معمای قیمت خودروی وارداتی

دنیای اقتصاد پنج شنبه 11 اردیبهشت 1404 - 00:04
در حالی‌که‌ انتظار می‌رفت قیمت خودروهای وارداتی در سال۱۴۰۴ با توجه به افزایش تعرفه‌، جهش نرخ ارز مبنای گمرکی و کاهش تخصیص ارزی، صعودی شود، اما این بازار روندی معکوس را تجربه کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین قیمت ۲۰خودروی خارجی طی فروردین و اردیبهشت کاهش یافته یا ثابت مانده است. کارشناسان این پدیده را ناشی از اضافه‌پرش قیمت‌ها در زمستان، افت اخیر نرخ ارز، ضعف تقاضا و بلاتکلیفی در سیاست‌های اجرایی می‌دانند؛ اما ادامه این روند می‌تواند انگیزه واردات را کاهش دهد و بازار را مجددا وارد مسیر تورمی کند.

در آستانه سال ۱۴۰۴، بازار خودروهای وارداتی با موجی از نگرانی و التهاب وارد سال جدید شد. افزایش ۱۰۰درصدی تعرفه واردات، جهش نرخ ارز مبنای گمرکی، کاهش تخصیص ارز به واردکنندگان و همچنین تورم انتظاری، از رشد چشمگیر قیمت‌ها در سال جدید حکایت داشت . با این حال اما برخلاف تصورات، بازار خودروهای وارداتی در سال جدید نه تنها افزایش قیمت‌ چندانی به خود ندیده بلکه بسیاری از خودروها کاهش قیمت یا ثبات را تجربه کرده‌اند.

بررسی روزنامه دنیای اقتصاد از قیمت ۲۰ خودروی وارداتی در بازه زمانی ۱۷ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت نشان می‌دهد که این خودروها به‌‌‌طور میانگین با کاهش قیمتی معادل ۱۱۰ میلیون تومان (حدود ۲.۲درصد) مواجه بوده‌‌‌اند. در این میان، قیمت ۱۳خودروی خارجی کاهش یافته، سه خودرو بدون تغییر باقی مانده‌‌‌اند و تنها چهار محصول، افزایش قیمت را تجربه کرده‌‌‌اند. اما آنچه پیش‌بینی‌‌‌ها درباره رشد قیمت خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۴ را تحت تاثیر قرار داده بود، افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه واردات خودرو بود.

در یکی از مهم‌‌‌ترین تصمیمات اقتصادی، دولت تعرفه واردات خودرو را به‌‌‌طور میانگین تا ۱۰۰‌درصد افزایش داد. این تصمیم در ظاهر با هدف حمایت از تولید داخل و کاهش خروج ارز اتخاذ شد، اما در عمل، واردکنندگان خودرو و مصرف‌کنندگان نهایی را با شوک بزرگی مواجه کرد. در حالی که در سال ۱۴۰۳، بسیاری از خودروها با تعرفه‌‌‌های ۴۰ تا ۵۵‌درصد وارد می‌‌‌شدند، حالا همان خودروها با تعرفه‌‌‌هایی دو برابر باید ترخیص شوند.

کارشناسان معتقدند که چنین افزایشی در تعرفه، نه‌‌‌تنها تاثیری در رونق تولید داخل نخواهد داشت، بلکه با کاهش رقابت‌‌‌پذیری، زمینه افزایش قیمت خودروهای داخلی را نیز فراهم می‌کند. افزایش تعرفه، مهم‌‌‌ترین متغیر موثر بر قیمت تمام‌‌‌شده خودروهای وارداتی است. از سوی دیگر اگرچه تعرفه ۱۰۰درصدی خود به‌‌‌تنهایی برای تغییر قیمت وارداتی‌ها در بازار کافی بود، اما همزمانی آن با جهش نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق گمرکی، شدت بحران را دوچندان کرده است. طبق مصوبه جدید دولت، از سال ۱۴۰۴ مبنای محاسبه حقوق ورودی خودرو، از ارز نیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی به نرخ حواله‌‌‌ای مرکز مبادله، یعنی حدود ۷۰۰۰۰ تومان تغییر یافته است. این تغییر به معنای آن است که اگر قبلا خودرویی با ارزش گمرکی ۱۰‌هزار دلار، حدود ۲۸۵ میلیون تومان برای واردکننده تمام می‌‌‌شد، اکنون برای  همان خودرو با نرخ ۷۰‌هزار تومانی ارز تجاری، حدود ۷۰۰ میلیون تومان تنها بابت حقوق گمرکی باید پرداخت شود؛ رقمی که حتی پیش از اعمال تعرفه است. بر اساس تخمین فعالان بازار، مجموع این دو عامل (تعرفه مضاعف و ارز گران‌‌‌تر)، افزایش ۵۰ تا ۸۰ درصدی قیمت نهایی خودروهای وارداتی را نسبت به ۱۴۰۳ رقم خواهد زد. 

