چمران : نگران اصلی ما فرو نشست زمین در تهران است

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 14:34
رئیس شورای اسلامی شهر تهران درخصوص امنیت تونل‌های تهران در برابر زلزله گفت: تونل‌های ما ایمن هستند و در این مورد نگرانی نداریم و نگرانی اصلی ما در مورد فرونشست زمین است.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مهدی چمران امروز در حاشیه سیصد و بیست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران درخصوص وقوع زلزله در تهران گفت: ما زلزله‌های متعددی در تهران داشتیم که هشدار‌های جدی برای ساختمان‌ها و آمادگی دستگاه‌ها بوده است. تمام تلاش سازمان مدیریت بحران که زیر نظر شهردار تهران قرار دارد،این است که آمادگی‌ها را ایجاد کند.
وی افزود: زلزله در تهران که در مواقع عادی هم ترافیک دارد، ترافیک زیاد وسایل حمل و نقل و تلفن‌ها را هم به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل سازمان مدیریت بحران در صورت بروز این شرایط از طریق مسیر‌های ماهواره‌ای تماس‌های لازم را برقرار خواهد کرد.
چمران گفت: باید ساختمان‌ها را مقاوم بسازیم که در برابر زلزله تخریب نشوند. به صورت سالیانه رزمایش‌هایی برگزار می‌شود و استان‌های معین نیز به تهران می‌آیند. ما کشور‌های دیگر را نیز دیده‌ایم و مهمترین کار آنها علاوه بر آمادگی‌های ضروری، مقاوم‌سازی است. 
وی اضافه کرد: محاسبات فنی ساختمان، طراحی، اجرا و مقاومت در برابر زلزله را باید در نظر گرفت در معماری قدیم، طراحی مقاوم به زلزله بود. برای مثال در بم خانه‌ها با اسکلت فلزی تخریب شد، اما مسجد جامع آن تخریب نشد. 
چمران گفت: اجرای ساختمان مقاوم باید در دستور کار ما باشد. هم شورا، هم شهرداری، دادستانی و وزارت کشور در این زمینه فعال هستند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با بیان اینکه شب گذشته هشدار‌هایی از سوی وزارت کشور داده شد، تصریح کرد: آمادگی نسبی در این خصوص به شهرداران مناطق و تیم ۲۳ نفره اولیه بحران داده شده است.
برخی بیمارستان‌های قدیمی مشکل ایمنی دارند
چمران تصریح کرد: گروهی که دو سال پیش تشکیل شد تا ساختمان‌های مهم تهران و شلوغ را رصد کنند، بیش از ۱۲۰ ساختمان را شناسایی کرد و به آنها هشدار داد. برخی پلمپ شدند و برخی دیگر نسبت به ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی اقدام کردند. به برخی ساختمان‌های معروف دستور داده شد که مقاوم‌سازی کنند و در غیر این صورت پلمپ خواهند شد.
وی با بیان اینکه همه بیمارستان‌های ما ناایمن نیستند و برخی بیمارستان‌های قدیمی مشکل ایمنی دارند، گفت: توصیه شد که یا موقتا تعطیل و یا جابجا شوند تا ایمن‌سازی صورت بگیرد. از رئیس کمیته ایمنی خواهیم خواست در این زمینه گزارش دهند.
واکنش رئیس شورای شهر به اضافه ساخت طبقات در هتل ولنجک
رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین در خصوص اضافه ساخت طبقات در هتل ولنجک با تاکید بر اینکه وقتی کسانی سرمایه‌گذاری می‌کنند، به جای اینکه کمک کنیم آنها را اذیت می‌کنیم، گفت: هنوز اعلام رسمی مبنی بر ساخت طبقات اضافه نشده است. 
