معاوضه خودرو با املاک شهرداری

دنیای اقتصاد دوشنبه 16 بهمن 1402 - 00:03
تبلیغات گسترده شهرداری تهران در مورد خرید اتوبوس‌های نو و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری در حالی انجام می‌شود که مشخص شده شهرداری تهران برای خرید بخشی از این اتوبوس‌ها به جای پول به خودروسازان ملک داده است. روز گذشته علیرضا زاکانی در پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر تهران بیان کرده که از زمانی که تصدی‌گری شهرداری تهران را به عهده گرفته، تعداد اتوبوس‌های فعال پایتخت از 800 دستگاه به بیش از دوهزار دستگاه رسیده است. اما این اتوبوس‌ها چطور تامین شده است؟ وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفته است: «خرید داخلی برای ما در اولویت است و بر همین اساس برای دوهزار و 500اتوبوس پول و ملک دادیم.» بنابراین بخشی از هزینه خرید این اتوبوس‌ها از طریق واگذاری ملک به خودروسازان تسویه شده است.

 این در حالی است که خودروسازان اساسا املاک مازاد زیادی دارند و سیاستگذاران از سال ۹۸تاکنون فشار زیادی به آنها وارد می‌کنند تا اموال مازاد خود از جمله املاک خریداری‌شده را به فروش برسانند. در مقابل آنها با مشکل شدید نقدینگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، به طوری که مشکل نقدینگی باعث شده که تیراژ آنها نسبت به سال گذشته با افت همراه باشد. زیان انباشته ۱۷۴همتی و مشخصا بدهی ۶۰همتی خودروسازان به قطعه‌سازان نیاز نقدینگی آنها را برای رشد تولید چند  برابر کرده است. در چنین شرایطی است که خودروسازان اتوبوس‌های تولیدی خود را در ازای ملک به شهرداری تهران می‌فروشند. زاکانی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود گفته است: «اگر خودروی با کیفیت تولید داخل را با قیمت خوب بدهند، می‌خریم.» 

البته باید توجه داشت که  تولیدکنندگان خودرو مدعی هستند به ازای تولید و فروش هر خودرو با این قیمت‌های تعیین‌شده،  متحمل زیان زیادی می‌شوند. از سوی دیگر مصرف‌کنندگان زیادی برای خرید خودرو با این قیمت‌ها در صف‌های طولانی می‌مانند که در برخی مواقع مدت انتظار آنها به یک سال نیز می‌رسد. اما شهرداری تهران می‌تواند خودرو را بدون این دردسرها و حتی در قبال ملک خریداری کند. به نظر می‌رسد تخصیص ارز از طرف بانک مرکزی به شهرداری تهران برای واردات خودروهای برقی منشا اصلی  چانه‌زنی شهرداری برای قیمت خودروهای داخلی باشد. ۲۹ آبان‌ماه، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که «شهرداری تهران برای تامین ارز خودروهای برقی (اتوبوس، ون و موتورسیکلت) بسته یک‌میلیارد و ۴۰میلیون یورویی ارائه کرده که پذیرفتیم ارز آن را تامین کنیم.» بر این اساس احتمالا شهرداری تهران  واردات اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی از چین را در نظر دارد تا از شدت آلودگی هوا نیز بکاهد.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.