بخش اعظم واردات برقی‌ها از چین است

دنیای اقتصاد یکشنبه 29 بهمن 1402 - 00:03
مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت گفت: از آنجا که چین خودروهای برقی را با کیفیت مطلوب و قیمت‌های رقابتی تولید کرده، بیشتر خودروهای برقی که به ایران وارد می‌شود محصول این کشور است، اما واردات از کشورهای اروپایی هم صورت می‌گیرد.

حسن کریمی‌‌‌ سنجری در گفت‌‌‌وگو با «ایلنا» در خصوص آخرین وضعیت پیشرفت این طرح توضیح داد: برای خودروهایی که کمتر از۲۰‌هزار یورو قیمت دارند و برای حمل‌ونقل عمومی و تبدیل شدن به تاکسی مناسب هستند، یک‌درصد تعرفه واردات تعریف شده است، اما برای خودروهایی که بین ۲۰‌هزار تا ۳۰‌هزار یورو قیمت دارند ۱۱‌درصد و برای خودروهایی که بین ۳۰‌هزار تا ۴۰‌هزار یورو قیمت دارند ۲۶‌درصد تعرفه واردات تعریف شده است. وی افزود: در تلاش هستیم واردات خودرو به واسطه شرکت‌های خودروساز صورت بگیرد. کریمی‌سنجری ادامه داد: برقی‌‌‌سازی خودرو در ایران با تاکسی‌‌‌های برقی و در حمل‌ونقل عمومی آغاز می‌شود. بنابراین در اجرای این طرح به همکاری تاکسیرانی‌‌‌ها و شهرداری‌‌‌ها نیاز است تا در بازارسازی برای این خودروها یاری‌‌‌رسان باشند.

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت اضافه کرد: برای تشویق رانندگان تاکسی به خرید خودروهای برقی به همکاری وزارت نیرو برای تامین برق و توسعه ایستگاه‌‌‌های شارژ نیاز است. همچنین وزارت نفت در پرداخت منابع حاصل از صرفه‌‌‌جویی در مصرف سوخت‌‌‌های فسیلی با برقی‌‌‌سازی خودروها باید با وزارت صمت همکاری لازم را داشته باشد و در کنار اینها همیاری وزارت کشور نیز در پیشبرد این طرح مهم و اثرگذار است. کریمی‌‌‌‌سنجری از پیشرفت طرح خودروهای برقی با شیب ملایم خبر داد و اظهار کرد: خودروسازان کشور نیز روی پلتفرم‌‌‌های برقی کار می‌کنند و در سال آینده دو پلتفرم داخلی خودروی برقی به بازار ارائه می‌شود. وی درباره مبادی وارداتی خودروهای برقی گفت: از آنجا که چین خودروهای برقی را با کیفیت مطلوب و قیمت‌های رقابتی تولید کرده، بیشتر خودروهای برقی که به ایران وارد می‌شوند محصول این کشور هستند، اما واردات از کشورهای اروپایی هم صورت می‌گیرد.

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت در ادامه درباره استقرار ۱۵ ایستگاه شارژ خودروهای برقی در تهران گفت: در تلاش هستیم در ماه آینده از ایستگاه‌‌‌های شارژ در اصفهان رونمایی شود. البته راه‌‌‌اندازی این ایستگاه‌‌‌ها تنها به کلان‌شهرهای تهران و اصفهان محدود نمی‌شود. وی تصریح کرد: تا زمانی که وزارت نیرو برق ایستگاه‌‌‌ها را تامین نکند نمی‌‌‌توان ایستگاه‌‌‌ها را توسعه داد.  کریمی‌‌‌‌سنجری هدف اصلی وزارت صمت از توسعه برقی‌‌‌سازی خودروها در کشور را حل مشکل ناترازی مصرف بنزین اعلام و خاطرنشان کرد: دولت یارانه زیادی برای بنزین می‌‌‌پردازد و تامین بنزین به مراحل دشوار وارد شده است.

علاوه بر اینها آلودگی هوا در شهرهای بزرگ نیز مشکلی جدی است. وی یادآور شد: برقی‌‌‌سازی خودرو می‌‌‌تواند زمینه‌‌‌ای فراهم کند که درآمد حاصل از صرفه‌‌‌جویی در مصرف بنزین برای توسعه نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری شود و این اتفاق از مصرف سوخت‌‌‌های فسیلی می‌کاهد و تولید برق را به‌ویژه از منابع تجدیدپذیر افزایش می‌دهد. مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت در پاسخ به سوالی درباره نحوه تامین برق خودروهای برقی در زمان اوج‌‌‌گیری مصرف کشور در فصل‌‌‌های گرم سال گفت: تاکسی‌‌‌ها شب‌‌‌شارژ هستند. بنابراین در ساعاتی خارج از اوج مصرف برق امکان شارژ آنها وجود دارد.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.