روزنامه صدای زنجان در گزارشی نوشت: بنابر آمارهای معاونت آمار سازمان مدیریت و برنامهریزی استان زنجان، در بهمن ماه امسال عدد شاخص کل ( ۱۳۹۵=۱۰۰باشد) استان زنجان به ۲۹۱.۵ رسید که نسبت به دیماه ۲.۸درصد افزایش را نشان میدهد.
بررسیها نشان میدهد؛ در بهمن ماه امسال درصد تغییرات شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال گذشته (تورم نقطهبهنقطه) ۵۴.۱درصد افزایش داشته است و این یعنی خانوارهای استان به طور میانگین ۵۴.۱درصد بیشتر از بهمن ماه سال قبل برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کردهاند که نسبت به دیماه امسال نیز ۱.۷درصد افزایش یافته است و به عبارت دیگر هزینهای که خانوارهای استان زنجان در بهمن ماه امسال متحمل شدهاند نسبت به ماه گذشته خود نیز بیشتر بوده است.
براساس مطالعات سازمانمدیریت و برنامهریزی استان زنجان، نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به بهمن ماه امسال به ۳۳.۹درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۳۱.۲درصد) ۲.۷ واحد افزایش را نشان میدهد.
مجموعه فعل و انفعالات در بهمن ماه امسال سبب شد با وجود اینکه نرخ تورم سالانه استان که از مهر ماه سال ۹۸ روند کاهشی خود را آغاز کرده بود و تا مرداد امسال همچنان ادامه داشت، در نهایت در شهریورماه ۹۹ متوقف و سپس با افزایش ۰.۳ واحد درصدی نسبت به ماه قبل خود به عدد ۲۳.۶درصد رسید و با ادامه این روند، هم اکنون شاهد نرخ تورم ۳۳.۹درصدی در بهمن ماه امسال باشیم.
آمارهای این سازمان نشان میدهد که استان زنجان با نرخ تورم ۳۳.۹درصدی دوازده ماه منتهی به بهمن ماه، در بین ۳۱ استان، رتبه پانزدهم را در کشور به خود اختصاص داده است.
لازم به ذکر است که طبق آمارها، نرخ تورم نقطه به نقطه استان ۵۴.۱درصد بوده و این درحالیست که میانگین نرخ تورم کشور ۴۸.۲درصد را نشان میدهد و علاوه بر آن نرخ تورم ماهانه در استان زنجان نسبت به میانگین کشور ۰.۳درصد بیشتر بوده است.
پایگاه خبری موج رسا از قول معاون امور زیربنایی و حملونقل شهرداری زنجان با بیان اینکه هماکنون حدود ۸۰ دستگاه اتوبوس در شهر زنجان فعالیت میکند، گفت: تعداد استاندارد اتوبوس مورد نیاز شهر زنجان ۱۴۰ دستگاه است اما کمبود ۶۰ دستگاه از مناطق دیگر جبران شده است.
سعید عباسی در خصوص مشکل ترافیکی مرکز شهر زنجان بهویژه در خیابانهای سعدی و امام(ره) به دلیل اصلاح خطوط اتوبوسرانی اظهار داشت: این مورد میتواند یکی از دلایل ترافیک باشد اما مشکل ترافیکی مرکز شهر زنجان فقط این موضوع نیست.
وی مشکل اصلی ترافیک در هسته مرکزی شهر زنجان را استفاده از خودروی شخصی دانست و خاطرنشان کرد: مشکل اصلی این است که شهروندان از ناوگان حملونقل عمومی استفاده نکرده و حتی برای کارهای جزئی با خودروی شخصی خود به داخل شهر میروند.
روزنامه مردم نو در گفت و گویی با مدیرعامل شرکت اسیدسازان زنجان از قول وی نوشت: در شرایط فعلی که توان رقابت شرکتهای خصوصی با دولتی فراهم نیست، صنعت اسیدسازی درحال فروپاشی است.
غلامعلی غیرتمندحقیقی با شرح دربارۀ وضعیت تولید اسیدسولفوریک در کشور گفت: هماکنون در کل کشور حدود ۵۰ شرکت و در استان زنجان حدود ۹ شرکت تولید اسیدسولفوریک بهعنوان یکی از پیشنیازهای صنعتی کشور فعالیت دارند.
نایبرئیس انجمن اسید کشور ادامه داد: طی سالهای قبل فضای رقابتی مناسبی بین بخشهای خصوصی و دولتی تولیدکنندگان اسید وجود داشت، اما با افزایش چندبرابری قیمت مواد اولیه تولید اسید (گوگرد) به بیش از ۲۰ برابر طی سال گذشته برای بخش خصوصی امکان رقابت با تنها شرکت دولتی (شرکت ملی مس ایران) فراهم نیست.
او با بیان این نکته که شرکت ملی مس برای تولید اسیدسولفوریک نیاز به مادۀ اولیه ندارد و محصول تولیدی این شرکت در حقیقت بای پروداکت تولید مس است، افزود: در چنین شرایطی صنعت اسیدسازی کشور محکوم به شکست و فروپاشی است و این درحالی است که درصورت ازبینرفتن تحریمها شرکت ملی مس با توجه به آمادهکردن زیرساختهای لازم اقدام به صادرات اسید خود خواهد کرد و بحران بعدی نبود کارخانههای تولید اسید در بازار داخل خواهد بود.
وی با بیان اینکه چندین شرکت اسیدسازی درحال تعطیلی هستند، خاطرنشان کرد: رایزنیهای گستردهای با نمایندگان مردم زنجان در مجلس و سایر مقامات استانی برای دیدار و حل مشکل با مسئولان وزارت صمت و وزارت نفت داشتهایم که تاکنون به نتیجه نرسیدهاست.