کلاهبرداران با دیپ‌فیک ایلان ماسک، کاربران حوزه رمزارزها را در یوتوب فریب دادند

دیجیاتو دوشنبه 04 تیر 1403 - 12:01
کلاهبرداران از چهره و صدای ایلان ماسک برای فریب کاربران استفاده کردند. The post کلاهبرداران با دیپ‌فیک ایلان ماسک، کاربران حوزه رمزارزها را در یوتوب فریب دادند appeared first on دیجیاتو.

یکی از برنامه‌های زنده یوتوب به‌مدت پنج ساعت پخش شد و از دیپ‌فیک ایلان ماسک برای تبلیغ کلاهبرداری رمزارز استفاده کرد.

این برنامه زنده که اکنون حذف شده است، تصویری از ایلان ماسک را نشان می‌داد که به‌نظر می‌رسید مربوطه به رویداد تسلا است که به‌صورت زنده پخش می‌شود. صدای وی توسط هوش مصنوعی تولید شده بود و بینندگان را تشویق می‌کرد تا به یک وب‌سایت مراجعه کرده و بیت‌کوین، اتریوم یا دوج‌کوین خود را برای شرکت در یک برنامه دریافت هدیه، واریز کنند. این پیام که به‌صورت مکرر پخش می‌شد، وعده می‌داد که سیستم به‌طور خودکار دو برابر مقدار رمزارزی که واریز کرده‌اید را بازمی‌گرداند.

سوءاستفاده از دیپ‌فیک‌های ایلان ماسک برای کلاهبرداری رمزارزی

در یکی از لحظات برگزاری این پخش زنده جعلی، بیش از 30 هزار بیننده درحال تماشای برنامه بودند. (البته نمی‌توان احتمال افزایش این اعداد توسط بات‌ها را نادیده گرفت). این موضوع باعث شد که این برنامه لایو فیک در قسمت بالای پیشنهادهای Live Now یوتوب نمایش داده شود.

از سوی دیگر این حساب کاربری (با آیدی elon.teslastream@) که خود را به‌عنوان رسمی تسلا معرفی کرده بود، تأیید Official Artist Channel را داشت. با این حساب به‌نظر می‌رسد موضوع، هک یک حساب کاربری باشد. البته درحال‌حاضر، هم ویدیو و هم کانال مذکور حذف شده‌اند.

دیپ‌فیک‌های ایلان ماسک در چند ماه اخیر به شدت افزایش یافته‌اند و معمولاً از حساب کاربری که به یکی از شرکت‌های ماسک نسبت داده می‌شود، پخش می‌شوند. اوایل ماه جاری میلادی، گزارش مشابهی مربوط به 35 حساب کاربری در زمان پرتاب استارشیپ منتشر شد که خود را به‌عنوان اسپیس ایکس معرفی کرده بودند.

کلاهبرداران در ماه آوریل نیز با استفاده از همین تاکتیک تلاش کردند از هیجان‌های مربوط به موضوع خورشیدگرفتگی سوءاستفاده کنند و دیپ‌فیک‌های مختلفی منتشر شد.

کلاهبرداری‌های رمزارزی که هواداران ماسک را در شبکه‌های اجتماعی هدف قرار می‌دهند، سال‌ها است که مشکل‌ساز بوده‌اند. این موضوع در مورد سایر افراد مشهور هم دیده می‌شود.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.