معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری از دستیابی شرکتهای دانشبنیان ایرانی با فناوری بومی برای بارورسازی ابرها طی یک برنامه ۵ ساله و با هزینه کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان خبر داد. او اعلام کرد که در ایران شرکتهایی را میشناسد که در بحث بارش اقدامات خوب انجام دادهاند.
«روحالله دهقانی فیروزآبادی»، معاون رئیس جمهور، در گفتوگو با خبرنگار ایرنا گفت: «معتقدم با یک برنامه سالانه ۵۰۰ میلیارد تومانی طبق محاسباتی که ما در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیسجمهور داشتهایم، طی یک برنامهریزی ۵ ساله امکان افزایش بارندگی تا حد بسیار خوب و معقولی با روش بارورسازی ابرها وجود دارد ما فرصتهای بارشی خوبی داریم که میتوان از آن استفاده کرد.»
دهقانی فیروزآبادی مدعی شد: «خوشبختانه در کشور فلرها و مواد اولیه بارورسازی ابرها با فناوری کاملاً بومی و کیفیت بالا وجود دارد که بسیار بالاتر از محصولات خارجی است؛ فلرهای بارشزایی که در آزمایشگاههای کشورهای خارجی آزمون و تست و قابلیت های آنها تأیید شده است؛ همچنین امکانات و وسایل پروازی و ژانراتورهای ثابت در کشور را هم داریم.»
به گفته معاون رئیس جمهور، فقط یک عزم جدی نیاز است تا بحث بارورسازی ابرها در یک برنامه جدی ۵ ساله اجرا شود. او در این باره اعلام کرد: « من تعهد میدهم این پروژه طی ۵ سال با کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه اجرایی خواهد شد ولی آثار و برکات آن بسیار بالاتر از این میزان هزینهکرد خواهد بود.»
معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور عدم امکان مهندسی اقلیم را یک اشتباه راهبردی دانست و افزود: «فناوری فعلی بارورسازی ابرها یک تکنولوژی قدیمی است که سالهای سال استفاده میشده و شامل فناوری یونیزاسازیون جو(فناوری تبدیل مولکول های ماده تشکیل دهنده ابر به یون های مثبت و منفی برای بارورسازی) میشود و اخیراً در حال توسعه یافتن است و کشورهای دنیا در بحث مهندسی اقلیم در حال کار کردن هستند؛ قطعا چنین فناوریای وجود دارد اما اینکه شدت و ضعف اثرگذاری آن چه میزان باشد، یک بحث دیگر است.»
او ادامه داد: «مسأله دیگر، بارش و فناوریهای افزاینده بارندگی است من قویاً معتقدم در کشور ما شرکتهایی وجود دارند و من شخصاً تعدادی از آنها را می شناسم که در بحث بارش کارهای خوبی کردهاند.»
فیروزآبادی همچنین درباره ساخت فیلترهای کاهنده آلایندگی خودروها در شرکتهای دانش بنیان اظهار کرد: «آلایندگی هوا مسأله ای است که باید به آن در بلندمدت فکر کرد اینکه وقتی هوا آلوده شود به آن فکر کنیم و راهکارهای موضعی بگیریم، هیچ اتفاقی نمیافتد باید برنامه ریزیهای بلندمدت کنیم تا این اتفاق (کاهش آلودگی هوا) در سال های آینده رخ دهد.»
او افزود: «شرکتهایی هستند که در زمینه کاهش آلایندگی هوا کارهای خوبی کردهاند و میتوان از محصولات آنها استفاده کرد تا در بلندمدت میزان آلایندگی هوا توسط خودروها یا سایر آلایندهها کاسته شود؛ این محصولات از فیلترهای قابل نصب روی خروجی کارخانهها و نیروگاهها گرفته تا فیلتر کاهنده آلایندگی خودروها را شامل می شود.»