انویدیا آماده است تا بخش تراشههای سفارشی بازار که شامل مواردی ازجمله تراشههای هوش مصنوعی، کنسولهای بازی، خودرو و مخابرات میشود را به چالش بکشد، زیرا براساس یک گزارش جدید، این شرکت در حال کار روی یک واحد تجاری جدید برای رسیدگی به تقاضای بسیار زیاد در این بازار 30 میلیارد دلاری است.
بهنظر میرسد که انویدیا قصد داشته باشد موقعیت خود در صنعت تراشهسازی را تثبیت کند، بدون اینکه فضایی برای رقبای خود فراهم کرده باشد. پس از تلاشهای مشخص برای تنوع بخشیدن به زنجیره تأمین، حالا انویدیا قصد دارد تا در حوزههای تازه درحال ظهور بازارهای هوش مصنوعی نیز فعالیت داشته باشد. رویترز در گزارش خود میگوید که NVIDIA در حال تشکیل بخش جدیدی است که با توسعه تراشههای سفارشی مسئول پاسخگویی به نیازهای مختلف مشتریان است.
رویترز در گزارش خود همچنین اشاره میکند که بازار تراشههای سفارشی در سال 2023 تقریباً 30 میلیارد دلار ارزش داشته است که این میزان تقریباً 5 درصد از فروش سالانه تراشهها در سراسر جهان را تشکیل میدهد.
غولهای فناوری که در حال حاضر بر فضای هوش مصنوعی مسلط هستند، مانند مایکروسافت و متا، در حال رقابت با یکدیگر برای توسعه تراشههای هوش مصنوعی سفارشی خود هستند. بنابراین هیچ جای تعجبی وجود ندارد که انویدیا نیز تصمیم گرفته باشد تا در این رقابت همراه سایر شرکتها باشد. بههمین دلیل بخش جدیدی در این شرکت در حال تأسیس است که بسته به نیاز مشتریانش، تراشههای اختصاصی تولید خواهد کرد.
طبق این گزارش، انویدیا بهطور مستقیم با شرکتهای برادکام (Broadcom) و Marvell Technology رقابت خواهد کرد، دو شرکتی که بیشتر به دلیل توسعه رویکردهای هوش مصنوعی سفارشی برای شرکتهای دیگر شناخته شدهاند.
در حال حاضر اطلاعات بیشتری درباره این بخش جدید انویدیا وجود ندارد، اما بهنظر میرسد که برای غول فناوری اهمیت زیادی داشته باشد. همچنین گفته میشود که این شرکت قبلاً با آمازون، متا، مایکروسافت، گوگل و OpenAI برای ارائه خدمات «تراشههای هوش مصنوعی سفارشی» مذاکره کرده، اما در حال حاضر چیزی در این رابطه تأیید نشده است.
OpenAI، شرکت سازنده ChatGPT نیز در حال حاضر ایده توسعه تراشههای هوش مصنوعی را دنبال میکند و روز گذشته در گزارشی گفته شده بود که این استارتاپ برای ساخت تراشههای هوش مصنوعی بهدنبال سرمایهای بالغ بر 7 تریلیون دلار است.