چمران تاکید کرد: باید در کمیسیون ماده پنج بررسی شود. در مورد این موضوع مجدداً تصمیم‌گیری و پس از بررسی نتایج آن اعلام خواهد شد.چمران : نگران اصلی ما فرو نشست زمین در تهران استموضوع نظافت تهران مورد آزمون و خطا قرار گرفته است
در ادامه نشست شورای شهر ، ناصر امانی در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه تنظیف شهر یکی از اولین وظایف قانونی شهرداری‌ها تعیین شده است گفت: مردم از وقتی صبح از خانه خارج می‌شوند سه موضوع نظافت شهر، سرزندگی فضای سبز و حمل ونقل را که ذیل برنامه‌های شهرداری‌ها است را مورد قضاوت قرار می‌دهند.
وی با بیان اینکه موضوع نظافت بار‌ها در تهران مورد آزمون و خطا قرار گرفته است گفت: از سال اول این دوره مدیریت شهری برنامه‌های نظافت شهر دستخوش تغییر شد و قرار بود آن را اصلاح کنند، مشاهدات میدانی نشان از اصلاح رویه‌ها ندارد در حالی که امسال شورای شهر بودجه خوبی به این حوزه اختصاص داده است.چمران : نگران اصلی ما فرو نشست زمین در تهران استتقدیر شورا از اجرای پویش پیگیر کار مردم
همچنین احمد صادقی ، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران ضمن تقدیر از اجرای پویش پیگیر کار مردم، اظهار کرد: آقای امانی هم طرح محله گردی را اجرا می‌کند که بسیار خوب است. ما هم طرح رصد را در کمیسیون برنامه و بودجه اجرایی کردیم. طرح مسجد محوری نیز توسط آقای آقامیری اجرا می‌شود و دیگر اعضا نیز برنامه‌هایی در این زمینه دارند.
وی افزود: همه این دیدار‌های مردمی اتفاقات بسیار زیبایی است و باید انجام شود، اما برخی حرکات در خدمت رسانی به مردم نقض غرض است. اصرار داریم که بین اعضای شورا شکاف و دسته بندی ایجاد کنیم و اعضای شورا را درجه یک و درجه دو می‌کنیم. آیا این کار نقض غرض نیست؟ آیا گفتن اینکه شهردار ناکارآمد است و برخی امپراتوری رسانه‌ای دارند، درست است؟
صادقی گفت: در همین امپراتوری رسانه‌ای ببینید که چند بار در مورد اعضای مخالف گفته‌اند. این چه دردی را از مسائل مردم دوا می‌کند. این ناامید کردن مردم با اختلافات، مخالف صحبت‌های مقام معظم رهبری است.
وی با بیان اینکه این مباحث باید در جلسات هم اندیشی مطرح شود، اظهار کرد: در این جلسات مباحثی بسیار تندتر از این مواردی که امروز رسانه‌ای می‌شود، مطرح می‌شود. می‌توانیم مسائل و مشکلات را جای دیگری حل کنیم.
رئیس شورای شهر تهران هم در واکنش به اظهارات برخی اعضا گفت: اینکه تأکید کنیم دو گروه در شورا وجود دارد، درست نیست. اینکه با آقای زاکانی نیستید، هنر نیست. اگر اختلافی دارید روش‌های پارلمانی در کشور را هم یاد بگیرید.چمران : نگران اصلی ما فرو نشست زمین در تهران استبه غیر از مصوبات صحبت کردن، یک ظلم است
درادامه، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از مردم تهران، ری و شمیرانات بابت شنیدن برخی صحبت‌ها از صحن شورا عذرخواهی می‌کنم، اظهار داشت : این مدل مباحث در شورای شهر تهران ممکن است آزردگی خاطر مردم را به دنبال داشته باشد.
آخوندی با بیان اینکه همه ما در یک فهرست وارد شورا شده‌ایم، تصریح کرد: به غیر از مصوبات صحبت کردن، یک ظلم است. از آقای چمران درخواست می‌کنیم وقت اضافه‌ای که به ما به عنوان اعضای شورا داده‌اند، مدیریت شود تا از این تریبون به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای انتخابات استفاده نکنیم.
