آقای علی ادریسی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به اینکه حمل توشه و خرده بار از طریق ارائه خدمات درب به درب به هموطنان با همکاری شرکت پست جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است افزود: شرکت پست خود به عنوان یکی از مشتریان این طرح کالاهای مشتریان را از سطح کشور جمع آوری کرده و به ما تحویل می دهد و پس از حمل با استفاده از خطوط ریلی در مقصد از ما تحویل گرفته و تحویل مشتریان می دهد.
وی اضافه کرد: در موضوع ترانزیت نیز هم اکنون سه شرکت وابسته به راه آهن در این بخش فعال هستند که امیدواریم با هم افزایی فعالیتها و انسجام اقدامات، زمینه برای توسعه ترانزیت فراهم شود.
ادریسی همچنین کشورهای ترکیه، آسیای میانه و قفقاز و جمهوری خلق چین را سه مقصد عمده ترانزیت بار از طریق شبکه ریلی کشور دانست و گفت: هم اکنون در موارد زیادی حمل بار بین این کشورها از طریق خاک ایران محقق شده اما سیر قطارها به صورت برنامه ای نبوده و امیدواریم بزودی سیر قطار به صورت برنامه ای اجرا شود.
مدیرعامل موسسه صندوق پسانداز کارکنان راهآهن همچنین در خصوص برنامه های این موسسه برای نیل به خودکفایی در صنعت ریلی گفت: تکه مرکزی سوزن شبکه خطوط ریلی که هم در صنعت مترو و هم راه آهن بین شهری کاربرد دارد و پیش از این از خارج کشور تامین و وارد می شد در شرکت گسترش صنایع ریلی ایران (ایرید) نخستین بار در کشور ساخته شد و کشور را از واردات این قطعه راهبردی صنعت ریلی بی نیاز کرد.
وی افزود: با نیل به خودکفایی در ساخت تکه مرکزی ریل همه تعهدات قبلی شرکت در ساخت و تحویل تکه مرکزی به شرکتهای بهره برداری خطوط مترو در سراسر کشور و همچنین راه آهن جمهوری اسلامی ایران تسویه و تحویل خواهد شد.
ادریسی ادامه داد: همچنین شرکت راه آهن کشش که عهده دار حمل و نقل ریلی است و 21 لکوموتیو دارد، برای تامین قطعات مورد نیاز این لکوموتیوها از بازار داخل اقدام کرده و با کمک مهندسان و صنایع داخلی موفق به داخلی سازی 30 درصد قطعات وارداتی شد و از خروج سالانه یک میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شده است و امیدواریم ظرفیت صنایع داخل در تامین قطعات مورد نیاز لکوموتیوهای این شرکت به بالای 60 درصد افزایش یابد.
وی گفت: این اقدام از نظر ارزشی، سالانه مانع خروج یک میلیون دلار از کشور می شود.