یکی دیگر از فاکتورهای کلیدی موثر بر بازار ۱۴۰۴، کاهش میزان ارز تخصیصی به واردات خودرو است. بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۴، ارز تخصیصی به واردات خودرو از حدود ۳.۳ میلیارد یورو در سال گذشته، به ۳ میلیارد یورو کاهش یافته است. این موضوع نشان‌‌‌دهنده کاهش در ظرفیت واردات است که موجب کاهش تنوع، کاهش رقابت و در نتیجه افزایش قیمت خواهد شد. در همین حال بسیاری از واردکنندگان در اسفند سال گذشته به‌طور ضمنی اعلام کردند که به دلیل نبود ثبات در مقررات گمرکی و ارزی، از ثبت‌سفارش‌‌‌های جدید خودداری کرده‌‌‌اند. نتیجه اینکه با این استدلال، پیش‌بینی‌ها بر کمبود عرضه در بازار و افزایش قیمت‌ها در سال ۱۴۰۴ بود.

چرا قیمت‌ها رشد نکرد؟

همان‌طور که عنوان شد در شرایطی که پیش‌بینی می‌‌‌شد قیمت خودروهای وارداتی در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ با توجه به افزایش تعرفه واردات و جهش نرخ ارز مبنای گمرکی صعودی شود، بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که قیمت‌ها یا ثابت مانده‌‌‌اند یا حتی کاهش یافته‌‌‌اند. برای این پدیده دلایل متعددی می‌توان برشمرد. نخست، بخشی از رشد قیمت‌ها پیش‌تر در زمستان سال گذشته و در واکنش به شایعات مربوط به تعرفه ۱۰۰ درصدی، به‌‌‌صورت روانی در بازار پیش‌‌‌خور شد و به نوعی بازار در آغاز سال جدید، در فاز اصلاح قرار گرفت. دوم، کاهش نرخ ارز آزاد در هفته‌‌‌های آغازین سال سبب شد انتظارات تورمی مهار شده و قیمت‌‌‌گذاری‌‌‌ها محافظه‌‌‌کارانه‌‌‌تر شود. سوم، بازار وارداتی به مرز اشباع تقاضا رسیده و قدرت خرید طبقه هدف به‌‌‌شدت تضعیف شده است؛ به‌‌‌طوری که حتی با ورود خودروهای جدید، فروشندگان توان افزایش قیمت ندارند. افزون بر این، تعلیق برخی مجوزهای واردات، کندی ثبت‌سفارش‌‌‌ها و ابهام در سیاست‌‌‌های اجرایی، باعث کاهش ورود خودروهای جدید و در نتیجه رکود نسبی در بازار شده است.

Untitled-1 copy

حالا این سوال مطرح است که آیا باید نسبت به کاهش قیمت خودروهای وارداتی در سال جدید خوش‌بین بود؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که ثبات یا کاهش قیمت در بازار خودروهای وارداتی می‌تواند موجب تحریک تقاضا و خروج بازار از رکود شود.  از سوی دیگر، برخی فعالان بازار معتقدند کاهش یا ثبات قیمت‌ها در شرایطی که هزینه‌‌‌های واردات به‌‌‌شدت افزایش یافته، ممکن است به زیان بدنه واردکنندگان تمام شود. برخی بر این باورند که استمرار این وضعیت می‌تواند انگیزه واردات را کاهش داده و در نهایت، منجر به افت عرضه و بازگشت مجدد تورم در بازار خودروهای خارجی شود.

