در جسم و روح

تابناک یکشنبه 17 اسفند 1399 - 02:55

تجربه‎ تماشای فیلم نامزد اسکار «در جسم و روح» سحرآمیز است

شاعر معروف «دابلیو بی ییتس» می‎گوید، مسئولیت در رویاها آغاز می‎شود. اما آیا عشق و عاشقی نیز می‎تواند در رویاها آغاز شود؟ فیلم مجارستانی «در جسم و روح»، یکی از فیلم‎های خارجی که امسال زیاد مورد استقبال قرار گرفته، این مفهوم ظریف را می‎گیرد و از برای ایجاد یک طلسم سحرآمیز استفاده می‎کند.

مانند بهترین رویاها، آشنا اما متفاوت، «در جسم روح» استعاره‎های سینمایی آشنا را با ایده‎هایی شگفت‎انگیز که متعلق به خود سازنده‎ی فیلم هستند درهم می‎آمیزد.

این کارگردان «آیدیکو انیدی» است، که در 1989 فیلم به یادماندنی «قرن بیستم من» (My Twentieth Century) را ساخت، که جایزه‎ فیلم اول کن را برد. کارهای بعدی سر و صدای بین‎المللی چندانی نداشتند، و در واقع بین آخرین فیلم «انیدی» و این فیلم جدید یک فاصله‎ی 18 ساله هست.

آنچه باعث شد این کارگردان به دنیای فیلم‎سازی بازگردد، ایده‎ای بود که در عین سادگی اما بی‎نظیر بود، ایده‎ای که دنیای سحر و جهان عادی را به شیوه‎ای که فقط از عهده‎ی جهان سینمایی برمی‌آید درهم آمیخت.

ابتدا جهان سحرآمیز را می‎بینیم، جایی که «در جسم و روح» با کاراکتر انسانی خود آغاز نمی‎شود، بلکه با صحنه‎ای بی‎نهایت زیبا که توسط فیلم‎بردار «مت هربای» شکار شده شروع می‎شود. گوزن نر و ماده‎ای بی‎نظیر، تنها در صحنه‎ای زمستانی با درختان خشک و زمین برفی، درکنار هم ایستاده، بدنشان همدیگر را لمس می‎کند، با ارتباطی که کاملا ملموس است.

وقتی به جهان حقیقی برمی‎گردیم، صحنه‎ اصلی فیلم، یک کشتارگاه شهری، به شدت زمینی و کسل‎کننده به نظر می‎رسد. و گاوها، که سرانجام بی‎رحمانه‎ آنان را به زودی شاهد خواهیم بود، با چشمانی محتاط و ملتمس ما را نظاره می‎کنند، گویا که می‎دانند چه در انتظارشان است.

کسی که از پنجره‎ طبقه‎یدوم خود با ناامیدی به این صحنه خیره شده «آندره» (گیزا مورکزانی) است، فردی لاغر و ریشو با بازویی پژمرده. او مدیر کشتارگاه است، مردی که مسئول سازماندهی این قتل عام است.

در این روز به خصوص، «آندره» به چهره‎ای غریبه نگاه می‎کند، در تلاش برای یافتن هویت این زن خجالتی و نامطمئن. «ماریا» (بوربلی) یکی از کارکنان نیست، بلکه بازرس کنترل کیفیت دولت است، زنی فوق‎العاده دقیق که چشمانی تیز برای تخمین میزان چربی یک طرف گاو دارد.

بین این دو نفر مقداری کشش به نظر می‎رسد، اما هردو درون‎گرا هستند، حتی رسمی. بدون هرگونه مهارت اجتماعی برای باز کردن سر صحبت، به جایی نمی‎رسد، «ماریا» و «آندره» هردو به زندگی فردی و انزوای خود برمی‎گردند. آنگاه تقدیر دست به کار می‎شود.

«ماریا» و «آندره» از همین طریق متوجه می‎شوند که هر شب خوابی یکسان می‎بینند، هر دو مکررا تصاویر دقیقا مشابهی از گوزن نر و ماده‎ای که در ابتدای فیلم دیدیم را مشاهده می‎کنند. مطابق انتظار، «ماریا» و «آندره» هردو از این اکتشاف مبهوت می‎شوند، نمی‎دانند با آن چه کنند اما راضی به رها کردنش هم نیستند.

فیلم‎ساز کنترل کامل همه چیز را در دست دارد، و مدلی از ترکیب ساخت فیلمنامه‎ دقیق با تخیلی غیرعادی را ارائه کرده است. او در این راه کمک بسیاری از بازیگران خود دریافت می‎کند. همانطور که «در جسم و روح» واقعیت و رویا را درهم آمیخته، بازیگران اصلی فیلم نیز بازی حرفه‎ای و آماتور را درهم می‎آمیزند.

«باربلی»، برنده‎ی جایزه‎ بازیگری اروپایی، یک بازیگر حرفه‎ای شگفت‎انگیز است، توانسته یک «ماریای» آسیب‎پذیر را بسازد که شدیدا در جسارت و محدودیت‎هایش باورپذیر است. بازیگر مقابل او «مورکزانی» است، که در زندگی واقعی یکی از ناشران موفق مجارستان است، کسی که با افرادی نظیر برنده‎ی اسکار «ایمره کرتز» هم کار کرده.  آن دو گوزن هم کارشان بی‎نظیر است. گوزن نر باشکوه ماه‎ها آموزش نیاز داشته، و از کارگردان نقل شده که گفته: «گوزن را همانطوری قاب گرفتیم که بازیگران اصلی را قاب گرفتیم» و جواب هم داده است

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.