وی ادامه داد: نباید کام مردم را تلخ کنیم. اگر از آقای زاکانی انتقاد داریم خوشبختانه رسانه داریم. اگر فکر کنیم به عنوان یک جمع ۲۱ نفره، تخریب یک بخش و شهردار تهران آورده انتخاباتی دارد حاشا و کلا؛ مردم به ما رأی نخواهند داد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه کسانی که با علاقه و انرژی این موارد را ضبط می‌کنند به ما می‌خندند و از این اختلاف خوشحالند، یادآور شد: باید این پیمان را ببندیم که از تریبون شورا استفاده انتخاباتی نکنیم.چمران : نگران اصلی ما فرو نشست زمین در تهران استبا انتقاد نادرست ، ارتباطات درست و صمیمانه کاری از بین می رود
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه همانقدر که برخی اعضا در مورد برخی موارد تذکر دادند ما هم تذکر دادیم، گفت: در مواردی حتی پشت تریبون هم تذکر ندادیم، اما مطالبه‌های تند در جلسات از مدیران شهرداری داشته‌ایم.
علیرضا نادعلی در نشست امروز شورا  افزود: در برخی موارد ما از اقداماتی مثل توسعه حمل و نقل عمومی و خدمت رسانی به شهروندان حمایت می‌کنیم. نباید در سخنان خود ستمگری کنیم.
نادعلی تأکید کرد: اینکه بگوییم برخی مدیران در شهرداری چه کار می‌کنند و چگونه شروع کرده‌اند، باعث می‌شود ارتباطات درست و صمیمانه کاری از بین برود.

نام ۱۳ معبر و ۲ بوستان در تهران تغییر کرد؛ نامگذاری یک بوستان به نام خبرنگار فقید حوزه شهری
همزمان با سیصد و بیست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، نامگذاری ۱۳ معبر و ۲ بوستان با حداکثر آرای موافق به تصویب رسید.
بر این اساس نام کوچه نوید در منطقه ۶ حدفاصل خیابان شهید نجات الهی و شهید قرنی به نام رقیه چهره آزاد، بوستان بی نام در منطقه ۷ در خیابان شریعتی، جنب خانه روزنامه نگاران به نام مرحوم مهدی علیرضایی، کوچه شاهد پنجم در منطقه ۱۴ در خیابان نبرد با حفظ شماره به نام شهید محمد عطایی و کوچه شاهد یازدهم در منطقه ۱۴ در بزرگراه شهید محلاتی به نام شهید منصور فردوسی نامگذاری شد.
همچنین در منطقه ۲۰ تهران، نام کوچه هفتم شرقی در فلکه اول دولت آباد به نام شهید محمدعلی ترکاشوند، کوچه محرمی در خیابان فداییان اسلام به نام شهید تقی کشاورز، کوچه احسانیان در خیابان فداییان اسلام به نام شهید صفرعلی سقا، کوچه هورمند در خیابان فداییان اسلام به نام شهید عباس محمدی، کوچه دلنشین در خیابان شهید ایوبی شمالی به نام شهید علی اکبر کاظمی، کوچه لاله دوم در بلوار بسیج با حفظ شماره به نام شهید محمدرحیم براری تغییر کرد.
در این منطقه خیابان ۲۰ در دولت آباد با حفظ شماره به نام شهید محمد مجلسی، کوچه درختی در خیابان فداییان اسلام به نام شهید محمد عیسی گل بابانژاد عزیزی، خیابان گلسار در بلوار شهید آوینی به نام شهید مهدی فرهودی، کوچه ۴۶ در دولت آباد با حفظ شماره به نام شهید محمدرضا دهقان دهنوی و کوچه بهار در خیابان فداییان اسلام به نام شهید سید محمد میریونسی نامگذاری شد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.