جزئیات تغییرات قیمتی وارداتی‌‌‌ها

همان‌طور که اشاره شد برای بررسی تغییرات قیمتی محصولات وارداتی بعد از تعطیلات نوروزی قیمت 20 خودروی وارداتی را در بازه زمانی 17 فروردین تا 10 اردیبهشت زیر ذره‌‌‌بین قرار دادیم. از این بین 13 محصول با افت قیمت و چهار خودرو با رشد قیمت مواجه بودند همچنین سه محصول بدون هیچ تغییر قیمتی باقی مانده‌‌‌اند.

کیا اسپورتیج بیشترین افت قیمت را بین محصولات مورد بررسی به خود اختصاص داده است. این خودرو که 17 فروردین به بهای 6 میلیارد و 100 میلیون تومان خرید و فروش می‌‌‌شد، روز گذشته در بازار 5 میلیارد و 400 میلیون تومان قیمت‌‌‌گذاری شد تا افت بهای 700 میلیون تومانی و 11.5 درصدی را به نام خود ثبت کند. علاوه بر این آئودی e-tron هم افت قیمت قابل‌توجهی داشته است. این خودروی آلمانی دیروز در بازار بهایی معادل 5میلیارد و 850 میلیون تومان داشت، این در شرایطی است که این خودرو 17فروردین ماه 6 میلیارد و 500 میلیون تومان خرید و فروش می‌‌‌شد، بنابراین در بازه زمانی یاد شده افت قیمت این خودرو به 650 میلیون تومان معادل 10‌درصد رسیده است.

نیسان سیلفی نیز با اختلاف زیاد نسبت به آئودی e-tron در رتبه سوم افت قیمت قرار گرفته است. قیمت این خودرو در بازه زمانی مذکور از 4 میلیارد و 300 میلیون تومان به 3میلیارد و 950 میلیون تومان رسیده تا این محصول افت قیمت 350 میلیون تومانی و 8.1 درصدی داشته باشد. در این بین دو خودرو نیز کاهش قیمت 200 میلیون تومانی را ثبت کرده‌‌‌اند. چانگان CS55 17 فروردین ماه به بهای 2میلیارد و 850 میلیون تومان معامله می‌‌‌شد اما بهای همین محصول روز گذشته در بازار به 2میلیارد و 650 میلیون تومان رسید تا افت قیمت 200 میلیون تومانی و 7‌درصدی داشته باشد.

 همچنین بی‌‌‌وای‌‌‌دی سانگ پلاس که دیروز در بازار 3میلیارد و 900 میلیون تومان قیمت‌‌‌گذاری شد، در مبدأ بازه زمانی مذکور 4میلیارد و 100میلیون تومان قیمت داشت. بنابراین این محصول نیز 200 میلیون تومان معادل 4.8‌درصد افت قیمت داشته است. کمترین افت قیمت نیز مربوط به ام‌‌‌جی 5 که بهای آن از 17 فروردین تا 10 اردیبهشت از 2میلیارد و 260 میلیون تومان به 2میلیارد و 250میلیون تومان رسیده تا کاهش قیمت تنها 10 میلیون تومانی و 0.4درصدی داشته باشد.

اما از بین چهار محصولی که رشد قیمت داشتند، بیشترین افزایش مربوط به جتا VS5 است. این خودرو بعد از تعطیلات نوروزی در بازار 2میلیارد و 500 میلیون تومان خرید و فروش می‌‌‌شد اما روز گذشته بهای آن با 350میلیون تومان معادل 14‌درصد رشد به 2 میلیارد و 850 میلیون تومان رسید. همچنین قیمت تویوتا کرولا نیز 150 میلیون تومان و 5.5‌درصد رشد داشته و در بازه زمانی مذکور از 2 میلیارد و 750 میلیون تومان به 2 میلیارد و 900 میلیون تومان رسیده است. فیات 500 و تویوتا لوین نیز به ترتیب 50 و 30 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

فیات500 ، روز گذشته در بازار 2میلیارد و 700 میلیون تومان قیمت‌‌‌گذاری شده و تویوتا لوین نیز 2میلیارد و 800 میلیون تومان خرید و فروش شد.

سه محصول نیز در این بین هیچ تغییری در قیمت خود نداشتند. بستیون T77 روی یک میلیارد و 900میلیون تومان، کیا سلتوس روی 4میلیارد تومان و جیلی آزکارا روی 2میلیارد و 300 میلیون تومان ثابت مانده‌‌‌ است. باقی خودروهای مورد بررسی نیز بین 20 تا 150 میلیون تومان افت قیمت را  ثبت کرده‌‌‌اند.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.