یک کار تمیز رسانه‌ای علیه اسرائیل + ویدیو

دوشنبه 14 اسفند 1402 - 15:13
یک تیزر تاثیرگذار از بایکوت کالاهای دوستِ اسرائیل در فضای مجازی وایرال شده است؛ تیزری که در روزهای گذشته واکنش‌های متعددی را به ویژه در میان عرب‌زبان‌ها به دنبال داشته و بدون حمایت‌های دولتی، توسط یک جوان لیبیایی ساخته شده است.

به گزارش ایسنا، تیزر «سفر دو دیناری» که علیه کمپانی پپسی و همکاری آن با رژیم صهیونیستی ساخته شده است، در ۹۰ ثانیه تاثیر تحریم کالاهای دوست اسرائیل را نشان داده است که چگونه می‌تواند از کودک‌کشی در فلسطین جلوگیری کند.

این ویدیوی وایرال شده، یک خرید ساده را نشان می‌دهد که می‌تواند بر جنگ رژیم صهونیستی علیه مردم فلسطین تاثیر بگذارد. این ویدیو که با هشتگ «بایکوت» منتشر شده است، بار دیگر توجه مصرف‌کنندگان را به جنبش جهانی تحریم کالاهای دوست اسرائیل جلب کرده است.

این ویدیو در فضای مجازی به عنوان «قوی‌ترین ویدیوی تحریم» مورد ستایش قرار گرفته است و به طور موثر نشان می‌دهد که چگونه حتی حداقل هزینه برای برخی محصولاتِ همکار با اسرائیل،‌ می‌تواند به طور غیرمستقیم به اقدامات نظامی علیه غزه کمک مالی کند.

ویدیوی «سفر دو دیناری» ساخته محمد الناس را مشاهده کنید: 

سفر دو دیناری که موجب قتل یک کودک می‌شود

در این ویدیوی تاثیرگذار ۹۰ ثانیه‌ای، بینندگان، «سفر دو دیناری» را که یک پسر جوان لیبیایی به نام محمد الناس با خرید یک قوطی پپسی شروع می‌کند، دنبال می‌کنند. این ویدیو تلاش می‌کند نشان دهد که این عمل به ظاهر پیش پا افتاده، چگونه می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای را برای کودکان غزه داشته باشد.

این ویدیو به شکل هنرمندانه‌ای مسیر دو دینار پرداخت شده را نشان می‌دهد که چگونه به تامین مالی یک موشک برای نیروهای مسلح اسرائیل کمک می‌کند.

پس از آنکه وسام نصار، عکاس مشهور بین‌المللی این ویدیو را به اشتراک گذاشت و گفت که «سفر دو دیناری» تلاشی مشترک با استعداد جوان لیبیایی است، به اشتراک گذاشتن این ویدیو در میان کاربران عرب‌زبان‌ شبکه‌های اجتماعی به ویژه ایکس (توییتر) گسترده شد و تعامل‌های زیادی با آن شکل گرفت. رسانه‌ها می‌گویند که مهمترین بحث شکل‌گرفته در کنار این ویدیو، درباره اثربخشی و مسئولیت اخلاقی تحریم‌ کالاهای دوست اسرائیل از سوی مصرف‌کنندگان است.

پس از تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه و سکوت دولت‌های همکار با این رژیم، فعالان حقوق بشر موضوع تحریم برندهای بین‌المللی مرتبط با حمایت از اشغالگری اسرائیل را پیش کشیدند که برندهای مطرحی مانند مک دونالد، پیتزا هات، پاپا جانز، پپسی، کوکاکولا و استارباکس را هدف قرار می‌داد.

محمد الناس پس از وایرال ویدیوی نخستش، از طریق شبکه‌های اجتماعی در حال تولید چندین ویدیوی وایرالی دیگر برای جنبش تحریم کالاهای دوست اسرائیل است.

همبستگی جهانی با فلسطین از طریق تحریم

«جنبش بایکوت» توسط ویدئوهای وایرالی و با همکاری مصرف‌کنندگان عادی، گفتمان گسترده‌ای را علیه اسرائیل شکل داده است و دنبال فشار بر رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به اشغال خود و پیروی از قوانین بین‌المللی است. این تحریم‌ها ضررهای هنگفتی را به برندهای بزرگ در بعضی از کشورها وارد آورده است به طوری که شرکتِ مادر استارباکس از کاهش درآمد 40 درصدی این شرکت فقط در مالزی خبر داده است (ایرنا - 12 اسفند). همچنین گزارش‌هایی از ضررهای مالی شرکت‌های بزرگی مانند مک‌دونالدز به ویژه در کشورهای اسلامی منتشر شده است. فشارهای بین‌المللی از سوی مصرف‌کنندگان باعث شده است استارباکس، پس از حمایت‌های تلویحی روزهای اول جنگ غزه از سربازان اسرائیلی، مجبور به انتشار بیانیه‌ای دوپهلو درباره عدم ارتباط با رژیم صهیونیستی شود.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.