آلفابت درآمد و سودی بالاتر از حد انتظار برای سهماهه چهارم 2023 گزارش کرده است. با این وجود درآمد این شرکت از بخش تبلیغات پایینتر از پیشبینیهای تحلیلگران بوده است.
سال گذشته میلادی، آلفابت برنامه تعدیل نیرو را با جدیت دنبال کرد و همین مسئله در هزینههای کلی شرکت تأثیرگذار بود. گزارش مالی فصل چهارم 2023 آلفابت از ارزش سود هر سهم برابر با 1.64 دلار در مقابل 1.59 دلار مورد انتظار LSEG که قبلاً Refinitiv نام داشت، خبر میدهد. همچنین درآمد این شرکت در 86.31 میلیارد دلار در مقابل 85.33 میلیارد دلار مورد انتظار LSEG گزارش شده است.
براساس دادههای StreetAccount، درآمد گوگل کلود 9.19 میلیارد دلار در مقابل 8.94 میلیارد دلار مورد انتظار و تبلیغات یوتیوب 9.2 میلیارد دلار در مقابل 9.21 میلیارد دلار مورد انتظار StreetAccount گزارش میشود. همچنین براساس دادههای StreetAccount، هزینههای جذب ترافیک 13.9 میلیارد دلار در مقابل پیشبینی 14.1 میلیارد دلاری تحلیلگران بوده است.
آلفابت در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که این شرکت سریعترین رشد فصلی درآمد خود را از اوایل سال 2022 گزارش کرده است که طی آن فروش شرکت از 76.05 میلیارد دلار در سال گذشته میلادی حدود 13 درصد افزایش یافته است. بااینحال، براساس دادههای StreetAccount، درآمد 65.52 میلیارد دلاری از تبلیغات، کمتر از برآوردهای 65.94 میلیارد دلاری تحلیلگران بوده است.
درآمد یوتوب که به رشد شتابان خود ادامه میدهد نیز در حد انتظارات ظاهر شده است. باوجودی که نتایج بهطور کلی بالاتر از تخمینها بوده است، اما برای رضایت سرمایهگذاران قانعکننده نبوده است.
«ساندار پیچای» مدیرعامل آلفابت، همچنان بر سرمایهگذاری در هوش مصنوعی و تعبیه ابزارهای جدید این حوزه تمرکز میکند. پیچای میگوید برای رسیدن به این هدف، شرکت باید در سایر بخشها هزینهها را کاهش دهد. سال گذشته آلفابت بخشی از این موضوع را با اخراج کارمندان خود برطرف کرد که البته ظاهراً هزینهای 700 میلیون دلاری را بهخاطر بستههای پایان خدمت نیروها، روی دست این شرکت گذاشته است.
ساندار پیچای در بیانیه مطبوعاتی به این موضوع اشاره کرده است که این شرکت از قدرت خود در حوزه جستجو و توسعه روبهرشد یوتوب و گوگل کلود خوشحال است.