاص برای مبتلایان به بیماریهای نادر و خاص
وی تاکید کرد: اعتقاد ما بر این است که آموزش و پرورش استثنایی مکان محور نیست که در مکانی به نام مدرسه استثنایی خدمات را ارائه دهد بلکه خدمت محور است و خدمات آموزشی، تخصصی، توان بخشی، حمایتی و تسهیلاتی را به دانش آموزان تحت پوشش خود ارائه میدهد. درصدد پیگیری هستیم تا برای دانش آموزانی که بیماری خاص و نادر دارند که تعدد و تنوع این بیماریها زیاد هم هست، یک گروه خاص ایجاد کنیم. این امر همکاری و رایزنی با آموز ش و پرورش و حتی هماهنگی با بقیه شرکای کاری مثل وزارت بهداشت را میطلبد. این دانش آموزان بیماری دارند اما بیماری به معنای معلولیت نیست که برایشان مدرسه اختصاصی ایجاد کنیم بلکه باید تسهیلات وخدمات آموزشی از باب زمان آموزش و انعطاف هایی که برنامه درسی و آموزش از راه دور برای این دانش آموزان میطلبد را فراهم کنیم. ما حتی کلاس بیمارستانی در حیطه آموزش و پرورش استثنایی داریم که اگر ببینیم دانش آموز در آن فضا شرایط آموزش از راه دور را دارد، به او آموزش میدهیم.
ادامه دارد